فیلم کرونایی پوران درخشنده در اکران آنلاین / قانون کپی رایت جدی گرفته شود

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی رکنا، آمدتا دغدغه ها  و درد ها و معضلات و مشکلات اجتماعی را به پرده سینما بکشاند تا شاید دیگر مسئولی نتواند بگوید که نمی دانستم چنین شرایطی و معضلی هست و جایی برای فرار از حل مشکلات نماند. 

آمد و هر چه ساخت ، اثرهایی بود که نگاهی رو به جلو داشت . معضل در نطفه که بود به آن پرداخت تا بزرگ نشود ، تا جامعه را در بر نگیرد ، تا بحران نشود.

از پوران درخشنده می گوییم ، کارگردان سینمایی ایران که همیشه دغدغه جامعه را دارد ، دغدغه زخم هایی که به زنان ، مردان ، کودکان ، وارد می شود ، بخصوص آسیب هایی که در نهان است و کسی نیست که از آنها بگوید و آسیب دیده هم ترس دارد که از آنها بگوید . مثل " هیس. دخترهافریاد نمی زنند"

سرنوشت فریاد پنهان پسران

در این روزها کرونایی گفت و گویی داشتیم تا پوران درخشنده و از سرنوشت آخرین اثری که می خواست بسازد و از دردهای نهان کودکان پسر و حتی مردان بود پرسیدم که خبر داد هیس پسران در در مرحله پیش تولید است و نگارش اثری با نگاه به کرونا در حال نوشتن که به زودی به مرحله پیش تولید خواهد رسید.

این روزهای کرونایی حرف از افزایش خشونت است ، خشونت نسبت به زنان وکودکان ، خشونت حتی نسبت به مردان  و این رشد آمار خشونت در دوره قرنطینه چشمگیر تر بود تا حتی که مسئولان اجتماعی و حتی سیاسی کشورها و یونیسف نیز بر این مهم تاکید کرد و جامعه بشری را نسبت به این افزایش رفتارهای خشونت آمیز حساس تر کرد تا حواسشان باشد که کسی در این هیاهویی که کرونا در دنیا راه به راه انداخته نسبت به دیگران و اطرافیانش خشونت آمیز رفتار نکند.

همیشه کارشناسان تاکید داشته اند که روش های آموزشی و تربیتی غیر مستقیم اثر گذار تر هستند و یکی از این روش ها، بهره گیری از صنعت سینما در کاهش آسیب های اجتماعی است .

پوران درخشنده بعد از اکران هیس دخترها فریاد نمی زنند اعلام کرد که قصد ساخت فیلمی در خصوص تعرض و خشونت نسبت به پسران را دارد از وی سوال کردیم سرنوشت این فیلم که می تواند در کاهش اینگونه خشونت ها اثر گذار باشد چه شد که هنوز این فیلم را نتوانستیم بر پرده های سینما ببینیم که چنین به رکنا گفت: هر چقدر کار فرهنگی و اطلاع رسانی در فضای آسیب های اجتماعی صورت بگیرد و در واقع مردم از نادرستی و وقوع این نوع رفتارها مطلع شوند کمک خواهد کرد که لااقل خشونت های کمتری و اتفاقات تلخ اینگونه آمار کمتری داشته باشند. به این دلیل که وقتی مردم آگاه بشوند که این مسائل در حال مطرح شدن است آن فردی که اقدام به اینگونه رفتارهای خشونت آمیزو مریض گونه می کند می داند که اطلاع رسانی می شود و خانواده افرادی که در معرض تعرض و خشونت قرار میگیرند  نیز درک می کنند که نباید از گفتن وشنیدن هراسی داشته باشند و متوجه می شوند که در اثر بی توجهی های آنان ، فرزندشان به چه مسیر ناامنی کشیده می شود.

قرنطینه پر خشونت کرونایی

این کارگردان سینما که تجربه  سال ها تحقیق در عرصه آسیب های اجتماعی را دارد  در خصوص افزایش خشونت های خانگی و جنسی در دوره قرنطینه خانگی چنین اظهار نظر کرد: در جراید می خوانیم و می شنویم که آمار خشونت در قرنطینه و دوره کرونایی با شرایطی که ایجاد شده است افزایش یافته و نگران کننده است. خانواده ها باید از ابعاد خشونت مطلع بشوند.

وی در خصوص اینکه با چه روش هایی می توان  آگاهی بخشی موثری  به خانواده ها در مورد ابعاد خشونت ها داد گفت : باید فیلم ساخته بشود. کارشناسان باید در این خصوص صحبت کنند.دانشجویان و اساتید دانشگاه صحبت کنند و ازحلقه گفتن ها و آگاهی رسانی ها  کنار نمانند.

تولید هیس پسران بعد از کرونا

پوران درخشنده در مورد سرنوشت ساخت فیلمی که از خشونت پنهان نسبت به پسر بچه ها می گوید و اینکه چه زمان به پرده سینماها می رسد چنین توضیح داد:ساخت این فیلم دوسال بخاطر دریافت پروانه ساخت تولیدش به عقب افتاد ، یکسال هم بخاطر همراه شدن  سرمایه گذار به تعویق افتاد و درنهایت وقتی قصد شروع به تولید فیلم را داشتیم با کرونا مواجه شدیم و پروژه های سینمایی متوقف شد. بعد از اتمام دوره کرونایی، تولید این فیلم را آغاز می کنیم.تمام تلاشم این است که با ساخت این فیلم ، آگاهی به خانواده ها بدهم که مراقب فرزندان پسر خود باشند و آنها را رها نکنند.

هنرمندان بیکاری که پولدار نیستند

این کارگردان سینما در پاسخ به این سوال که پروژه های سینمایی با شیوع کرونا تعطیل شده اند و عده زیادی بیکار،وزارت ارشاد چگونه می تواند در این روزها حامی هنرمندان باشد گفت: وزارت ارشاد باید فکر کند که اینهمه نیرو فعال در عرصه های مختلف هنری که به یکباره بیکار شده اند،همگی زندگی دارند.خانواده دارند و اکثرا در شرایط مرفه ای نیستند و این روزها دچار بحران اقتصادی شده اند. به طور کل هنرمندان قشر مرفه ای نیستند. خیلی ها به ظاهر فکر می کنند که هنرمندان افرادی دارا و بدون نیاز مالی  هستند ولی حقیقت اینگونه نیست. هنوز هنرمندان برای بیمه شدن مشکل دارند. تعداد زیادی از هنرمندان برای تامین معیشت خود باید حتما کار کنند و در این دوره توقف کارها به حتم زندگی به سختی می گذرد. وزارت ارشاد باید فکری اساسی برای تامین معاش هنرمندان و بیکاری آنان در این دوره بکند.

اکران های آنلاین اتفاق خوب کرونایی

درخشنده در مورد اکران آنلاین فیلم ها و دراین روزها و مثبت های این تصمیم و اجرای آن و منفی هایش اینگونه توضیح داد: در شرایط کرونایی خوب است. اکران آنلاین برای سینما مستقل اتفاق خوب تری است و می تواند مخاطب را به سمت آثار جذب کند. این تغییر در جهان رخ داده است . حتی  جشنواره های جهانی هم در حال پخش آثار به صورت آنلاین هستند. رای دادن به  آثار اسکار و کن و برلین هم به صورت آنلاین شده است. ضرورتی است که کرونا ایجاد کرده است و ما هم باید به آن فکر کنیم و به صورت گسترده تر به  اجرا در آوریم.

فیلمنامه کرونایی در حال نگارش

پوران درخشنده در ادامه از نگارش فیلمنامه در ارتباط با کرونا گفت  و در خصوص آن اینگونه توضیح داد: تلاش می کنم زودتر نگارش به اتمام رسیده و پروانه ساخت را کسب و تولید را آغاز کنم.اگر کرونا ادامه دار شود و اکران سینماها در شرایط فعلی بماند  فیلمی که در خصوص کرونا می سازم ، به صورت آنلاین اکران خواهم کرد .باید شرایط اکران آنلاین جدی تر شود و البته کپی رایت هم مدنظر قرار بگیرد تا کارگردانان و تهیه کنندگان با خیال راحت به سمت اکران های آنلاین بیایند و از سرقت آثارشان نترسند.

آموزشگاه های سینمایی تعطیل

وی در مورد وضعیت آموزشگاه سینمایی که مدیریت آن را برعهده دارد در این روزهای کرونایی چنین گفت: آموزشگاه هم تعطیل شده است. نمی شود با پروتکل های بهداشتی که کرونا بر زندگی ما حاکم کرده است آموزشگاه باز باشد و فعلا این فضای کاری نیز بسته است.

خانه سینما به فکر کپی رایت ها باشد

پوران درخشنده خطاب به خانه سینما بیان داشت : وضعیت معیشتی هنرمندان را جدی بگیرند. و دراین شرایط فکری به حال وضعیت نامناسب کپی رایت داشته باشند که ادامه دوره کرونایی و اجبار اکران های آنلاین ،این معضل بزرگ تر هم خواهد شد.

تعرض به پسران طبقه نمی شناسد

در پایان با اشاره به فیلم هیس پسرانه پوران درخشنده در مورد اینکه تعرض به پسر بچه هادر جامعه ایران  بیشتراست یا دخترها و علل گفت: پسرها. متاسفانه فرهنگ ماباعث شده است که پسران بعد از آزار دیدن از آسیبی که بر آنها وارد شده حرف نمی زنند و بیشتر در خفا می ماند و چون می توانند تاهمیشه پنهان نگهدارند این پنهانکاری ادامه می یابد. دخترها بیشتر به مادران اعتماد می کنند و می گویند ولی پسران نه و این سکوت خطرناک در مسیر زندگیشان ادامه می یابد. آزار به پسر بچه ها طبقه خاصی ندارد. فقیر و غنی نمی شناسد.

از  آسیب های اجتماعی قبل از رشد و افزایش باید گفت و حتی اگر گسترده هم شده اند برای کاهش آن باز باید ساکت نماند و از آنها گفت . یکی از عرصه های گفتن و شنیدن و دیدن سینما است که باید نگاه به موقعی به آثار سینمای اجتماعی داشت که وقتی اثرها ساخته و به مرحله اکران برسند که اثر بخشی مناسبی داشته باشند نه اینکه آنقدر طول بدهیم و مانع تراشی کنیم که دیر شود.

 

 

 

کدخبر: 563949 ویرایش خبر
لینک کپی شد
عارفه اندرودی
آیا این خبر مفید بود؟