بازیگری که اخرین بازی طنزش را انجام داد

پخش سریال «دیوار به دیوار» به کارگردانی سامان مقدم و تهیه‌کنندگی حمید رحیمی‌نادی، از ایام عید آغاز و تا شب گذشته ادامه داشت. یکی از نقاط قوت این سریال جمع بازیگران حرفه‌ای از جمله رویا تیموریان، گوهر خیراندیش، فرهاد آئیش، ‌ویشکا آسایش و... بود. اما علی شادمان؛ بازیگر Actor جوان این سریال اولین تجربه نقش کمدی خود را در این سریال داشته است. باتوجه به اولین تجربه‌اش او توانست توانایی خود را در ایفای نقش کمدی نیز ثابت کند اما بازی در نقش‌های جدی را ترجیح می‌دهد.

در ابتدا بگویید نحوه حضور شما در مجموعه «دیوار به دیوار» و پیوستن به این گروه به چه صورتی بود؟

حدود ۱۱ سال پیش با سامان مقدم در فیلم سینمایی Movie «صد سال به این سال‌ها» کار کردم که تنها اکران آن در جشنواره فجر بود و از آن زمان تاکنون در توقیف به‌سر می‌برد، همکارى من و مقدم از آن سال‌ها شروع شد تا امسال که افتخار دوباره همکارى با او نصیبم شده است.

فیلم سینمایی«صد سال به این سال‌ها» پیش از «میم مثل مادر» ساخته شد یا بعد از آن؟

این فیلم را بعد از «میم مثل مادر» بازی کردم.

آیا این اولین تجربه طنز شما محسوب می‌شود یا پیش‌تر در حوزه طنز کار کرده‌اید؟

نه، قبلا کار طنز نداشته‌ام. واقعیت این است که رفتن سمت بازی در ژانر کمدی برایم دور از ذهن بود به‌ این دلیل که این ژانر بازی را در خودم نمی‌دیدم. اما وجه تمایز این کار برایم حضور سامان مقدم و رحیمى‌نادى به‌عنوان تهیه‌کننده و تیم درجه یک «دیوار به دیوار» بود که هر بازیگرى را ترغیب به کار می‌کند و برایم یک چالش بود. یکی از موارد لذتبخش در بازیگری به چالش‌کشیدن خویش است، بازی در این نقش برایم دور از همه نقش‌هایی بوده که تا به الان بازی کرده‌ام و اتفاق بسیار جذابی بود. مطمئن بودم که اگر قرار باشد کاری طنز انجام دهم این کار به هجو نخواهد رفت بلکه طنزی شریف خواهد شد و همین اتفاق افتاد.

باتوجه به تجربه‌کردن بازی در نقش کمدی موفق، از این به بعد اولویت شما نقش‌های جدی است یا کمدی؟

به‌طور قطع‌ اولویتم انتخاب نقش‌های جدی است زیرا اصلا بازیگر کمدی نیستم. فقط به‌عنوان یک بازیگر دوست داشتم این ژانر را تجربه کنم کما این‌که تجربه خیلی خوبی هم بود و بازخوردهای خیلی خوبى از آن گرفتم. علاوه بر این بازی در نقش آرمان به تجربه‌ام در حیطه بازیگری افزوده شد. شاید بتوانم به قطعیت بگویم که «دیوار به دیوار» آخرین سریال طنزی است که من بازی کردم، اما اگر بخواهم ژانری را بازی کنم که ادامه همان ژانر قبلی باشد این کار را نخواهم کرد و اولویتم بازی در نقش‌های جدی است.

با قاطعیت صحبت‌کردن در این باره که دیگر هیچ نقش کمدی‌ای بازی نخواهید کرد آیا موجب نمی‌شود پیشنهاد‌های خوب از کارگردان‌های مطرح را از دست بدهید؟

این کار را در تلویزیون نخواهم کرد اما در سینما Cinema افراد خاصی هستند که اگر آن‌ها به من پیشنهاد کمدی بدهند با آن‌ها کار خواهم کرد. این وضعیت را مطلقا برای بازی در تلویزیون می‌گویم نه در مدیوم سینما.

اگر بخواهیم خیلی بدبینانه به نقش آرمان نگاه کنیم از نظر شما این کاراکتر به‌عنوان یک جوان زیاده‌خواه کمی بدآموزی بای مخاطبانش نداشت؟

کاملا‌ مشخص بود که زیاده خواهی‌های آرمان اتفاق خوبی نیست، هر بیننده آگاهی بر این واقف بود کاری که آرمان می‌کند کار درستی نیست. از مردم این بازخورد را داشتم که «کاراکتر آرمان لج ما را در آورده است.» اتفاقا به‌نظرم یکی از قصدهای من، سامان‌مقدم و نیز خشایار الوند؛ نویسنده سریال این بود که نشان دهیم این خصوصیت اخلاقی زشت است و می‌تواند به خود شخص، محیط اطراف و خانواده نیز آسیب برساند.

آیا می‌توانیم بگوییم، شخصیت آرمان شِمایی از جوانان امروز جامعه ماست؟

خیر؛ نمی توان این را گفت. بهتر است بگوییم آرمان شاید نقاط ضعف جوانان امروزی را در خودش داشت برای این‌که به آن‌ها یادآور شود داشتن چنین خصوصیاتی اصلا مناسب وشایسته نیست.

کدام یک از بازیگران این مجموعه به شما کمک کردند و برای کار کردن به شما انرژی مضاعف می‌دادند؟

تک تک گروه بازیگران «دیوار به دیوار» بی‌نظیر بودند و نمی‌توان کسی را از دیگران متمایز کرد. عمده بازی من با پژمان جمشیدی بود و به‌نظرم جمشیدی به‌عنوان یک پارتنر کم‌نظیر و هم بازی بودن با او به‌شدت لذتبخش است که ایده‌های بسیار خوبی داشت و ما در زمان کار با هم به تعامل‌‌های خوبی رسیدیم. در کنار پژمان جمشیدی همه بی‌نظیر بودند از جمله حسن زارعی که سال‌ها ایران نبود، دیگر کار نمی‌کرد و با آغازشدن تولید این سریال تصمیم گرفت برگردد و در این مجموعه حضور داشته باشد، ‌همچنین ویشکا آسایش، رویا تیموریان، گوهر خیر اندیش و فرهاد آئیش، همگی عالی بودند.

در حین پخش و بعد از پخش سریال، چه بازخوردهایی را از مخاطبان گرفتید؟

به این دلیل که مشغول بازی در سریال «دیوار به دیوار» و همزمان با آن در نمایش سماعی‌زاده و نیز کار دیگری بودم، خیلی فرصتی برای بیرون رفتن نداشتم و دائم سرکار بودم. اما همان چیزی که می‌دیدم نشان از آن بود که مردم کار را دوست داشته‌اند. در این مدت که از دنیای حقیقی به‌دور بودم گهگاهی دنیای مجازی را دنبال می‌کردم و در آن‌جا نظرات خیلی خوبی از مردم به‌دست آوردم.

به‌نظرتان آغاز شدن پخش سریال در ایام نوروز در میزان و تعداد جذب مخاطبان تاثیری داشت؟

به‌نظرم کاری که خوب باشد در هر زمانی دیده می‌شود. دیگر دوره این‌که بگوییم اگر سریال در برخی مناسبات پخش شود حتما مخاطب زیادی خواهد داشت گذشته است. کاری که خوب باشد بین مردم دیده خواهد شد، «دیوار به دیوار» اگر مخاطبی داشت به‌خاطر این بود که کاری متناسب با شعور مخاطب ایرانی است. خیلی نمی‌توان دیده شدن این کار را منوط بر زمان پخش آن دانست، به‌نظرم اگر «دیوار به دیوار» در هر زمان دیگری پخش می‌شد با همان میزان استقبال از سوی مخاطب رو‌به‌رو می‌شد.

«دیوار به دیوار» دومین همکاری شما با سامان مقدم بود، چه چیزی باعث می‌شود این همکاری تداوم داشته باشد یا در واقع بهتر است بگویم کارکردن با سامان مقدم چه تفاوتی با کارکردن با دیگر کارگردان‌ها دارد؟

کارکردن با سامان مقدم واقعا مثال‌زدنی است به این دلیل که سامان مقدم به‌شدت حرفه‌ای و با سواد است و هنر Art را مى شناسد، از لحظه لحظه کارکردن با او می‌توان چیزهای زیادی یاد گرفت. از اولین تجربه کاری‌ام با سامان مقدم ۱۱ سال می‌گذرد و حالا دومین همکاری اتفاق افتاد، امیدوارم فاصله کار بعدی‌ام با مقدم خیلی طول نکشد به این دلیل که ثانیه به ثانیه کار کردن در کنار سامان مقدم برای آدم درس است. مقدم با چشمانی دقیق، بازی را درست می‌بیند و ایده‌های مناسبی راجع به بازی دارد. این درحالی است که برخی از کارگردان‌ها صرفا به کارگردانی و روایت داستان دقت می‌کنند و به بازی اهمیت چندانی نمی‌دهند اما یکی از محاسن خوب سامان مقدم این است که بازی را خوب می‌شناسد و حواسش هست که بازیگر دقیقا چه کار می‌کند.

آیا در مورد رفع توفیف فیلم «صد سال به این سال‌ها» اطلاعی دارید؟

من و هیچ کدام از عوامل گروه این را نمی‌دانیم. بارها قرار شد این کار اکران شود، بارها اصلاحیه خورد، بارها کوتاهش کردند، بارها مجوز اکران گرفت، اما دوباره جلویش را گرفتند. ما فقط امیدواریم که اکران شود اما این‌که چه زمانی این اتفاق می‌افتد را فقط خدا می‌داند.

تصویربرداری «سرزمین کهن» به پایان رسیده است، شما به‌عنوان یکی از بازیگران این مجموعه کلیت کار را چطور ارزیابی می‌کنید؟

باید این کار دید و بعد راجع به آن نظر داد. به‌هر حال «سرزمین کهن» جزو سریال‌های الف ویژه است و نویسنده و کارگردان بزرگی پشت این کار قرار دارد، جمعى از بازیگران درجه یک و با تجربه در این سریال بازی می‌کنند و تقریبا تصویربرداری‌اش ٩ سال زمان برده است، امیدوارم تلاش گروه بى نظیرش به‌زودى به ثمر برسد.

درحال حاضر به چه کاری مشغول هستید؟ آیا برای تلویزیون کار جدیدی دارید؟

تولید مجموعه «دیوار به دیوار» تازه به اتمام رسیده و ترجیحم این است که فعلا سریال کار نکنم. درحال حاضر نمایشی به‌نام «سماعی‌زاده» به نویسندگی و کارگردانی رضا بهاروند را دارم که هر روز ساعت ۷ در سالن تئاتر باران تا آخر خرداد‌ماه اجرا می‌شود. همزمان با آن مشغول تمرین نمایش دیگری هستم که فعلا اجازه ندارم از آن اطلاعى دهم و یک ماه بعد از اتمام نمایش «سماعی‌زاده» اجرای نمایش جدیدم آغاز خواهد شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 268409 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟