آیا نوه های ما دماوند و هیمالیا را خواهند دید ؟ /  خطر فقر و ویرانی فرهنگ و زبان در جوامع کوهستانی

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا،  تغییرات آب و هوایی و تاثیر آنها بر مناطق کوهستانی نه تنها به محیط زیست صدمه می زند که اقتصاد زندگی انسانی ، فرهنگ و زبان و آئین های ساکنان نواحی کوهستانی  را نیز در معرض انقراض قرار می دهد.

امروز ، کوه های جهان با تعدادی از چالش های آب و هوایی روبرو هستند که به نظر می رسد هر ساله در حال رشد هستند و از عمر کوه و پوشش کوهستانی می کاهند. وقتی خاک کوهستان ها در اثر تغییرات اقلیمی از بین می روند در ادامه حذف پوشش گیاهی ، دامنه های شیب دار کوهستان به ویژه در برابر فرسایش خاک  ایجاد می شود.خاک تولیدی سپس نهرها را پر می کند و زیستگاه ماهی را کاهش می دهد ، همچنین دریاچه ها و مخازن را آلوده می کند.

کوهستان تأمین کننده موثر آب برای مناطق اطراف است. با گرم شدن کره زمین ، یخچال های طبیعی و برفی خیلی سریع از بین می روند که در نهایت منجر به کمبود آب در مناطق دشتی می شود.

برای حفظ عملکرد مدیریت آب کوهستان باید اقدامات جدی انجام شود و همچنین برای بازگرداندن پوشش گیاهی در حوزه های آبخیزداری نیز باید اندیشه علمی بکار برد، در غیر این صورت، فرسایش ، رانش زمین یا بهمن ممکن است به مناطق کوهستانی آسیب برساند.نهرها و دریاچه های کوهستانی از نظر آلودگی بسیار حساس شده اند زیرا از نظر مواد مغذی به طور طبیعی ضعیف هستند.

پوشش گیاهی در حال انقراض

آسیب دیدن پوشش گیاهی در کوهستان ممکن است مشکلات جدی مانند سیل ، فرسایش خاک و از بین رفتن زیستگاه گونه ها را در معرض خطر قرار دهد نکته مهم این است که  فصل رشد در مناطق کوهستانی نیز کوتاه است. جنگل ها یک عامل اساسی در حفظ سلامتی محیط زیست  و کوه ها و کمک به جلوگیری از خطرات طبیعی مانند رانش زمین و حفظ کیفیت آب هستند. وقتی پوشش گیاهی کوهستانی نابود شود بروز خطراتی ناشی از آن بیشتر خواهد شد.

تخریب های گردشگری کوهستانی

طی دو دهه گذشته، گردشگری  به یکی از صنایع در حال رشد سریع تبدیل شده است و مناطق کوهستانی نیز از جمله نقاطی است که جذابیت های گردشگری خاص خود را دارد . پاکسازی دامنه های پیست اسکی و توسعه زیرساخت های توریستی در مناطق کوهستانی می تواند محیط را به طور جدی تغییر دهد. جمعیت شلوغ و فصلی گردشگران می توانند منابع آب  را از بین ببرند.

با تغییر شرایط آب و هوایی ، گیاهان و حیوانات گونه های کمیاب ، با کاهش زیستگاه طبیعی مناطق کوهستانی در معرض خطر قرار می گیرند. با توجه به اینکه محیط های  برفی هرساله  کمتری می شوند ، حیواناتی که نیازمند هوای سرد کوهستانی هستند باید بیشتر حرکت کنندو این تنها زیستگاه آنها را کاهش نمی دهد  بلکه   سرانجام حیواناتی مانند پلنگ های برفی ، دیگر زیستگاهی برای زندگی نخواهند داشت.

فقر و گرسنگی در جوامع کوهستانی

تخریب آب و هوا همچنین افرادی که در مناطق کوهستانی زندگی می کنند تهدید و گرسنگی و فقر در جوامع کوهستانی را تهدید می کند. هزاران زن و مرد مجبورند به مناطق دشتی مهاجرت کنند. فرهنگ ها و زبان های منحصر به فرد با خطر انقراض روبرو هستند.

و اما ،متأسفانه ، آخرین تحقیقات براساس تصاویر ماهواره ای نشان می دهد که تغییرات آب و هوایی و آلودگی ها حتی بالاترین سطح کوه ها را در برگرفته  و هرروز بیشتر به کوهستان ها ضرر می رساند.

خبرنگار: آزاده مختاری

 

کدخبر: 528816 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟