خطر مرگ مادر کودک‌ها در حین زایمان 5 برابر است

رکنا اجتماعی: فرشته سربازی عضو انجمن زنان و مامایی کشور، درباره ازدواج دختران در سنین پایین گفت: بارداری‌های نوجوانی بیشتر در جوامع روستایی و فقیر و فاقد تحصیلات دیده می‌شود. طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، خطر مرگ در دختران زیر ۱۵ سال هنگام زایمان ۵ برابر و در سنین ۱۵ تا ۱۹ سال، دو برابر زنانی است که بعد از ۲۰ سالگی زایمان می‌کنند.

سربازی با بیان اینکه دختران نوجوان از بلوغ کافی برای بارداری برخوردار نیستند افزود: از آنجا که دختر نوجوان در حال رشد است و اندام های تولید مثلی و تناسلی او از رشد کافی برای طی کردن دوران بارداری و زایمان برخوردار نیست، ازدواج و بارداری می‌تواند مخاطراتی را برای مادر و فرزند ایجاد کند.

وی افزود: از طرفی همسران از بلوغ کافی فکری و روحی برای پرورش فرزند برخوردار نیستند. تغییرات خلقی مربوط به دوره بلوغ از جمله زودرنجی و عصیانگری، فرد را با مشکلات بسیاری در خانواده و وظایف مادری روبه‌رو می‌سازد. در واقع مادر کودک‌ها هنوز به بلوغ کامل جسمی و فکری نرسیده‌اند و از طرفی معمولاً امکان ادامه تحصیل را نیز پیدا نمی‌کنند، بنابراین از لحاظ جسمی و عقلانی توانایی کافی جهت تربیت و پرورش فرزند سالم را ندارند.

وی با اشاره به اینکه خطر و عوارض جراحی و سزارین در سن پایین بالاتر از افراد بزرگسال است، گفت: پارگی‌های کانال زایمان در این افراد با میزان و شدت بیشتری مشاهده می‌شود. خونریزی‌های حین زایمان نیز در این سنین افزایش می‌یابد. مادران بعد از زایمان نیز به علل مختلف از جمله کم خونی و مراقبت ناکافی، با میزان بالاتری از عفونت و همچنین خونریزی و افسردگی بعد از زایمان مواجه هستند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 299915 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟