دردسر مزاحم ناموس و دوست عصبانی برای بچه محل ها

ما 4 نفر بودیم و پی رفیق عصبانی‌مان دویدیم تا مبادا کار دست خودش بدهد. تا رسیدیم، طرف را با چاقو زد. هنوز در شوک حادثه بودیم که پلیس آمد و پای ما هم به ماجرا باز شد. دستگیر شدیم و چند دقیقه بعد پشت درِ اتاق دادستانی ایستادیم تا قرار برایمان صادر کنند؛ اول انگشت‌نگاری رفتیم و بعد زندان! یک هفته در جهنم زندان بودیم تا مارا فرستادند پیش قاضی.

قاضی حرف‌هایمان را شنید و گفت بی‌گناهیم. خیلی زود تبرئه و آزاد شدیم و البته خوشحال. اما بعد فهمیدیم که داغ این حکم بر پیشانی‌مان تا ابد می‌ماند!»

ماجرای سابقه‌دارشدن احسان جوکاری به سادگی همین چند سطری است که خواندید. 8 سال قبل احسان و دوستانش اول دبیرستان بودند و یک انگشت‌نگاری مسیر زندگی آنها را به کلی تغییر داد؛ ماجرایی که به ترک تحصیل، بیکاری و... ختم شد. هم داستان تلخ احسان را مرور کرده‌ایم و هم در مورد موضوع ابهام‌برانگیزی که در حکم برائت نهفته است با قضات باتجربه گفت‌وگو کرده‌ایم:

الان حکم برائت تو، سوءپیشینه به‌حساب می‌آید!؟

بله! با وجود تبرئه‌شدن، حکم درگیری در سابقه کیفری من ثبت‌شده و نامم در فهرست سابقه‌دار‌هاست. همین چند روز پیش به‌خاطر انجام کاری سابقه کیفری‌ام را در آوردند، گفتند: تو سابقه داری!

چطور!؟

می‌گویند در سیستم توضیحی در مورد تبرئه شدنم نیامده. اصلا نمی‌فهمم چرا با اینکه تبرئه شدم این حکم در سابقه کیفری من ثبت شده است!؟

اقدامی هم برای رفع این انجام داده‌ای؟

چند بار به دادسرا و زندان مراجعه کردم. می‌گویند انگشت‌نگاری که بشوی دیگر کار تمام است.

تو و دوستانت چند سالتان بود که به زندان رفتید؟

16سال.

از تجربه یک هفته‌ای زندان بگو.

گیج بودیم و حسابی می‌ترسیدیم. شانس آوردیم یکی از هم‌ولایتی‌هایمان در زندان بود و هوایمان را داشت وگرنه خدا می‌داند در میان آن همه مجرم چه بلایی سرمان می‌آمد.

بعد از رهایی از بند چه کردی؟

تا دیپلم درس خواندیم و ترک تحصیل کردیم. بعد از مدت‌ها بیکاری و سرگردانی، شدم راننده کامیون و دوستانم هم شغل آزاد شاگرد مغازه و... را انتخاب کردند.

چرا؟

چون سابقه‌دار شده بودیم. ادامه تحصیل می‌دادیم فایده‌ای نداشت. با سابقه‌ای که برایمان ثبت شده جایی به ما کار نمی‌دهند.

از کجا مطمئنی؟ شما که حکم تبرئه‌تان را در دست دارید!

حکم تبرئه را کسی نمی‌بیند. همه به سابقه‌ای نگاه می‌کنند که در سیستم ثبت شده است. همین چند روز پیش رفتم ماشین توقیف شده‌ام را آزاد کنم. به آنها که عدم‌سوءپیشینه داشتند، تخفیف می‌دادند. نامم را وارد سیستم کردند و گفتند: «سابقه داری». حکم تبرئه را نشان دادم، قبول نکردند و... من قربانی این حکم تبرئه شدم و زندگی‌ام را باختم.

انگشت‌نگاری عملا سوء‌پیشینه تلقی می‌شود

این 4دانش‌آموز شاکی نداشتند و بررسی‌ها نشان می‌داد تنها متهم این پرونده همان جوانی است که با چاقو شاکی را مجروح کرده است. به همین‌خاطر حکم برائت برایشان صادر کردم. در دستگاه قضا روال کار به این صورت است که وقتی ضابطین دادگستری گزارشی را در رابطه با پرونده‌ای ارائه می‌دهند و پرونده شاکی خصوصی دارد، دادستان برای متهم قبل از اینکه نزد قاضی برود، وثیقه، کفالت یا بازداشت صادر می‌کند. اگر قرار بازداشت صادر شود، نخستین کار انگشت‌نگاری از متهم در اداره تشخیص هویت است و بعد زندان. متأسفانه این افراد قبل از اثبات جرم با انگشت‌نگاری نامشان در فهرست سابقه‌دارها ثبت می‌شود.

این در حالی است که اگر متهم انگشت‌نگاری و بعد تبرئه هم شود حکم برائت او به اداره تشخیص هویت اعلام نمی‌شود! متأسفانه ثبت‌شدن سابقه کیفری در این سیستم حتی درصورت دردست داشتن حکم برائت، تبعات جبران‌ناپذیری برای فرد برائت‌جسته به‌دنبال دارد. در جامعه ما ادارات، اصناف و... حکم تبرئه را درنظر نمی‌گیرند و صرفا به آن چیزی اکتفا می‌کنند که در اداره تشخیص هویت ثبت شده است. با این تفسیر در قوه قضاییه انگشت‌نگاری از متهم به‌معنای سوء‌پیشینه نیست اما در جامعه عملا سوء‌پیشینه تلقی می‌شود.»

کرامت بلاغی، قاضی پرونده

انگشت‌نگاری حتی با حکم برائت هم حذف نمی‌شود

انگشت‌نگاری قبل از تبرئه به این معناست که در سیستم تشخیص هویت سوء پیشینه فرد ثبت شده است. البته با وجود انگشت‌نگاری و ثبت بزه در سیستم، فرد تبرئه شده می‌تواند درصورت نیاز به حکم تبرئه صادره استناد و با ارائه آن در مورد سوءپیشینه‌اش رفع ابهام کند. در دستگاه قضا، اینطور استدلال می‌شود که حکم برائت به منزله پاک شدن و حذف سوءپیشینه است اما چون در اداره تشخیص هویت، سابقه انگشت‌نگاری که نشان می‌دهد فرد برائت جسته به زندان رفته، حذف‌شدنی نیست، متأسفانه ادارات، اصناف و... با این منطق، حکم برائت فرد را نادیده می‌گیرند و او را سابقه‌دار قلمداد می‌کنند. در نهایت این انگشت‌نگاری که غیرقابل حذف است، برای فرد برائت‌جسته گران تمام می‌شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

این خبر ها را از دست ندهید:

کار زشت دو جوان آبرو دو زن جوان در رشت را به بازی گرفت

ارتباط شرم آور عروس با برادر شوهر

فرار ماجراجویانه دختر 14 ساله از خلوتگاه 2 پسر آزارگر / مرد بقال به من پناه داد

زن جوان در خواب توسط مرد غریبه مورد آزار و اذیت قرار گرفت/ متهم نیمه شب وارد اتاق خواب این زن شد

عمل زشت پسر 13 ساله با نوعروس جوان

پسر 9 ساله ای را پس آزار و اذیت جلوی قطار تهران - اهواز انداختند / هیچ ردی از قاتلان نیست

 

تینا پاکروان تصویر سوپراستار سینمای ایران را در حال مداحی منتشر کرد! +عکس

خواننده معروف پاپ ایران در حال پخت غذای نذری +عکس

عکس های جدید پریناز ایزدیار به همراه دوستانش در کنار ساحل! +عکس

کدخبر: 226805 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟