پایان طوفانی مناظره‌ها / چه کسی در مناظره سوم انتخابات ریاست جمهوری پیروز بود؟

سومین مناظره ریاست جمهوری صورت گرفت + فیلم دانلود مناظره سوم

رئیسی: ما مواجه هستیم با کارگرهایی که بیکار شده‌اند و بسیاری از مشکلات این کارگاه‌ها مشکل نقدینگی است. متأسفانه دولت نقدینگی کم نداشته اما نقدینگی را به جای اینکه در تولید استفاده کند به آدم‌های بدحساب بانکی تسهیلات داده و بعضی‌ها به نحو خاصی تسهیلات گرفته‌اند جهانگیری: طبق گزارش سازمان بازرسی 2200 میلیارد املاک عمومی مردم تخفیف داده شده و آپارتمان 120 میلیاردی را دو میلیارد تومان دادید. مجلس خواست در این‌باره تحقیق و تفحص کند.لابی کردید و جلوی آن را گرفتید چرا کسی که موضوع املاک نجومی را افشا کرد سه ماه در سلول انفرادی زندانی‌اش کردید روحانی: آقای رئیسی تا حال چند بار گفته‌اند که خوب است دولت فعلی با دولت گذشته مناظره داشته باشد. من می‌گویم ما می‌توانیم با خود آقای رئیسی مناظره کنیم. به هر حال افرادی که در ستاد ایشان هستند، در همان دولت قبلی هم بوده‌اند. عیبی ندارد مناظره‌ای را با حضور خبرنگاران با ایشان انجام دهیم میرسلیم: باید در مسائل بانکی جدی بود. با اختلاس‌هایی که صورت می‌گیرد، به طور جدی برخورد کنید. 190 تا از بدهکاران بانکی نورچشمی‌های دولتند. بانکداری شما براساس رباخواری است. بگویید چکار می‌کنید و به چه صورت با غارتگران برخورد می‌کنید قالیباف: امروز کسانی که می‌خواهند کار ایجاد کنند تحت فشارهایی از جمله قاچاق کالا و واردات بی‌رویه اعتمادشان را از دست داده‌اند و به دلیل نگرانی‌هایی که دارند به حاشیه رفته‌اند. علت این شرایط آن است که 4 درصدی‌ها بدون هیچ تلاشی به دنبال بردن بیشترین منفعت از اموال کشور هستند هاشمی طبا: دوستان می‌گویند که ما می‌آییم و سالی یک میلیون شغل درست می‌کنیم من می‌گویم ماهی یک میلیون شغل درست می‌کنم. یک قالب خشت دست مردم می‌دهم و می‌گویم شغل درست کرده‌ام اما آیا این ایجاد شغل است؟ شغل، سرمایه‌گذاری، تکنولوژی و فناوری می‌خواهد.

گزارش مناظره آخر

سومین و آخرین مناظره نامزدهای ریاست‌جمهوری، دیروز در آخرین جمعه منتهی به انتخابات برگزار شد. نامزدها در 3 ساعت و 11 دقیقه، آخرین برگ‌های خود برای پیروزی در این رقابت در مقابل رقبا رو کردند. برخی از برنامه‌های خود گفتند و برخی هم گذشته دیگران را به چالش کشیدند. نامزدها گاه مردم را مخاطب قرار می‌دادند و گاه دیگر نامزدها را تا بتوانند بیشترین تأثیر را بر ایرانیان بگذارند و آنان را مجاب کنند تا به نام آنان رأی خود را به صندوق بیندازند. از این رو، آنچه در مناظره دیروز روی داد را می‌توان به پایانی طوفانی تشبیه کرد، پایانی که جمعه آینده مشخص خواهد کرد چه تأثیری بر سبد آرای هر نامزد داشته است.

بر اساس قرعه‌کشی مصطفی ‌هاشمی طبا روی صندلی شماره یک، محمدباقر قالیباف روی صندلی 2، مصطفی میرسلیم روی صندلی شماره 3، حسن روحانی روی صندلی شماره 4، اسحاق جهانگیری روی صندلی شماره 5 و ابراهیم رئیسی روی صندلی شماره 6 نشستند تا پاسخگوی سؤالات اقتصادی باشند که به قید قرعه انتخاب می‌شد. اسحاق جهانگیری نخستین نامزدی بود که در جایگاه قرار گرفت تا به این سؤال پاسخ دهد که «برنامه شما برای مقابله مؤثر با قاچاق کالا و کاهش و مدیریت واردات در جهت اقتصاد مقاومتی چیست؟» وی با تشریح برنامه‌های دولت یازدهم برای مقابله با قاچاق، از رئیسی و قالیباف خواست توضیح بدهند در زمان مسئولیت‌شان برای مقابله با قاچاق چه کرده‌اند؟ وی با بیان اینکه «کاندیداهایی که امروز به صحنه آمده‌اند باید برنامه‌هایی را ارائه بدهند در حالی که ما هنوز چیزی ندیده‌ایم»، افزود: آقای رئیسی که امروز در صحنه حاضر شده‌اند، تا دو ماه پیش گفتند هنوز تصمیم نگرفته‌اند و می‌خواهند در خدمت امام رضا(ع) باشند و بعد هم وارد صحنه انتخابات شده‌اند و جزوه‌ای را در یکی از مناظره‌ها نشان دادند و گفتند این برنامه من است که در 6 ماه تدوین شده؛ در حالی که ما هنوز چیزی به نام برنامه ندیده‌ایم. این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه کاندیداها نباید از سابقه خود بترسند، بلکه باید بگویند در گذشته چه کار کرده‌اند اظهار کرد: آقایان بیایند و بگویند ما در ناجا بودیم یا در قوه قضائیه بودیم و این کارهای مهم را انجام داده‌ایم. آقای رئیسی در طول دوران طولانی در قوه قضائیه مسئولیت داشته است بیاید و پاسخگوی فعالیت‌هایش در آن دوره باشد. ایشان در طول دوران بلندی مسئولیت مبارزه با قاچاق کالا را در قوه قضائیه داشته‌اند امروز بیایند و بگویند که چه کرده‌اند.

ابراهیم رئیسی در فرصت نقدش به صحبت‌های جهانگیری، اظهار کرد: پشتوانه برنامه‌های ارائه شده ما تحقیق، تفحص و برنامه‌ریزی‌های دانشگاهیان است. از روزی که وارد عرصه انتخابات شدم از نظر دانشگاهیان بهره بردم و برنامه ارائه شده‌ام بر طبق فعالیت آنها،‌ آن هم نه در دوران انتخابات، بلکه از زمان‌های قبل است. وی با بیان اینکه «در ارتباط با قاچاق کالا باید پرسید که قاچاق کالا کجا تولید می‌شود؟» افزود: امروز 18 میلیارد و به گفته ایشان 12 میلیارد دلار قاچاق کالا از کجا ایجاد شده است. رئیسی با بیان اینکه «قضات سراسر کشور دارند به پرونده‌های قاچاق کالا رسیدگی می‌کنند، اما نکته این است که باید در ابتدا در زمان شکل‌گیری قاچاق با آن مبارزه کرد» تصریح کرد: آیا دولت می‌تواند با ایجاد قاچاق کالا مبارزه کند؟ بله، اما دولتی که خودش و نزدیکانش در حوزه‌های خصوصی فعال نباشند. چرا آقایان دولتی با قاچاق کالا برخورد نمی‌کنند؟ این امر امکانپذیر است اگر از مبنا و اصول کاملاً کنترل شود. ‌هاشمی طبا هم گفت: من تقاضا دارم از برادرانی که اطلاعات دقیق‌تری دارند واقعاً بگویند چگونه از 114 اسکله،کالای قاچاق وارد می‌شود و شناسایی نمی‌شود و به مردم گفته نمی‌شود. قالیباف در انتقاد به اظهارات مطرح شده از سوی جهانگیری اظهار کرد: ما اگر بحث 4 درصدی‌ها را مطرح می‌کنیم به این دلیل است که چرا با قاچاق کالا مبارزه نمی‌شود. وی با تأکید بر اینکه اولین شرط مبارزه با قاچاق کالا پیشگیری است، افزود: حقوق یک کارگر 800 هزار تومان است و عقب‌ماندگی حقوق پیدا می‌کند، اما وزرای دولت پایه گذار حقوق‌های نجومی می‌شوند. مانند جنابعالی که در دوره وزارت پاداش‌های چند میلیاردی را هم برای خود تصویب می‌کنید و هم به عده‌ای از همکاران خود می‌دهید. این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خطاب به جهانگیری خاطرنشان کرد: شما وقتی که در هفته قبل دیدید وزیری که کار فرهنگی دارد، ‌واردات غیر قانونی انجام می‌دهد آیا شما با این شرایط می‌توانید از قاچاق پیشگیری کنید؟ قالیباف در ادامه اسحاق جهانگیری را متهم به دریافت و پرداخت پاداش میلیاردی کرد. میرسلیم در واکنش به سخنان جهانگیری درباره موضوع قاچاق کالا اظهار کرد: شما که به آقای رئیسی اعتراض می‌کنید که چرا برنامه ندارد خودتان پیش از ایشان مورد سؤال هستید برادر من. شما اول خودت برنامه‌ات را مطرح کن بعد به دیگران ایراد بگیر که چرا برنامه ندارند. او ادامه داد: اگر آن رقمی که آقای رئیسی می‌گوید درست باشد و 12 میلیارد میزان قاچاق کالا باشد نه

18 میلیارد دلار که آن میزان هم مطرح شده است، دولت تاکنون چگونه با آن برخورد کرده است؟ حسن روحانی در ادامه این مناظره اظهار کرد: در مسأله قاچاق و مفاسد اولین نکته مورد توجه این است که باید به ریشه‌های مسأله بپردازیم. اینکه چرا قاچاق به وجود می‌آید؟ روحانی گفت: باید فضای آزادی Freedom را برای بخش‌های خصوصی ایجاد کنیم نه اینکه خصولتی‌ها بیایند به عنوان فضای خصوصی فعالیت کنند. گروه‌هایی که حامی‌های نظامی دارند وارد فضای رقابت شوند و نگذارند رقابت واقعی بین بخش خصوصی ایجاد شود. وی سپس گفت: روستاهای مرزی ما باید تولید کننده و استان‌های مرزی صادر کننده باشند. به این صورت جلوی قاچاق کالا گرفته می‌شود اگر یک رسانه‌ای یک کلمه گفت چرا فساد در املاک نجومی ایجاد شده است، نباید خبرنگار را بگیریم، بلکه باید آزادش بگذاریم تا حرفش را بزند.

جهانگیری در بخش جمع‌بندی سخنان خود گفت: آقای رئیسی باید سابقه و برنامه تنظیم کند و به اطلاع مردم برساند. اینکه قوه قضائیه مبارزه با فساد کرده و روز به روز اضافه‌تر شده، بنابراین قوه قضائیه در مسئولیتی که ایشان داشته، ضعیف بوده است. وی خطاب به میرسلیم گفت: ما در سه سال موفق شدیم قاچاق کالارا به نصف برسانیم و یک موفقیت برای دولت است. دولت مورد حمایت شما قاچاق را به 25 میلیارد دلار رساند و انسان باید شرمنده باشد وقتی اینها را می‌شنود. آقای قالیباف عادت کردید که مسائل را خلاف بگویید. عادت کردید به خلاف گفتن. تهمت و خلاف می‌گویید و هیچ وقت مطالب ثابت نشده است. آقای قالیباف شما راجع به حقوق‌های نجومی می‌گویید، دولت با افتخار افتاد دنبالش و رسیدگی کرد و به هر میزان توانست برخورد کند برخورد کرد. تعدادی از مدیران متخلف کنار گذاشته شدند. رئیس مجلس اعلام کرد که براساس گزارش دیوان محاسبات تمام وجوه برگشت داده شده است. طبق گزارش سازمان بازرسی 2200 میلیارد تومان از املاک مردم در شهر تهران با تخفیف واگذار شده و آپارتمان 120 میلیاردی را دو میلیارد تومان دادید.

وی خطاب به قالیباف افزود: هر کسی خواست به موضوع ورود کند جنابعالی اجازه ندادید در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی که با حضور من و مسئولان قضایی برگزار شد این موضوع مطرح شد و دادستان گفت که تاکنون در این پرونده به 59 مورد تخلف رسیده‌اند. مجلس خواست در این‌باره تحقیق و تفحص کند جنابعالی رفتید و لابی کردید و جلوی آن را گرفتید و نگذاشتید نمایندگان مجلس موضوع را شفاف بررسی و بیان کنند. جهانگیری با طرح این پرسش که چرا جلوی تحقیق و تفحص شورای شهر را گرفتید خطاب به قالیباف گفت: چرا کسی که موضوع املاک نجومی را افشا کرد سه ماه در سلول انفرادی زندانی‌اش کردید؟ این شیوه برخورد شماست و شیوه برخورد ما نیز مشخص است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: آقایان می‌خواهند با همان روحیه نظامی‌گری خود همه مسائل کشور را پیش ببرند. بعد اعلام می‌کنند که وزرا این گونه‌اند. وی با تأکید بر اینکه اگر وزیری تخلف کرده باشد با او قطعاً برخورد خواهد شد، خاطرنشان کرد: شما یک مورد تخلف وزیری را اعلام کنید، با او برخورد خواهد شد.

جهانگیری خطاب به قالیباف گفت:‌ شما از امنیت سپرده‌گذاران صحبت می‌کنید؛ آقای قالیباف شما بیشترین تخلفی که در بانک‌های اطرافتان وجود دارد را انجام دادید. این مؤسسات اعتباری را شما ایجاد کردید؛ آیا شما می‌دانید بانک قوامین امروز چه وضعیتی دارد؟ این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوی با تأکید بر اینکه من به خاطر مصالح ملی کشور برخی صحبت‌ها را نمی‌گویم، ‌گفت: من تا به حال 10 جلسه با مسئولان مربوطه، نیروی انتظامی در این‌باره گذاشته‌ام و با تمام قدرت به دنبال حل و فصل این مسأله هستم. اما آیا شما می‌دانید که امروز در بانک شهر چه می‌گذرد؟ آیا می‌دانید که بانک سرمایه را با چه قیمتی و به چه کسی واگذار کرده‌اید؟ جهانگیری با تأکید بر اینکه ملت ایران باید پاسخ تمام این پرسش‌ها را بدانند، خطاب به قالیباف اظهار کرد: سهام بانک سرمایه متعلق به شهرداری بود و به شیوه‌هایی به یکی از مفسدان اقتصادی واگذار شد. حال شما طلبکار شده‌اید؟! شما شده‌اید طرفدار 96 درصد و من طرفدار 4 درصد؟! وی اضافه کرد: آقای قالیباف وقتی که مردم ایران در سال 91 در تحریم‌ها گیر کرده‌ بودند و به دنبال دارو و مسائل ضروری خود می‌گشتند، شما در برج میلاد بستنی 400 هزار تومانی برای چه کسی سرو می‌کردید؟ اگر هشدار رهبری نبود، شما جلوی آن را نمی‌گرفتید. جهانگیری در پایان اظهار کرد: آقای قالیباف نگذارید بگویم چه کسانی طرفدار 4 درصدی‌ها هستند. من این تفکیک‌ها و خط‌کشی‌ها را قبول ندارم و از بخش خصوصی دفاع می‌کنم و کارنامه من این را نشان می‌دهد و همه می‌دانند که با هیچ کدام از بخش‌های خصوصی در طول زندگی‌ام سر و کار نداشته‌ام.

قالیباف: املاک نجومی را به رفتگران دادیم

دومین نامزدی که در جایگاه قرار گرفت تا به این سؤال پاسخ دهد که «برنامه شما برای توسعه صادرات، جلوگیری از خام فروشی و کاهش وابستگی بودجه کشور به درآمد نفتی چیست؟»، میرسلیم بود. او در ابتدای سخنانش گفت: با توجه به ارزش افزوده‌ای که کالاهای میانی و ارزشمند نسبت به خام فروشی دارد ما را به این نتیجه می‌رساند که از چاه‌ها و منابع نفتی‌مان به صورت پیاپی استفاده نکنیم تا با تولید کالاهای میانی و دارای ارزش افزوده از ماده خام نفت،‌ عمر منابع نفتی ما را افزایش دهیم. روحانی در واکنش به سخنان میرسلیم گفت: دولت افتخار می‌کند که بازار Store صادرات به کشور ما باز شد. میعاناتی که روی آب‌ها باقی مانده بود، صادر شد. صادرات نفت خام که آقای میرسلیم می‌گویند بر مبنای قانون Law و چارچوب و سیاست‌های کلی است و من از صحبت‌های ایشان تعجب می‌کنم. در پارس جنوبی شروع به استخراج نفت خام کردیم. ما در غرب کارون امروز 300 هزار بشکه نفت در روز صادر می‌کنیم و قبلاً حدود 60 الی 50 هزار بشکه بود.

پاسخ وزارتخانه‌ها به ادعاهای نامزدهای ریاست جمهوری

وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی، دیروز به اظهارات برخی نامزدهای ریاست جمهوری واکنش نشان دادند. از جمله، وزارت اقتصاد در بیانیه‌ای ادعای سیدابراهیم رئیسی درباره سرمایه‌گذاری خارجی را نادرست خواند. به گزارش ایسنا، در اطلاعیه وزارت اقتصاد آمده است: «برخلاف ادعای مطرح شده از سوی جناب آقای رئیسی، میزان جلب سرمایه‌گذاری خارجی (در سال 1395) بیش از ۱۱ میلیارد دلار بوده است که تاکنون بیش از ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار آن جذب و وارد کشورشده است.» رئیسی در مناظره گفته بود کل سرمایه خارجی که در سال گذشته جذب شده، 500 میلیون دلار بوده است. وزارت‌ جهاد کشاورزی نیز در واکنش به اظهارات یکی از نامزد‌ها تأکید کرد: دولت ‌یازدهم برای ارائه خدمات بیشتر به روستاییان و کشاورزان، سرمایه بانک‌ کشاورزی را از هزار و 800 میلیارد تومان به 6 هزار میلیارد تومان افزایش داده است. این افزایش بیش از سه برابری سرمایه توانسته بانک کشاورزی را قادر کند به نقش‌آفرینی بیشتر در محیط روستایی و کشاورزی بپردازد. در همین ارتباط برای دسترسی آسان و راحت کشاورزان و روستاییان بیش از ۹۰ درصد تسهیلات با ضمانت خود کشاورزان پرداخت شده است. بانک‌ مرکزی نیز درباره خرید تضمینی گندم و سایر محصولات کشاورزی توضیحاتی ارائه داد. به گزارش ایلنا، بانک مرکزی در اطلاعیه خود با بیان اینکه بانک مرکزی به همراه بانک‌های عامل مساعی خود را معطوف حمایت از بخش کشاورزی و تأمین نقدینگی خرید گندم و سایر محصولات کشاورزی کرده است، آورده است: ثمره‌ این حمایت جشن خودکفایی گندم و حتی تولید بیش از نیاز کشور است. شبکه بانکی در مواقعی که دولت محترم با کمبود منابع مالی مواجه شده با تمام جدیت موضوع را پیگیری کرده و به‌عنوان یک یاور همیشه در کنار دولت بوده است.

این اطلاعیه می‌افزاید: در این راستا سال‌های ۱۳۹۳ الی ۱۳۹۵ بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد‌ تومان (مبلغ 122 هزار میلیارد‌ ریال) تسهیلات بانکی و همچنین مجوز حدود ۳ هزار میلیارد تومان (29 هزار میلیارد ریال) اوراق مرابحه برای خرید تضمینی گندم به شرکت بازرگانی دولتی ایران اعطا شده است. همچنین بالغ بر هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان (13 هزار و 908 میلیارد ریال) نیز برای خرید تضمینی و توافقی سایر محصولات کشاورزی به سازمان مرکزی تعاون روستایی و شرکت پشتیبانی امور دام کشور پرداخت شده است. به گزارش بانک مرکزی؛ سال‌جاری جدید مقرر است مبلغ 30 هزار میلیارد ریال (3 هزار میلیارد تومان) تسهیلات به منظور خرید تضمینی گندم در اختیار دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط قرار گیرد که موضوع از سوی دولت‌ محترم در دست بررسی است و به محض حصول نتیجه، اقدامات لازم از سوی این بانک صورت خواهد گرفت.

جوابیه وزارت کار

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز ادعای یکی از نامزدهای ریاست‌ جمهوری درباره افزایش مستمری اقشار نیازمند با هدف بهره‌برداری انتخاباتی را تکذیب کرد. به گزارش ایسنا، در اطلاعیه این وزارتخانه آمده است: افزایش مستمری مددجویان بهزیستی در بودجه سال ١٣٩٦ یعنی در بهمن ١٣٩٥ تصویب شد. با موفقیت برجام و افزایش درآمد نفت این امکان به وجود آمد که مستمری مددجویان سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی به سه برابر افزایش یابد.

وزارت‌ ورزش و جوانان نیز با انتشار جداولی، ادعاى یکى از نامزدها درباره عملکرد وام ازدواج در دولت یازدهم را پاسخ داد. مطابق این جداول، در سال 92 به 944 هزار و 627 جوان وام ازدواج اعطا شده بود که این میزان در سال 93 به یک میلیون و 294 هزار و 180 نفر، در سال 94 به 812 هزار و 372 جوان و در سال 95 به یک میلیون و 18 هزار و 16 نفر رسید. همچنین سقف تسهیلات وام ازدواج در سال 92، 30 هزار میلیون ریال بود که این میزان در سال 95 به 100 هزار میلیون ریال افزایش یافت.

جوابیه سازمان امور مالیاتی به اظهارات یک کاندیدای ریاست‌جمهوری

سازمان امور مالیاتی کشور نیز در واکنش به این اظهارنظر قالیباف که «باید به کارگاه‌های کوچک و متوسط معافیت یا تخفیف مالیاتی بدهیم. برای کسبه هم همین‌طور» طی جوابیه‌ای اعلام کرد: «یکی از مشکلات واحدهای تولیدی کوچک و متوسط برای دریافت تسهیلات بانکی، بدهی‌های مالیاتی بود که سازمان امور مالیاتی با تقسیط پلکانی بدهی مالیاتی تعداد ۷۵۰۰ مؤدی شرایطی را فراهم آورد تا امکان ادامه فعالیت آنها با مشکل مواجه نشود. امسال براساس ابلاغ ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، مالیات عملکرد سال ۱۳۹۴ واحدهای تولیدی کوچک و متوسط، بدون رسیدگی مالیاتی مورد پذیرش قرار می‌گیرد.»

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز با رد ادعای سیدابراهیم رئیسی مبنی بر اینکه با افزایش تعرفه‌ها پرداختی مردم زیاد شده است، اعلام کرد: «مردم عزیزمان که به بیمارستان‌های دولتی مراجعه می‌کنند، بخوبی می‌دانند هزینه درمان در حال حاضر نسبت به دولت قبل کاهش شدید پیدا کرده است. در حال حاضر به طور متوسط برای هر نوبت بستری به جای ۲ میلیون تومان قبل، مردم فقط ۲۰۰ هزار تومان پرداخت می‌کنند و دیگر کسی به خاطر هزینه‌ها از خدمات پزشکی محروم نمی‌ماند. بیماران سرطانی، بیماران خاص و آنانی که جراحی بزرگ داشته‌اند، با تمام وجود احساس کرده‌اند که دولت چه حمایت مالی بزرگی از آنان کرده است.»

5/3 برابر شدن حضور بخش خصوصی در دولت یازدهم

سازمان خصوصی‌سازی نیز به این گفته میرسلیم که «اگر اصل ۴۴ را پیاده کنیم انقلابی می‌شود. دولت اصلاً نفهمید با اقتصاد مقاومتی و اصل ۴۴ چه کار کند» واکنش نشان داد. در جوابیه این سازمان تأکید شده است: «در دولت یازدهم، در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، شیوه غلط دولت قبل برای واگذاری سهام شرکت‌های دولتی به صورت واگذاری مستقیم شرکت‌ها به نهادهای عمومی و شبه‌دولتی بابت رد دیون دولت، اصلاح شد و خصوصی‌سازی فقط به بخش خصوصی واقعی کشور هدف قرار گرفت و درصد حضور بخش خصوصی واقعی در دولت یازدهم به بیش از 5/3 برابر دولت قبل رسید و این از افتخارات دولت تدبیر و امید بود که به بخش خصوصی واقعی اهمیت داد و حضور بخش خصولتی و نهادهای عمومی را بسیار کاهش داد.»

همچنین در پی اظهارات یکی از نامزدهای انتخابات درباره آمار فعالیت و تأسیس کارگاه‌ها و اشتغال، اداره کل آمار سازمان تأمین اجتماعی، اعلام کرد: «از سال ۱۳۹۲ به بعد ۶۹۲ هزار و ۹۱۸ کارگاه جدیدالتأسیس برای نخستین بار فهرست حق بیمه ۳ میلیون و ۴۲۴ هزار و ۹۱ نفر از کارکنان خود را به سازمان تأمین اجتماعی، ارائه و نام‌نویسی کرده‌اند.»

در ادامه این واکنش‌ها، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز با اشاره به اظهارات برخی نامزدهای ریاست‌جمهوری در مناظره درباره قاچاق کالا، گفت: موضوع مبارزه با قاچاق کالا موضوعی ملی است و شایسته نیست دستمایه رقابت‌های انتخاباتی قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، قاسم خورشیدی خاطرنشان کرد: دولت تدبیر و امید در سال ۱۳۹۲ حجم ۲۵ میلیارد دلار قاچاق کالا که محصول برخی سیاست‌های ناکارآمد گذشته بود را تحویل گرفته و اکنون مفتخر است که بگوید حجم قاچاق را به حدود ۱۳ میلیارد دلار رسانده که معنای آن ۵۰ درصد کاهش حجم قاچاق طی سه سال گذشته است.

وی افزود: تهیه و برآورد و اعلام حجم قاچاق کالا در کشور طبق قانون وظیفه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است. اعداد و ارقامی که بعضاً برخی نامزدها اعلام می‌کنند مبنای علمی نداشته و بیشتر تبلیغاتی و با هدف تخریب رقیب عنوان می‌شود و بهتر است کاندیداهای محترم به‌جای فرافکنی و ارائه آمار‌های غیرمستند به معرفی خود بپردازند.

خورشیدی خاطرنشان کرد: ایجاد زیرساخت‌های تجارت خارجی و راه‌اندازی سامانه‌های الکترونیکی و پنجره واحد تجاری از اقدامات اصولی و هدفمند دولت در زمینه مبارزه با قاچاق است. افزایش درآمدهای گمرکی، کاهش زمان فرآیندهای تجاری، ارتقای نظارت الکترونیکی، ایمن‌سازی نسبی رویه‌ها، ارتقای توان کشف قاچاق از یک درصد سال ۱۳۹۲ به بیش از ۳۲ درصد در سال ۱۳۹۵ و کاهش ارزش قاچاق به ۱۲میلیارد و

۶۰۰ میلیون دلار در پارسال از دستاوردهای مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.

اطلاعیه وزارت ارتباطات

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در پاسخ به دیدگاه یکی از نامزدها درباره افزایش قبوض تلفن، اطلاعیه‌ای صادر کرد.

در این اطلاعیه آمده است: «دولت تدبیر و امید در دو مرحله تعرفه اینترنت را حدود 50 درصد کاهش داد. نرخ اینترنت ثابت در سال ۱۳۹۲، ۳۴۲۸۷ ریال بوده است و اکنون به ۱۵۴۰۰ ریال رسیده است و در شهرستان‌ها نیز نرخ اینترنت ثابت در سال ۱۳۹۲، ۳۵۲۳۶ ریال بوده است و اکنون نیز به ۹۰۶۰ ریال رسیده است. همچنین با اجرایی شدن طرح هم کدسازی در سراسر کشور، هزینه تلفن ثابت مخصوصاً در شهرهای کوچک کاهش چشمگیر پیدا کرد. با اجرای طرح هم‌کدسازی هزینه تلفن در شهرهای داخل یک استان به‌صورت داخل شهری محاسبه شده و تقریباً یک‌سوم شد، همچنین در شهرهای دور افتاده هم کاهش بیش از ۵۰ درصد داشته است. به عبارتی مکالمات بین‌شهری به‌عنوان درون‌شهری محاسبه شده و هزینه مکالمات مردم بشدت کاهش یافته است، در حال حاضر میزان استفاده مردم از ارتباطات بیش از ده‌ها برابر شده در حالی که هزینه‌های ارتباطی در سبد هزینه خانوار با مصرف چندین برابری امروزی، رشد متناسب نداشته است. تلاش دولت با توجه به اقبال عمومی به استفاده از این فناوری، کاهش هزینه‌های مردم در این حوزه همراه با افزایش دسترسی و کیفیت است.»

وزارت جهاد کشاورزی نیز در پاسخ به اظهارات رئیسی که گفته بود «کشور ما قطب کشاورزی است. وقتی به کسی اجازه داده می‌شود میوه وارد کند، این چه معنایی دارد؟» اعلام کرد:«حمایت از تولید داخلی محصولات کشاورزی از اولویت‌های دولت تدبیر و امید بوده است. بجز میوه‌های گرمسیری مانند موز و انبه که در داخل تولید نمی‌شوند و در ۳۰ سال گذشته واردات آن آزاد بوده و به کشور وارد شده‌اند در این دولت به منظور حمایت از تولید داخلی واردات میوه ممنوع بوده است. فقط در سال‌جاری برای تأمین میوه شب عید که به‌دلیل سرما و یخ‌زدگی مرکبات شمال ۵۰ هزار تن مرکبات وارد شد. ضمناً در طول هشت سال فعالیت دولت قبلی یک میلیون و 300 هزارتن انواع مرکبات به کشور وارد شده است. برای نخستین بار در این دولت سیاست بازار در ازای بازار برای حمایت از تولیدات داخلی اتخاذ شد و در اجرای آن واردات موز به صادرات سیب تولید داخل محدود شد و به صادرات بیش از 350 هزار تن سیب مازاد کشور کمک کرده است.»

 

 

جهانگیری نیز در واکنش اظهار کرد: اطلاعات آقای میرسلیم نسبت به کشور ناقص است؛ من فکر می‌کردم ایشان به خاطر حضور در مجمع تشخیص مصلحت نظام اطلاعات کامل‌تری داشته باشد. جلوگیری از خام‌فروشی یکی از برنامه‌های اقتصاد مقاومتی است که من فرمانده ستاد اجرای اقتصاد مقاومتی هستم که طبق فرمان رهبری این مسئولیت را که با رضایت رهبری و رئیس جمهوری همراه بود، برعهده گرفتم. این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: ما در زمینه جلوگیری از خام‌فروشی خیلی خوب عمل کردیم و کوشیدیم کالاهایی تولید کنیم که قابل صادرات باشند و تراز مثبت صادرات کالا نسبت به وارداتش بدون تکیه به فروش نفت خام برای اولین بار در جمهوری اسلامی ایران در این دولت عملی شده است. رئیسی نیز در نقد صحبت‌های میرسلیم اظهار کرد: چنانچه در استان‌های مختلف کشور پالایشگاه‌هایی ایجاد شود هم از خام‌فروشی جلوگیری می‌شود و هم نفت با ارزش افزوده فروش می‌رود اما متأسفانه تاکنون این طور عمل نشده است. هاشمی طبا هم در این باره تصریح کرد: در ارتباط با حوزه نفتی هم باید برنامه دقیقی به مردم ارائه دهیم.

نمی‌شود که نفت را از جنوب به خراسان یا مازنداران ببریم، کالایی تولید کنیم و آن را دوباره به جنوب برای صادرات ببریم، برنامه‌های در این حوزه باید دقیق و شفاف باشد. وقتی که نوبت به قالیباف رسید، وی ترجیح داد به اظهارات قبلی اسحاق جهانگیری جواب بدهد. وی گفت: نکاتی که آقای جهانگیری گفتند، دروغ آشکار است که باید رسیدگی شود. وی گفتند 2200 میلیارد دزدی theft در املاک نجومی است که باید ثابت شود؛ زیرا دروغ و تهمت در حضور مردم است و باید ثابت شود ولی شما بدانید در املاکی که گفته شد، بنده خودم نامه نوشتم به دادستان کل که رسیدگی و اعلام کرد که جرم Crime و تخلف سازمان یافته‌ای نبوده ولی چون این فساد حقوق نجومی شما درآمده بود، مشاور آقای روحانی- آقای نجفی – جلسه گذاشت و به گفته دادستان تهران در آن جلسه گفتند معادل‌سازی کنید، املاک نجومی کار سیاسی کنید که جلوی خرابکاری و کثافت کاری این حقوق‌های نجومی گرفته شود. این همان روحیه‌ای که

4 درصدی‌ها دارند و خیلی قدرت دارند و خیلی جوسازند. اگر بانکی تخلف کرده، مسئول بانک شمایید از دولت. می‌توانید با بانک گردشگری برادر خودتان برخورد کنید. چون شما گفتید هر کی از من هر چه دارد بگوید، این اخلاق من نیست آقای جهانگیری بلکه اخلاق شماست که می‌ایستید و مثل آقای روحانی راست راست نگاه می‌کنید و دروغ می‌گویید. وی افزود: املاک نجومی را کی برده؟ شخص جنابعالی. آقای جهانگیری شما از این دولت وقتی که وزیر بودید همین زمینی که در ونک در منطقه سه است و 385 متر زمین است را گرفتید متری 140 هزار تومان، ما املاک نجومی دادیم، ما املاک به رفتگرها بر اساس قانون دادیم. شما و آقای روحانی حقوقدان هستید. مجلس تحقیق و تفحص را وارد ندانست چون سیاسی کاری کردید.

روحانی: به جای رئیس دولت قبل با رئیسی مناظره می‌کنم چون همه اعضای دولت قبل در ستاد رئیسی است

حضور حسن روحانی در جایگاه، بار دیگر فضای مناظره را داغ کرد. او در پاسخ به این سؤال که «برای تسهیل وام‌های هدفمند به تولید، خدمات، مسکن، ازدواج جوانان و سایر موارد ضروری چه برنامه‌ای دارید»، گفت: برخی مؤسسات اعتباری غیرمجاز در دولت قبل ایجاد شدند که بخشی از وقت دولت را برای اصلاح و بازگرداندن پول مردم گرفت. کار زیادی برای بانکی که مربوط به دستگاه آقای رئیسی (میزان) انجام شد تا بتوانیم مشکلات را برطرف کنیم. روحانی با اشاره به وعده برخی کاندیداها برای ارائه یارانه‌های مختلف خاطرنشان کرد: دوستان ما مرتب به مردم می‌گویند ما به شما پول برای ایجاد شغل و یارانه می‌دهیم، چرا مشخص نمی‌کنید که این پول‌ها از کجا می‌آید. وی افزود: اگر منظورتان اخذ پول از بانک مرکزی است که یعنی پول مردم را از یک جیب بردارید و به جیب دیگرشان بدهید، در آن صورت تورم 60 تا 70 درصدی ایجاد می‌شود. این دوستان چرا منابع‌شان را اعلام نمی‌کنند. روحانی سپس گفت: به طور کلی 70 هزار میلیارد کل یارانه نقدی و غیرنقدی ما است.

آیا مردم پول نقد را بیشتر می‌پسندند یا اجرای طرح تحول سلامت را؟ ما برای شغل روستایی در دولت برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا با ارائه تسهیلات شغل روستایی را فعال کنیم. رئیسی در واکنش به سخنان روحانی درباره مشکلات بانکی کشور اظهار کرد: من در مناظره قبل اعلام کردم که یک بار برای همیشه تلویزیون مناظره‌ای بین آقای روحانی و دولتمردان قبل صورت دهد تا آنها با هم بنشینند صحبت کنند و دیگر این بحث‌ها تمام شود که ما هر چه می‌گوییم آقای روحانی به دولت قبلی نسبت دهد. وی ادامه داد:آقای روحانی اشاره می‌کنند که دولت بعدی برای کشاورزی فلان برنامه را داریم. آقای روحانی چرا در همین دولت آن کار را انجام ندادید؟ شما چهار سال کشور را به ناحق و ناروا معطل گذاشتید و الان هم می‌گویید در دولت بعد فلان کارها را انجام می‌دهم و باز از ارائه گزارش 100 روزه سخن می‌گویید. رئیسی با بیان اینکه یکی از گلابی‌هایی که باید از برجام می‌چیدیم، سرمایه‌گذاری خارجی بود، اظهار کرد: آقای روحانی الان میزان جذب سرمایه خارجی که به عنوان یکی از گلابی‌هایی که باید از درخت برجام می‌چیدید، چقدر است؟ الان این میزان 500 میلیون دلار است که کمتر از یک میلیارد به شمار می‌رود. هاشمی طبا با تأکید بر اینکه بدون تردید مشکلات بانکی از دولت قبل و شاید دولت‌های قبل‌تر به ارث رسیده است، اظهار کرد: اینکه نگوییم دولت قبل چه کرده مراجعه به تاریخ را معوق می‌کنیم. این در حالی است که همیشه باید در رسیدگی به مسائل تاریخی هم توجه کنیم.

قالیباف نیز خطاب به جهانگیری گفت: شما می‌گویید دولت 10 میلیون تومان وام ازدواج را افزایش داده است اما خود دولت مخالف این امر بوده و مجلس موافق این مسأله بوده است. دولت در این حوزه ضعیف عمل کرده ما امروز امنیت سرمایه را می‌خواهیم. وی سپس خطاب به روحانی نیز گفت: وقتی می‌گویید دولت قبل از نظر من دولت قبل شما هستید. چهار سال فرصت داشته‌اید. چهار سال دیگر می‌خواهید وعده بدهید. هیچ اصلاحی طی این سال‌هایی که شما در دولت بوده‌اید صورت نگرفته است. میرسلیم خطاب به روحانی گفت: آقای روحانی باید در مسائل بانکی جدی باشید. با اختلاس‌هایی که صورت می‌گیرد، به طور جدی برخورد کنید. 190 تا از بدهکاران بانکی نورچشمی‌های دولتند. بانکداری شما براساس رباخواری است. کد شهری برای آن درست کردید و دارند رباخواری می‌کنند، بگویید چکار می‌کنید و به چه صورت با غارتگران برخورد می‌کنید.

روحانی در سخنان پایانی خود خطاب به رئیسی گفت: آقای رئیسی تا حال چند بار گفته‌اند که خوب است دولت فعلی با دولت گذشته مناظره داشته باشد. من می‌گویم ما می‌توانیم با خود آقای رئیسی مناظره کنیم. به هر حال افرادی که در ستاد ایشان هستند و برایشان برنامه می‌ریزند، در همان دولت قبلی هم بوده‌اند. عیبی ندارد مناظره‌ای را با حضور خبرنگاران با ایشان انجام می‌دهیم. وی خطاب به رئیسی اظهار کرد: شما مگر در قوه قضائیه نبوده‌اید پس چرا به این موضوع رسیدگی نکرده‌اید که امریکایی‌ها 3/8 میلیارد دلار پول ملت را بلوکه کنند؟ شما که در سازمان بازرسی کل کشور بودید، چه کردید؟ در آن دولت نفت به یک فاسد سپرده شد، ‌شما چه کردید؟ در دولت قبلی از جمله کسانی که با شما در قوه قضائیه همراه بودند ریاست سازمان تأمین اجتماعی را برعهده گرفتند و آن مسائل پیش آمد، ‌شما چه کردید؟‌

شما هم در بازرسی کل کشور و هم در قوه قضائیه بودید،‌ چطور به این مسائل رسیدگی ‌کردید؟ روحانی ادامه داد: مگر در دوران دولت قبلی قوه قضائیه نبوده است؟ چطور الان تا موضوعی پیش می‌آید، سخنگوی قوه قضائیه آن را اعلام می‌کند که البته اشکالی هم ندارد و خوب است اما باید عدالت هم رعایت شود. مگر در دولت قبلی سخنگوی قوه قضائیه و سازمان بازرسی نبود؟

آن زمان که مردم برای خرید مواد دارویی و بهداشتی در خیابان صف می‌بستند و در بازار سوزن برای تزریق پیدا نمی‌شد شما چه کاری انجام دادید؟ وی اظهار کرد: ما که دو سال است در موضوع گندم خودکفا شده‌ایم آیا موضوعات را به آینده حواله داده‌ایم؟ امروز 21 میلیون تن به مواد غذایی افزوده شده است. آیا ما موضوعات را به آینده حواله می‌دهیم؟

این کاندیدای انتخابات ریاست‌ جمهوری با اشاره به میزان معوقات بانکی دولت گفت: در ابتدای دولت یازدهم میزان معوقات بانکی 1/15 درصد بوده است که این میزان امروز به حداکثر 10 درصد رسیده است. آقای قالیباف در بانک خود می‌داند که نظارت بانک مرکزی امروز خیلی بهتر از سال‌های قبل شده است البته در این زمینه مصوبه شورای عالی امنیت ملی وجود داشته و رهبری نیز دستوراتی فرموده‌اند که همه کمک کرده‌اند.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌ جمهوری با اعلام اینکه نباید غیراخلاقی حرف بزنیم، خطاب به قالیباف خاطرنشان کرد: آقای قالیباف چرا کلام غیراخلاقی به کار می‌برید؟؛ شما که نیاز ندارید؛ در طول این چهار سال با همه امکانات خود علیه دولت کار کردید و به همراه دوستان خود هر روز دولت را تخریب کردید و ساختمان‌های مجللی در شمال تهران گرفتید و شبانه‌روز علیه دولت فیلم درست کردید و تمام تیترهای روزنامه شما علیه دولت بوده است؛ شما دیگر نیاز نیست بیش از این تخریب کنید. این روزها نیز شبانه سی‌دی و جزوه‌هایی از سمت دوستان شما پخش می‌شود.

جهانگیری: خانه‌ام را به قیمت رسمی روز خریدم

«برنامه دولت شما برای رونق تولید و اشتغال پایدار در صنعت، کشاورزی و خدمات بویژه دانشگاهیان و جوانان چیست؟» این سؤال چهارم مناظره اقتصادی بود که هاشمی طبا به آن پاسخ داد. وی گفت: ما باید کشاورزی مان را مدرن و احیا کنیم و در جهت اصلاح سرزمین ایران حرکت کنیم. با اینکه خودم مهندس هستم و در جهت احیای مهندسی تلاش کرده‌ام می‌گویم امروز تولید ما در گرو اصلاح کشاورزی است.

میرسلیم در ادامه خطاب به روحانی گفت: امروز حدود 80 درصد واحدهای تولیدی خوابیده‌اند، دولت چطور می‌تواند آن واحدهای تولیدی را مجدد احیا کند و می‌خواهد چه برخوردی با این مسائل از خود نشان دهد؟

اسحاق جهانگیری نیز با بیان اینکه باید حمایت ویژه‌ای از بخش خصوصی انجام گیرد، خاطرنشان کرد: ما باید از بخش خصوصی حمایت کنیم و تقویتش کنیم. من از دوستانی که ناراحت هستند که چرا به دولت گذشته می‌پردازیم می‌خواهم که حرف‌های ما را تحمل کنید. چرا که من فکر می‌کنم که دولت گذشته امروز در این مناظره نشسته است و تمام افراد دولت گذشته در این ستادها فعالیت می‌کنند.

رشد منفی 7 درصد چه بلایی سر این اقتصاد آورد؟ آقای میرسلیم شما مهندس هستید اما نه آمار رسمی کشور را قبول دارید و نه می‌گویید که آمارتان را از کجا می‌آورید.

وی تصریح کرد: بالاخره این کشور مرکز آمار دارد و آمار رسمی ارائه می‌دهد. بر چه اساسی شما آماری جز آمار رسمی کشور را ارائه می‌دهید. می‌آیید و می‌گویید 70 درصد کارخانجات کشور تعطیل است. جهانگیری سپس خطاب به مردم گفت: ‌ملت عزیز ما! در دولت مشکلات زیادی از کشور را حل کردیم. ثبات اقتصادی را بازگرداندیم. مگر یادتان رفته که به صورت لحظه‌ای، نرخ ارز عوض می‌شد و قیمت کالا تغییر می‌کرد. ما منابع را به سمت تولید بردیم. وی ادامه داد: حالا می‌شود کار کرد و سرمایه خارجی به دست آورد. ‌

آقای رئیسی می‌گوید ما سال 95 چه کردیم؛ سال 95، 10 میلیارد دلار سرمایه خارجی در وزارت دارایی و اقتصاد ثبت شده که 3 میلیارد دلار آن جذب شده است. ما اقتصاد کشور را راه انداختیم، سرعتش کم است اما ان‌شاءالله سرعتش را هم زیاد می‌کنیم.

جهانگیری در ادامه خطاب به قالیباف گفت: من یک جا به شما نگفته‌ام که دروغ گفته‌اید، من گفته‌ام که خلاف می‌گویید یا به شما گزارش خلاف داده‌اند. بنده در زندگی‌ام از هیچ رانتی استفاده نکرده‌ام. اگر روزی زمینی گرفته‌ام که دارایی‌ام خانه‌ام است به قیمت رسمی روز، خانه گرفته‌ام.

جهانگیری در ادامه خطاب به قالیباف گفت: من یک جا به شما نگفته‌ام که دروغ گفته‌اید، من گفته‌ام که خلاف می‌گویید یا به شما گزارش خلاف داده‌اند. بنده در زندگی‌ام از هیچ رانتی استفاده نکرده‌ام. اگر روزی زمینی گرفته‌ام که دارایی‌ام خانه‌ام است به قیمت رسمی روز، خانه گرفته‌ام.

رئیسی نیز در این باره گفت: عدد و رقمی که در رابطه با تعطیلی 250 هزار کارگاه‌های تولیدی کفش و کیف و... اعلام شده، عدد و رقمی است که وزرای این دولت گفته‌اند و بسیار روشن است. ما مواجه هستیم با کارگرهایی که بیکار شده‌اند و بسیاری از مشکلات این کارگاه‌ها مشکل نقدینگی است.

متأسفانه دولت نقدینگی کم نداشته اما نقدینگی را به جای اینکه در تولید استفاده کند به آدم‌های بدحساب بانکی تسهیلات داده و بعضی‌ها به نحو خاصی این افراد تسهیلات گرفته‌اند.

 

هاشمی طبا در جمع‌بندی سخنان پایانی خود خطاب به میرسلیم اظهار کرد: آقای میرسلیم به دنبال سؤال کردن از کاندیداها است و من هم تأسی می‌کنم و از ایشان می‌پرسم شما 15 سال رئیس هیأت مدیره یک شرکت موتور‌سازی در شمال کشور بودید. امروز وضعیت آن کارخانه چگونه است و شما چه تأثیری در آن داشته‌اید؟ وی با اشاره به برخی شعارهای انتخاباتی کاندیداها اظهار کرد: امروز دوستان می‌گویند که ما می‌آییم و سالی یک میلیون شغل درست می‌کنیم من هم می‌گویم ماهی یک میلیون شغل درست می‌کنم. یک قالب خشت دست مردم می‌دهم و می‌گویم شغل درست کرده‌ام اما آیا این ایجاد شغل است؟ شغل، سرمایه‌گذاری، تکنولوژی و فناوری می‌خواهد.

هاشمی‌طبا: آقای رئیسی! منابع تأمین افزایش یارانه چیست؟

قرعه سؤال درباره هدفمندی یارانه‌ها هم به نام ابراهیم رئیسی افتاد، او گفت: مردم انتظار دارند که دولت‌شان دولتی باشد که هم خداترسی و هم کارآمدی داشته باشد. توجه مردم به ویژگی‌های دولت مهدوی است. وی با بیان اینکه عده‌ای از فقرا امروز با 45 هزار تومان یارانه‌شان زندگی می‌کنند، اظهار کرد: ممکن است عده‌ای بگویند چطور می‌توان با 45 هزار تومان زندگی کرد. باید رفت و زندگی این فقرا را دید. ما می‌گوییم که باید یارانه این قشر افزایش پیدا کند و آقایان می‌گویند که از کجا این منابع تأمین می‌شود.

وی ادامه داد: بله موضوع تأمین منابع مهم است و باید معرفی شود اما بسیاری از حامل‌های انرژی که در جریان هدفمندی یارانه‌ها قیمت‌شان افزایش یافت، طبق قانون باید این مابه‌التفاوت به خود مردم پرداخت شود.

رئیسی با طرح این پرسش که آیا دولت نسبت به مردم مسئولیت دارد یا خیر، اظهار کرد: این باید مشخص شود که دولت نسبت به مردم مسئولیت دارد یا ندارد. امروز سفره مردم کوچک شده است. برویم از مردم بپرسیم که اقلام سفره‌شان کمتر شده یا بیشتر؟ با چنین وضعیتی باید یارانه‌ها افزایش پیدا کند که ان‌شاءالله در برنامه‌ای که به مردم ارائه می‌دهیم، هم منابع ایجاد شغل و هم افزایش یارانه را اعلام خواهیم کرد. در ادامه مصطفی ‌هاشمی‌طبا خطاب به رئیسی گفت: آقای رئیسی دو بار گفتند منابع دیگر پیش‌بینی شده، بگویند که این منابع دیگر از کجاست. نفری 45 هزار تومان در دولت قبل یارانه دادیم،‌ میوه

10 برابر،‌ بنزین 8 برابر و مسکن 3 برابر شد یعنی ما گفتیم 45 هزار تومان می‌دهیم اما 300 هزار تومان تورم درآوردیم. مگر می‌شود یارانه از آسمان نزول کند.

محمدباقر قالیباف در ادامه اظهار کرد: امروز کسانی که می‌خواهند کار ایجاد کنند تحت فشارهایی از جمله قاچاق کالا و واردات بی‌رویه اعتمادشان را از دست داده‌اند و به دلیل نگرانی‌هایی که دارند به حاشیه رفته‌اند. علت این شرایط آن است که 4 درصدی‌ها بدون هیچ تلاشی به دنبال بردن بیشترین منفعت از اموال کشور هستند. میرسلیم در ادامه گفت: باید شرایط تولید را شفاف و صادقانه کنیم. من در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز گفتم که باید از پول یارانه‌ها درست استفاده کنیم، با مردم صادق باشیم.حسن روحانی در واکنش به سخنان رئیسی درباره هدفمندی یارانه‌ها اظهار کرد: بسیار مهم است که مردم بدانند که عده‌ای دنبال بازگشت به چهار سال پیش هستند و خیلی روشن این موضوع را بر زبان می‌آورند که می‌خواهند مثل دولت قبلی که بین مردم پول پخش می‌کرد، پول پخش کنند.

کاندیدای انتخابات ریاست‌ جمهوری تأکید کرد: باید کسانی که در فقر مطلق هستند بیایند و نام‌نویسی کنند و دولت نیز موظف است وسایل ضروری زندگی آنان را برایشان تأمین کند. همچنین افرادی که شغل ندارند باید برایشان شغل ایجاد شود و آنانی که شغل مناسبی ندارند، با شغل بهتری کار خود را ادامه دهند.

در ادامه جهانگیری با بیان اینکه متأسفانه یکی از اتفاقات بدی که در دولت قبل افتاد، کوچک شدن سفره مردم بود اظهار کرد: همان طور که گفته شد، 45 هزار تومان در جیب مردم گذاشته شد، اما دولت 200 هزار تومان از جیب آنها برداشت کرد. امروز آقایان آمده‌اند از فقر مردم استفاده ناصحیح می‌کنند. این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خطاب به رقبای خود تأکید کرد: آقایان محترم عزت ملت را حفظ کنید و سرزده به خانه فقرا نروید تا به عنوان تبلیغات عکس و فیلم بگیرید و آن را پخش کنید. ما می‌خواهیم معیشت توانمندی و عزت مردم ایران را حفظ کنیم. اگر آقای رئیسی 150 هزار تومان بدهد، برخلاف اهدافی که دارند، عمل خواهد شد. وی همچنین خطاب به مردم گفت: ملت این 150 هزار تومان دارای سه راه برای تأمین مالی است؛ یا باید حامل‌های انرژی را افزایش دهند و بگویند که بنزین لیتری 8 هزار تومان شده است یا باید بگویند که هزینه‌های دولت را کم می‌کنیم و از حقوق معلمان، ‌پرستاران و بودجه دفاعی بکاهند یا اینکه بگویند در پول‌های بانک مرکزی دست می‌کنیم و آنها را بر می‌داریم.

ابراهیم رئیسی در جمع‌بندی سخنان خود گفت: سؤال من این است که آیا زندگی فقرا برای دولت مسئولیت می‌آورد یا نه؟ آقای روحانی می‌گوید که درآمد مستمری بگیران را سه برابر افزایش داده است. ما می‌گوییم اگر این کار لازم بود، چرا زودتر انجام ندادید؟ اگر لازم نبود انجام دادنش در شرایط الان امری تبلیغاتی است، ما می‌گوییم کارهای تبلیغاتی نکنید.

«مهم‌ترین اولویت‌های شما برای افزایش رشد اقتصادی برای دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز 1404 چیست؟» این سؤالی بود که محمدباقر قالیباف برای پاسخ به آن در جایگاه قرار گرفت. قالیباف با بیان اینکه «معتقدم دولت روحانی نتوانسته است به کمک مردم بیاید» اظهار کرد: این دولت حتی با افزایش هزینه‌ها دست در جیب و سفره مردم کرده است که افزایش قبوض آب، برق و گاز که فشار یکنواخت را به قشر محروم وارد کرد از جمله این موارد است.

حسن روحانی نیز در ادامه خطاب به قالیباف گفت: من از قالیباف سؤال دارم که ایشان راجع به رشد اعلام کردند که درآمد ملی کشور را دو و نیم برابر می‌کنند، یعنی رشد 26 درصدی. ما در هیچ کجای دنیا سابقه چنین رشدی را نداریم. ایشان بگویند که در کدام کشور چنین رشدی بوده است. یکی در چین بود که یکی دو درصد رشد هشت درصدی اقتصادی خوبی داشتند و بعد ایشان می‌گوید که ما پتروشیمی راه می‌اندازیم و 600 الی 400 هزار شغل ایجاد می‌کنیم. وی ادامه داد: حدود 9 میلیون تن پتروشیمی در این دولت اضافه کردیم. پتروشیمی در اروپا شغل مستقیم و غیر مستقیمش 16 هزار نفر است و در ایران شغل مستقیم و غیرمستقیمش 20 الی 30 هزار نفر می‌شود.

اسحاق جهانگیری در واکنش به سخنان قالیباف درباره رشد اقتصادی کشور اظهار کرد: یکی از ملزومات این کار داشتن سیاست خارجی است. آیا کاندیداهای محترم در دیپلماسی و گفت‌وگو و مذاکره تجربه داشته‌اند؟ آیا اطرافیان آنان، طرفدار دیپلماسی هستند یا دنبال تنش‌زایی؟ آیا قادر هستند که سرمایه خارجی را جذب کشور کنند؟ شما شهر تهران را گران اداره کردید؟ شما به بخش خصوصی نمی‌گویم که بها ندادید اما کم بها دادید. شما اکثر پروژه‌های تهران را به نهادهای نظامی سپردید. جهانگیری همچنین خطاب به میرسلیم اظهار کرد: آقای میرسلیم من شما را به انصاف می‌شناختم. نگویید که در این دولت خصوصی‌سازی انجام نشده است. ما کدام شرکت را خصولتی کردیم؟ ما هر شرکتی را که واگذار کردیم به بخش خصوصی واگذار کردیم. درباره آن شرکتی که اشاره کردید چون نام نبردید من هم نام نمی‌برم اما نهاد قدرتمندی پشت آن شرکت قرار داشت که نتوانستیم آن شرکت را برای خصوصی‌سازی از آنها بگیریم.

ابراهیم رئیسی با انتقاد از برخی رقبای خود گفت: برخی از کاندیداها جوری صحبت می‌کنند که گویا فرد دیگری اختیارات را برعهده دارد. اگر که فرد دیگری این حرف‌ها را می‌زد، قابل قبول بود اما کاندیداهایی که امروز در دولت سمت دارند نمی‌توانند این مسائل را مطرح کنند.

هاشمی‌طبا نیز در نقد سخنان قالیباف خاطرنشان کرد: واقعیت این است که ما به حرف آدم‌های عاقل و اقتصاددان که راه‌حل علمی نشان می‌دهند گوش نمی‌کنیم. در زمانی که تحریم بودیم و باید کمربندهایمان را محکم‌تر می‌بستیم با اقدامات اجرایی خواستیم نشان دهیم که هیچ اتفاقی در کشور نیفتاده است.

الان هم یک جوری مسائل را نشان می‌دهیم که انگار در کشورمان واویلا است. مردم سرکارشان هستند و زندگی‌شان را می‌کنند بعد اگر یک کارگردانی فیلمی از ایران در خارج از کشور نشان دهد، می‌گویید سیاه‌نمایی شده است. قالیباف در جمع‌بندی سخنان خود گفت: سابقه اجرایی من مشخص است. هیچ‌وقت خلف وعده نکرده‌ام. مردم مطمئن باشید 5 میلیون شغل را با تأکید بر کشاورزی و صنایع کوچک ایجاد خواهم کرد. کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد: من در دولت نبوده‌ام اما قوی‌ترین دیپلماسی شهری در تهران بوده است و در همه دوره‌ها دبیرخانه بین‌المللی این دیپلماسی در تهران تشکیل شده است. وی خطاب به جهانگیری و روحانی اظهار کرد: شما دروغ گفتید و درباره آن 2200 میلیارد باید جواب دهید. شما و شخص آقای روحانی از رانت املاک نجومی استفاده کردید و 800 متر زمین را متری سه‌هزار تومان گرفته‌اید که باید به آن پاسخ دهید.

جهانگیری: آقای قالیباف ادب و صداقت چیز بسیار خوبی است آن را رعایت کنید

در ابتدای بخش دوم مناظره‌ها نامزدها بیش از آنکه پاسخگوی سؤالات باشند، به مباحث مطرح شده قبلی پاسخ گفتند. قالیباف با نشان دادن کاغذی به دوربین گفت فهرست املاک و دارایی‌های خود را در کانال تلگرامی منتشر کرده است. رئیسی نیز با بیان اینکه برخی مواقع شاهد مقاومت در برابر مبارزه با فساد هستیم، گفت: یک وقت می‌گویند نزدیک‌ترین فرد دارد فساد می‌کند اما در برابر آن مقاومت می‌شود. ما مصمم هستیم که در دولت کار و کرامت به هیچ کس اجازه ندهیم که در نظام اداری فساد کند و اگر کسی هم به دنبال فساد رفت گوش او را بگیریم و او را از آن اداره بیرون بیندازیم. مردم دغدغه‌مند مبارزه با فساد اداری هستند و این مسأله قابل حل است.

حسن روحانی در واکنش به اظهارات ابراهیم رئیسی خطاب به او اظهار کرد: آقای رئیسی از افتتاحات ناراحت هستید و می‌گویید که چرا قانون را اجرا کرده‌ایم. ظاهراً شما با مسائل قانونی آشنا نیستید در حالی که مدعی هستید قدری هم حقوق خوانده‌اید. این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری خطاب به رئیسی با بیان اینکه شما هنوز یک قاضی Judge محترم هستید، گفت: شما قاضی بودید و هنوز هم هستید آن وقت اینجوری به مردم تهمت می‌زنید؟ من با هیچ کسی عقد اخوت نبسته‌ام و با هر کسی که تخلفی کرده باید با او با اشد مجازات برخورد شود.

روحانی اظهار کرد: آقای رئیسی می‌گویید با فساد مبارزه کنید در حالی که در پرونده 12 هزار میلیاردی یک طرف آن، آن قاضی عزل شده بود و یک طرف دیگر همکار شما بود، که فرار Escape کرد. طرف دیگر نیز یک مقام دولتی بود که امروز در ستاد شما حضور دارد. چرا با فساد روشنی که پرونده‌اش روشن است برخورد نکردید؟

جهانگیری به‌عنوان پنجمین کاندیدا در بخش دوم مناظره خطاب به قالیباف گفت: آقای قالیباف به نظر می‌رسد که شما امروز آمده بودید تا چند نفر را تخریب کنید ولی اطلاعات غلط به شما داده‌اند، باز من نمی‌گویم که دروغ گفته اید می‌گویم که اطلاعات غلطی به شما داده‌اند. وی ادامه داد: آقای قالیباف ادب و صداقت چیز بسیار خوبی است آن را رعایت کنید. اگر جز خانه‌ای که در تهران اعلام کرده‌ام اموالی از من یافتید آن را به شما می‌دهم. زندگی من را شخم زدند اما زندگی من از این برگه سفیدتر است. جهانگیری همچنین گفت: خیریه‌ای هم ندارم که به‌عنوان اموال در اختیار فرزندانم قرار بدهم. شعار ندهید برنامه دادن سخت است اما شعار دادن ساده است. بگویید چه برنامه‌ای دارید تا در مورد آن صحبت کنیم.

هاشمی طبا هم گفت: ما برای چهار تا رأی آوردن نباید کاری کنیم که به‌عنوان دوستدار بزرگ خود را معرفی کنیم. وعده‌هایی که داده می‌شود عملی و منطقی نیست. من سؤال می‌کنم که چرا منابع سه برابر شدن یارانه را نمی‌گویید که می‌گویند منابع مشخص است. از کجا؟ معلوم نیست. محمدباقر قالیباف نیز در بخش جمع‌بندی صحبت‌های خود اظهار کرد: آقای روحانی جنابعالی می‌فرمایید هر کسی که هست باید با او برخورد شود؛ نخستین برخورد را خودتان انجام دهید؛ شما که مطلع هستید بستگان شما در کنار شما امروز چه می‌کنند؟ در حوزه‌های مالی، اقتصادی و بانکی؛ و من مطلع هستم که شما مطلع هستید؛ چرا برخورد نمی‌کنید؛ چون خود شما هم از این رانت استفاده می‌کنید. وقتی که از این رانت استفاده کردید نمی‌توانید با آنها برخورد کنید.

قالیباف ادامه داد: آقای روحانی وقتی جنابعالی حدود 800 متر زمین به قیمت متری 3 هزار تومان در سال 70 می‌گیرید حتماً شجاعت برخورد با متخلف را ندارید و این درد کشور است. وی همچنین خطاب به جهانگیری اظهار کرد: آقای جهانگیری جنابعالی می‌گویید نمی‌گویم ولی می‌گویید و دروغ به مردم می‌گویید شما بگویید که 385 متر زمین را در دهه 80 به قیمت متری 140 هزار تومان از بیت المال در ونک گرفته‌اید بعد به ما می‌گویید که املاک نجومی؛ چرا این املاک را به نقد و اقساط به مردم بدبخت نمی‌دهید. درد ما این است که شما می‌خواهید با فساد مبارزه کنید. این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه اگر حق مردم مطرح نبود این مسائل را به زبان نمی‌آوردم، افزود: من اسناد مربوط به این زمین‌ها را که به نام شخص این دو نفر است آورده‌ام؛ به همین دلیل است که این افراد می‌گویند نمی‌شود و نداریم.

میرسلیم: به معجزه برای حل مشکلات اعتقاد ندارم

میرسلیم در وقت پایانی خود در آخرین مناظره، خطاب به مردم گفت: هموطنان عزیز من شخصاً اعتقاد به معجزه برای حل مشکلات ندارم مگر با همکاری شما و یاری خدا و عزم جزمی برای باز کردن گره‌ها.

جهانگیری: یک لحظه رأی آینده را رقم می‌زند

اســــحاق جهانگیری در فرصـــــــــت جمع‌بندی سخنان خود، خطاب به ملت ایران گفت: یک لحظه رأی می‌دهید آینده را رقم می‌زنید.

وی افزود: ما زمان خطا نداریم. باید تصمیم بگیریم. آقای قالیباف شما 12 سال شهردار بودید این سومین بار بود که کاندیدا می‌شوید فکر می‌کنید مردم تهران نسبت به 12 سال قبل از ترافیک، جمع‌آوری زباله‌ها و متکدیان و... راضی ترند؟ اگر راضی بودند در انتخابات سال 92، 700 هزار رأی نمی‌آوردید؟ نفر آخر فهرست نمایندگان یک میلیون و خرده‌ای رأی آورد. ما سهام عدالت را واقعی می‌کنیم. سه سال روی آن کار شده است. از شهریور سال 96 هرایرانی تحت پوشش کمیته امداد مالک 10 میلیون تومان در کارخانه‌ها خواهد شد.

ماجرای پرونده سال 84 شهردار تهران

حسن روحانی نیز در بخش پایانی سخنانش در سومین مناظره انتخاباتی با بیان اینکه من مایل نیستم برخی مسائل را مطرح کنم، اظهار کرد: مجبورم به مردم شریف ایران اعلام کنم که پرونده سال 84 آقای قالیباف در اختیار من بود و نگذاشتم منتشر شود و با برخی‌ها در دبیرخانه دعوا کردم که نباید در آستانه انتخابات هیچ‌کس از این پرونده مطلع شود که اگر من آن مردانگی را نکرده بودم شما آقای قالیباف الان اینجا ننشسته بودید.

وی خطاب به قالیباف گفت: آقای قالیباف شما که طرحتان همیشه لوله کردن بود و هر وقت به دبیرخانه می‌آمدید می‌گفتید بگذارید من ظرف دو ساعت دانشجویان را لوله می‌کنم. ما اگر جلوی شما نایستاده بودیم که الان همه دانشگاه‌های ما پر از لوله بود. شما نمی‌خواهد راجع به املاک و اموال مردم صحبت بکنید و بگویید ما که همه اموالمان در اختیار قوه قضائیه است و آن را ارائه کرده‌ایم و شما هم طبق قانون باید آن را ارائه می‌کردید، چرا ندادید و حالا آمده‌اید اینجا و ریاکاری می‌کنید.

روحانی تأکید کرد: من اگر در تهران یک خانه بیشتر داشتم مال شما و اگر هم در حال حاضر یک خانه بیشتر دارم مال شما و اگر جایی تخلف شده است شما بروید آن تخلف را پیگیری بکنید و از آن شکایت بکنید. آن زمین را هم شما می‌دانید که معوض چه بوده است و خبر دارید و الان دارید آن را طور دیگری مطرح می‌کنید. شما اگر خیلی ناراحت زمین هستید به طرقبه هم رسیدگی کنید و ببینید بستگان شما در آنجا چه می‌کنند.

این نامزد ریاست‌جمهوری خطاب به رئیسی نیز اظهار کرد: آقای رئیسی شما راجع به من هر چه می‌خواهید بگویید. هر تهمتی که می‌خواهید بزنید. آزاد هستید. شما قاضی هستید و دستتان باز است. شما دادستان روحانیت هم هستید و می‌توانید همه علما را دستگیر کنید، بپرسید که علما از شما چه کشیده‌اند. اما من از شما خواهش می‌کنم امام رضا(ع) را برای مردم بگذارید و امام رضا(ع) را حزبی و جناحی نکنید. اگر نبات و پارچه سبز می‌خواهید به روستاها بفرستید بگذارید و آن را بعد از انتخابات انجام دهید. الان جلویش را بگیرید. اینهایی که از نهادهای امنیتی هستند و با اتوبوس از شهرها برایت جمعیت می‌آورند از آنان بپرس که پولش را از کجا می‌آورند. از پول بیت‌المال این کار را انجام می‌دهند. تو که قاضی هستی چرا با آنها برخورد نمی‌کنی؟

وی در ادامه خطاب به مردم اظهار کرد: مردم ما با هم چهار سال پیش یک عهد بستیم و براساس آن جلو رفتیم. ما در برابر تحریم‌ها ایستادگی کردیم و آن را شکستیم. ما هر بهانه‌ای که می‌توانست برای ما جنگ درست کند یعنی همان پی‌ام‌دی که آن را از بین بردیم. من به مردم اعلام می‌کنم که آمادگی دارم در چهار سال بعد غیر از تحریم‌های هسته‌ای که در این چهار سال برداشتم بقیه تحریم‌های ملت ایران را بخوبی و با قدرت بردارم و عزت ایران را و منفعت ایران را به ملت ایران بازگردانم.

رئیسی: زبان کردی را خدا آزاد کرد

ابراهیم رئیسی نیز در جمع‌بندی صحبت‌های خود خطاب به روحانی خاطرنشان کرد: آقای معاون اول قوه قضائیه و دادستان کل کشور در دفتر شما آمدند و با جنابعالی صحبت کردند؛ با اینکه آنها مدارک و اسناد را به شما نشان دادند و گفتند که نزدیکترین افراد شما دچار یکسری مشکل میلیونی هستند اگر من جای شما بودم مساعدت می‌کردم و می‌گفتم براساس قانون برخورد شود. اینکه نباید الان انجام شود یا بعداً باید انجام شود یا در مسائل تشکیک کنید با روحیه فردی که رئیس دولت است سازگاری ندارد.

وی همچنین با تأکید بر اینکه آزادی‌های سیاسی و مدنی وظیفه هر دولتی است اظهار کرد: هر دولتی موظف به تأمین تضمین این آزادی‌ها برای همه است. آقای روحانی مگر جنابعالی زبان را برای کردها آزاد کردید؛ خدا آزاد کرد. قانونی اساسی اجازه داد که کردها و سایر اقوام از لباس رسمی خود استفاده کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

این اخبار را از دست ندهید:

مینا به حکم دادگاه تهران باید 2 سال مُرده بشورد / این زن شوهردار با یک مرد غریبه ارتباط شیطانی داشت + عکس

فیلمبرداری از شکنجه شیطانی زن جوان برای مرد ایرانی دردسرساز شد / این زن سوئدی توسط 2 مرد افغان مورد آزار وحشیانه قرار گرفت + عکس

مرد شیطان صفت مرا به زور به خانه اش برد و پس از اقدام زشت در کمد زندانی ام کرد / این دختر فقط 13 سال دارد

به زنم گفتم با یک زن قرار دارم تا به خانه بیاورم ، بچه ها را بیرون بفرست! / با آن زن خلوت کرده بودیم که پلیس رسید و ...

راز یک نامه در قتلگاه یوسف آباد تهران

مرگ مرموز دختر فراری در خیابان

فیلم تصادف وحشتناک یک پراید با یک کامیون / پراید با سرنشینانش متلاشی شد+ عکس

دام شیطانی پسر جوان به زن بیوه در پارک / آبمیوه را که خوردم بیهوش شدم...

اقدام کثیف 8 شاهزاده خانم اماراتی در سفر به بلژیک

وحشتناک ترین خبر هفته / دختری را زنده بگور کردند +فیلم و عکس

قران جیبی که جان مامور پلیس خاش را نجات داد + عکس

راز نهفته در گاوصندوق خانه زن و شوهر را به دادگاه کشاند

پسر عمه ام از خواهرم خواستگاری کرد وقتی مخالفت کردیم او به مینا تهمت های ناروا زد و ...

مجری ممنوع التصویر به تلویزیون بازگشت + عکس

شوهر اولم فساد اخلاقی داشت و شوهر دومم تهمت های ناروا به من می زند

مرگ دلخراش پدر و دختری که با خودرو به رودخانه سقوط کردند +فیلم و عکس

مادر هوشیار جان فرزندش را نجات داد +فیلم و عکس

2 خانواده پس از 39 سال به دادسرای جنایی آمدند / سال 57 چه اتفاقی در اتاق عمل بیمارستان سینا افتاد؟

فوری / حادثه تلخ برای مامور پلیس در شب نیمه شعبان + عکس

 

کدخبر: 264043 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟