مردم توان خرید گوشت قرمز که منبع تأمین پروتئین است ندارند/ ناچاریم به سمت مواد غذایی جایگزین برویم/نان و برنج غذای نیمی از مردم ایران

محمد حسن انتظاری عضو دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره ارتباط سلامت با تغذیه مردم به خبرنگار اجتماعی رکنا می‌گوید: با توجه به شرایط اقتصادی قدرت خرید مردم کاهش یافته که خود این مورد امنیت غذایی و سلامت مردم را تهدید می‌کند و مردم دیگر توان خرید گوشت قرمز که منبع تأمین پروتئین است را ندارند و باید مواد غذایی جایگرین داشته باشند. در چنین شرایطی تأمین سلامتی کودکان در خانواده و جامعه اولویت بیشتری دارد و خانواده‌ها تلاش کنند با جایگزین کردن موارد غذایی ارزان‌تر ولی با ارزش غذایی برابر مانع بروز اختلال در رشد کودکان شوند.

نقش مهم تغذیه کودکان در رشد

عضو دانشکده تغذیه ادامه می‌دهد: در این شرایط اقتصادی  با رشد تورم توان خرید مردم کاهش داشته وباید به فکر رشد کودکان،بیماران و زنان باردار و شیرده سلامت تغذیه در اقشار آسیب‌پذیر بود و ناچاریم با مواد غذایی ارزان‌تر تغذیه سالمی را برای این افراد تأمین کنیم.

نان

نان و برنج غذای نیمی از مردم ایران

انتظاری تأکید می‌کند: باروتان نمی‌شود اگر بگویم نیمی از پروتئین مورد نیار مردم ایران با مصرف نان و برنج تأمین می‌شود. خانواده‌ها با افزودن یک عدد تخم مرغ به این نان و برنج می‌توانند ارزش غذایی‌اش را بالاتر ببرند و نیاز رشد کودکان را تأمین کنند. در نظر داشته باشید که قیمت تخم مرغ و شیر از گوشت خیلی پائین‌تر است ولی می‌تواند جایگزین موقتی خوبی باشد.

این کارشناس با توجه به شرایط اقتصادی جامعه می‌گوید: شاید تمام مردم ایران دوست داشته باشند ماشین بنز داشته باشند ولی وقتی نمی‌توانند بخرند بهتره پژو و ماشین‌های پایین‌تر بخرند. برخی مواقع ما چاره‌های نداریم و باید اولویت‌ها را تغییر بدهیم. قبلاً یک پیراهن می‌خریدید و دو سال می‌پوشیدی ولی الان بیشتر می‌پوشید.

عدم وجود ارتباط خطی بین قیمت غذا‌ها و ارزش غذایی آن‌ها

وی ادامه می‌دهد: الزاماً بین قیمت و ارزش غذایی غذا رابطه خطی وجود ندارد مانند خاویار که یک ماده غذایی گران است ولی به هیچ وجه به این معنی نیست که ارزش غذایی خیلی بالایی دارد.

سوتغذیه کودک

تلاش انستیو تغذیه دانشگاه شهید بهشتی، یارانه نقدی را به کالا یارانه تبدیل کرد

این عضو دانشکده تغذیه با اعلام اینکه هنر ما در علم تغذیه این است که یک برنامه غذایی را تنظیم بکنیم که با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی، اقشار ضعیف جامعه آمار سوءتغذیه و آسیب حداقلی داشته باشیم و اولویت‌ها را تعیین کنیم گفت: در همین راستا و در نتیجه تلاش‌های همکاران ما در انستیتو تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بالاخره دولت تصمیم گرفت به جای یارانه نقدی به مردم مواد غذایی وکالا یارانه بدهد که یکی اقدامات مهم در کمک به اقشار آسیب‌پذیر و کاهش آثار سوءتغذیه بود.

حداقل میزان مواد غذایی در طرح یارانه کالا

این مدرس دانشگاه با توجه به میزان مشخص شده کالا برای هر فرد در طرح کالا‌های یارانه‌ای اظهار داشت: حداقل میزان مواد غذایی که در طرح یارانه کالا به هر فرد اختصاص می‌یابد با تحقیقات کارشناسان در انستیتو تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مشخص شده، این اقلام با قرار گرفتن در کنار نان به صورت کامل مواد مورد نیاز رشد وسلامتی افراد را تأمین می‌کنند.

نان سالم یک غذای کامل برای افراد بالای 20 سال است

این عضو دانشکده علوم تغذیه با اعلام اینکه نان کامل ترین ماده غذایی است و تأثیر مستقیم در سلامت مردم دارد: مصرف نان در میان مردم به عنوان اولین ماده غذایی کامل بیشترین مصرف را دارد که با سوبسید دولتی عرضه می‌شود و اگر این نان به صورت درست پخته شود و آرد غنی شده باشد به خودی خود می‌تواند یک غذای کامل برای افراد بالغ بالای ۲۰ سال به بالا محسوب شود.

او معتقد است: حذف سبوس یکی از مواردی است که ارزش غذایی نان را پایین آورده است. تمام مواد مغذی گندم مانند آهن و پتاسیم در پوسته بیرونی و سبوس آن وجود دارد که متأسفانه در مراحل تبدیل شدن به آرد حذف می‌شود و گندم تبدیل به کالری می‌شود مواد مغذی آن از میان می‌رود. نان سنگک یکی از نان‌هایی است که سبوس‌گیری کمتری می‌شود و برای تغذیه روزانه پیشنهاد می‌شود. ور آمدن خمیر یکی از مهترین مراحل پخت نان است که در جذب آهن اثر بالایی دارد اما اگر این مرحله به صورت کامل انجام نشود تولید فیتیک اسید می‌کند که خود مانع جذب آهن می‌شود.

 

سبزیجات خام

مصرف قند و شکر روغن نباتی را به حداقل برسانند

او تأکید می‌کند: مردم در شرایط اقتصادی فعلی از موادغذایی بیشتر استفاده کنند که دولت به آن سوبسید می‌دهد و مصرف قند و شکر روغن نباتی را به حداقل برسانند و بیشتر میوه و سبزی مصرف کنند. حبوبات برابر با گوشت پروتئین دارند و م یتواند جایگزین خوبی باشد.

این عضو دانشکده تغذیه تأکید دارد: به طور مثال گوشت مرغ با گوشت قرمز آنچنان فرقی ندارد و می‌تواند جایگزین خوبی باشد. اگر گوشت قرمز قیمتش ۶ برابر گوشت مرغ است به این معنی نیست که ارزش غذایی‌اش هم بالاتر است.

پیشنهاد می شود مردم اگر توان خرید گوشت قرمز ندارند از تخم مرغ استفاده کنند

بنابراین در شرایط اقتصادی که مردم توان خرید گوشت قرمز و مصرف ۱۰۰ گرم روزانه گوشت قرمز را ندارند پیشنهاد می‌شود به جای گوشت از تخم مرغ استفاده کنند و روزانه با نان یا برنج مصرف کنند. هرچند ارزش پروتئین پائین‌تری دارد ولی در افراد بالغ می‌تواند جایگزین خوبی باشد.

قیمت گوشت قرمز

قیمت‌ها ربطی به ارزش‌های غذایی ندارد

انتظاری معتقد است: کمیت پروتئین شیر نسبت به گوشت قرمر کمتر است ولی کیفیتش بیشتر است و ارزش غذایی برابری دارد و می‌تواند جایگزین خوبی باشد. در مصرف گوشت سفید هم الزاماً اینطور نیست که هر چه ماهی گرانتر باشد ارزش غذایی‌اش هم بیشتر است، نه اصلاً اینطور نیست! ارزش غذایی ماهی شور و شوریده با ماهی‌های ارزانتر برابر است.

برای سلامت مصرف روزانه میوه از واجبات است،میوه های کوچکتر؛ سالمتر!

این متخصص تغذیه علاوه بر این می‌گوید: درتأمین سلامت بدن مصرف میوه‌ها در روز توصیه می‌شود و جز واجبات هستند و حتماً باید در روز مصرف شوند. مردم توجه کنند که اندازه و گرانی یا ارزانی میوه در مفید بودن آن تأثیری ندارد اتفاقاً هر چقدر اندازه میوه کوچکتر باشد سالم‌تر است و نشان دهنده این است که در پرورش آن از سموم استفاده نشده. کشاورزن برای اینکه میوه‌های خود را گرانتر بفروشند با استفاده از کود و سموم شیمیایی تلاش می‌کنند تا بزرگتر شوند. میوه‌های گرانتر الزاماً بهتر و مفید‌تر نیستند.

همچنان خانواده‌هایی که توان خرید میوه‌های گران ندارند با خرید میوه‌های ارزان و ریز ویتامین‌های مورد نیاز روزانه بدن را تأمین کنند و اینگونه سلامتی اعضای خانواده را حفظ کنند.

 

کدخبر: 985622 ویرایش خبر
لینک کپی شد
منیره چگینی دبیر :آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟