سالانه 13 تا 30 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی گزارش می شود

رکنا سیاسی: پروانه مافی در نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز مجلس (23 خرداد 95) گفت: بیش از 4 سال است که اقتصاد کشور در شرایط رکودی قرار گرفته و در انتظار خروج از این وضعیت هستیم. در شرایط رکودی بسیاری از مناسبات اقتصادی دچار تنزل و اختلال می‌شود. فعالیت‌های اقتصادی از بازدهی معمول برخوردار نمی‌شود و در مجموع فعالان اقتصادی پویایی و رشد مورد انتظار خود را مشاهده نمی‌کنند.

وی ادامه داد: یکی از اصلی‌ترین تبعات چنین وضعیتی را در بازار Store کار می‌توان یافت. افزایش بیکاری و نبود فرصت‌های شغلی برای خیل عظیم متقاضیان کار در کشور دغدغه اصلی دوران رکودی است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: طبق آمار حدود یک چهارم جوانان بین سن 15 تا 24 سال بیکار و طبق برآورد مجلس آمار تعداد بیکاران کشور هم اکنون 2.7 میلیون نفر است، هر چند افزایش نرخ مشارکت در کنار شیب منفی نرخ بیکاری در 3 سال گذشته نویدبخش عملکرد مثبت دولت در زمینه اشتغال است اما روند این تفاوت چندان چشمگیر نیست که پاسخگوی نیاز جامعه باشد.

مافی خاطرنشان کرد: افزایش نرخ بیکاری در کنار بروز بیکاری به عنوان یکی از عوامل اصلی طلاق در جامعه می‌تواند یکی از مهم‌ترین عوامل تهدید کننده خانواده ایرانی باشد. این پدیده در کنار بالا رفتن سن ازدواج به خاطر مسائل مالی چرخه خطرناکی را در نابودی بنیان خانواده رقم می‌زند و تشخیص صحیح مشکل نیمی از راه حل آن است.

وی افزود: در 3 دهه گذشته برای برخورد با مشکل بیکاری برنامه‌های مختلفی ارائه و به مرحله اقدام رسیده ولی وجه مشترک اکثر این اقدامات تزریق منابع مالی به صورت مستقیم به فعالیت‌های اقتصادی در کشور بوده است و این در حالی است که بررسی‌های داخلی و مطالعات جهانی حاکی از آن است که نه فقط در کشور ما بلکه در سایر کشورها نیز اختصاص منابع به صورت مستقیم به جامعه به منظور ایجاد فرصت‌های شغلی از اثربخشی پایینی برخوردار است و در مجموع منجر به اتلاف منابع می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: جایگزینی نگاه مقطعی به جای نگاه بلندمدت و عدم نگاه سیستماتیک به حل معضل بیکاری و داشتن نگاه تک عاملی دو خطای عمده در برخورد با مشکل بیکاری بوده است. با توجه به نکات مزبور اساسا با روند فعلی برنامه‌ریزی کشور حل بحران بیکاری غیرممکن به نظر می‌رسد پس نیاز به تغییر در روند برنامه‌ریزی و همچنین تغییر در فرایند تخصیص آنها الزامی به نظر می‌رسد.

مافی خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش‌های رسمی رقمی معادل 65 درصد تولید ناخالص داخلی به طرق مختلف از پرداخت مالیات سرباز می‌زند. از جمله برآورد فرار Escape مالیاتی در هر سال مبلغی حدود 13 هزار تا 30 هزار میلیارد تومان عنوان شده است این مبلغ فرار مالیاتی در شرایط حداقلی بیش از 12 درصد و در شرایط حداکثری بیش از 28 درصد از درآمدهای مالیاتی فعلی را شامل می‌شود. رقمی که می‌تواند با هدف‌گذاری و تخصیص مناسب به حوزه اشتغال وارد شده و در مدت مناسب بخشی از مشکلات مردم را حل کند.

وی در پایان گفت: مسئله ثبات فضای امنیتی کشور و تبدیل کشورمان به جزیره امن منطقه حاصل تدابیر خردمندانه دستگاه دیپلماسی و تلاش شبانه‌روزی نیروهای مخلص امنیتی کشور است که قدردانی از تلاش آنان از عهده این تریبون خارج است لذا باید با وحدت کلمه و پرهیز از دعوای سیاسی در عرصه خدمت، فضای آرام و قابل اطمینانی را برای سرمایه‌گذاری در کشور فراهم کنیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 293757 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟