قهرمان توافقنامه پاریس درگذشت

«د بروم» در سال 1945 - پایان جنگ جهانی دوم - در منطقه ای در اقیانوس آرام (جزایر مارشال) چشم به جهان گشود که آمریکا از آن، برای انجام چندین آزمایش بمب هسته ای استفاده کرد. در سن 9 سالگی و هنگامی که به همراه پدربزرگش برای ماهیگیری رفته بود، شاهد آزمایش یک بمب اتمی در فاصله 300 کیلومتر دورتر بود.
تخلیه بسیاری از جزایر در نتیجه آزمایش های اتمی، تبدیل به یک بحران سیاسی شدید شد و مردم خواستار اعلام استقلال Esteghlal از آمریکا شدند؛ در این بین، تونی د بروم نقش مهمی در بیداری سیاسی مردم جزایر مارشال ایفا کرد.
«د بروم» که یکی از نخستین فارغ التحصیلان دانشگاه این کشور بود، در مذاکرات با آمریکا حضور داشت. این مذاکرات در نهایت منجر به امضای توافقنامه استقلال جزایر مارشال و جبران خسارت (پیمان اتحادیه آزاد) در سال 1986 شد.
توافقنامه آب و هوایی پاریس
افزایش سطح آب دریا و تغییرات آب و هوایی به موضوعات کلیدی دوران تصدی گری وی در سمت وزیر امور خارجه جزایر مارشال تبدیل شدند.
در مذاکرات آب و هوایی پاریس، سبک شخصیتی گرم، آرام و متین وی، در تضاد با رفتار بسیاری از تیم های مذاکره کننده بود.
وی از همین خصوصیت برای ایجاد روابط قوی با رهبران سیاسی کشورهای ثروتمند و فقیر استفاده کرد. از این طریق، موفق به ایجاد ائتلاف بلندپروازانه، گروهی متشکل از 100 کشور از آمریکا، اتحادیه اروپا، آفریقا و کارائیب شد.
توافقنامه آب و هوایی پاریس در دسامبر 2015 به امضا مقامات 195 کشور جهان رسید و براساس آن، هر کشور ثروتمند یا فقیر موظف است که هر دو سال یکبار، گزارشی از میزان انتشار گازهای گلخانه ای خود ارائه دهد.
«تونی د بروم» که در نشست های متعدد آب و هوایی سازمان ملل متحد، قهرمان دفاع از حقوق ایالت های این کشور جزیره ای کوچک بود، روز گذشته (سه شنبه) در سن 72 سالگی در ماجورو (Majuro) پایتخت جزایر مارشال درگذشت.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 297925 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟