زنان باهوش ، خط قرمز تلویزیون / زن موفق برای مخاطب خنده دار نیست !

به گزارش خبرنگار گروه هنری رکنا، وقتی به سریال های تلویزیونی و کاراکترهای تعریف شده برای زنان نگاه می کنیم، می بینیم که زنان جامعه امروزی در ساختار کاراکترها آنچنان که باید  جای نگرفته اند.

زنان علاوه بردختر خانواده بودن، مادربودن، همسر بودن، می توانند دانشجو موفق، کارمند موفق، مدیر موفق، پزشک موفق و...باشند. روز به روز هم در ایران و هم در سطح جهانی زنان موفق کشورمان شناخته می شوند.

با نگاه به سریال ها تلویزیونی به این نتیجه می رسیم که گویی ،صداوسیما و یا نویسندگان این سریال ها از زنان امروز یا شناختی ندارند و یا ممیزی هایی در تعریف نقش برای زنان امروزی وجود دارد.

شادمهر راستین، فیلمنامه نویس که در کارنامه هنری خود نگارش سریال های تلویزیونی چون همسران ، خانه سبز ، دومین انفجار را دارد  در مورد نگاه صدا و سیما به کارآکترهای زن به خبرنگار رکنا گفت : اثر بخشی یک فیلم در این است که مخاطب از آن الگو برداری کند ، در حال حاضر تلویزیون، خروجی رفتار درستی از یک خانم خانه دار شاغل ارائه نمی دهد.

راستین در مورد علت اینگونه کارآکتر پردازی ها گفت : این نوع نقش ها از آنجا شکل می گیرند که مخاطب آن را می خواهد. درواقع این مخاطب تلویزیون  است که نمی خواهد سریالی ببینید که یک خانم هم در خانه و هم درمحل کار موفق است. چون هیچ جذابیتی برای او ندارد.

راستین در ادامه توضیح داد : اکثر  زنان در سریال های ایرانی ، حتی فیلم ها ؛ با ضریب هوشی پایین و منفعل هستند و در زمان ورود به جامعه، حتما در خانواده دچار بحران می شوند.

این فیلمنامه نویس تاکید داشت: مدیران شبکه و فیلم سازها به دنبال این هستند که بیننده بیشتری داشته باشند، البته ممیزی هایی هم وجود دارد، به عنوان مثال زنان موفق که کارشان را به خانواده ترجیح می دهند، موضوع قابل پخش نیست و ممیزی محسوب می شود.

وی در پایان گفت : خانمی که هم در خانه و هم در کار موفق باشد برای تماشاچی خیلی جذاب نیست و این سوژه  موضوعی خنده دار و یا باورپذیر برای جذب بییننده ندارد و ترجیحا زنانی که امروز در سریال ها دیده می شوند برایشان جذاب تر است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 563543 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مونا آجورلو
آیا این خبر مفید بود؟