راه‌اندازی ناایمن مترو هشتگرد تحت فشار دولت / تحقیق و تفحص از بدهی 96هزار میلیارد تومانی شهرداری

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا امروز متروی هشتگرد با حضور حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران افتتاح شد. این در حالی است که بهاره آورین، عضو رئیسه شورای شهر تهران از راه اندازی ناایمن خط مترو هشتگرد_گلشهر خبر می دهد. او با تاکید بر لزوم‌ پذیرش مسئولیت گفت: راه‌اندازی این خط در هیچ‌یک از اسناد و مصوبات شورای اسلامی شهر تهران از جمله بودجه سنواتی و برنامه پنج‌ساله دوم و سوم شهر تهران مورد اشاره قرار نگرفته است، چه رسد به آن‌که دراولویت قرار گیرد. آن‌هم در شرایط فعلی که حمل و نقل عمومی، به ویژه مترو، در شهر تهران به لحاظ کیفیت خدمات در شرایط نامطلوبی قرار دارد.

آروین افزود: نکته قابل تامل آن است که وضعیت نامطلوب خدمات‌دهی به شهروندان در مترو تهران، بیش از هر چیز ناشی از تعهدات انباشته و پرداخت‌نشده سهم دولت از گسترش حمل و نقل عمومی است؛ چنان‌که تبصره ۱۷ بودجه سال ۹۸ شهرداری تهران ناظر به همین عدم ایفای تعهدات دولت است. متاسفانه این موضوع سالهاست به یک حکم ظاهرا دائمی تبدیل شده است که ناشی از عدم پرداخت صدها میلیارد تومان سهم سالانه دولت از هزینه تمام شده سفرها با مترو است.

وی تصریح کرد: سال‌هاست این سهم برخلاف مصرح قوانین موجود، توسط دولت نادیده انگاشته شده و پرداخت نمی‌شود. به همین دلیل شهرداری در تمام سالیان گذشته ناگزیر از جبران و پرداخت سهم دولت در هزینه‌های تمام شده سفر با مترو نیز بوده است و هرساله در قالب تبصره بودجه به صورت یک کسری پنهان چندصدمیلیاردی خود را نشان می‌دهد.

آروین با اشاره به تعهدات انباشته و پرداخت نشده دولت. اظهار کرد: با این وجود، امروز با فشار بخش‌های ذیربط در دولت، شهرداری تهران علی‌رغم مخالفت اولیه حاضر به پذیرش مسئولیت راه‌اندازی و افتتاح خط مترو گلشهر-هشتگرد توسط شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه شده است؛ خطی که از حداقل تجهیزات و استانداردهای ایمنی لازم هم برخوردار نیست و تخمین زده می‌شود برای تکمیل نهایی آن، دست‌کم ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است.

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران تاکید کرد: در این اوضاع و شرایط مالی و اقتصادی که شهرداری تهران در خدمات‌رسانی به شهروندان با مشکلات جدی مواجه است، جای پرسش است که چرا یک افتتاح صوری و نصفه نیمه از سوی دولت باید چنین هزینه هنگفتی را روی دست شهر و شهروندان تهرانی بگذارد؟ چرا ناایمنی جدی این خط که جان همه مسافران این خط را تهدید می‌کند، باید به دوش شورا و شهرداری تهران گذاشته شود؟

وی ادامه داد: جناب آقای شهردار با کدام مجوز شورا، چنین مسئولیت و هزینه‌ای را به شهر و شهروندان تهرانی بار می‌کنند؟ درحالی‌که در هیچ‌یک از اسناد و مصوبات و برنامه‌ها، راه‌اندازی این خط هیچ اولویتی نداشته است؟ چرا ایشان به جای ایستادگی بر سر وصول سهم دولت از حمل و نقل عمومی، در برابر فشارهای ناموجه برای افتتاح و برش ربان یک خط کاملا ناایمن و نصفه‌کاره توسط مسئولین دولتی کوتاه می‌آیند؛ آن هم بدون اینکه حداقل بخشی از مطالبات شهرداری تهران از دولت در مورد هزینه‌های تمام شده مترو را وصول کرده باشند؟

توقف اخذ بهای خدمات دو درصدی تاکسی‌های اینترنتی

آروین در ادامه سخنان خود گفت: به شهردار تهران در خصوص توقف اخذ بهای خدمات دو درصدی از شرکت‌های تاکسی اینترنتی تذکر می‌دهم. بر اساس کدام مجوز قانونی این توقف و بخشش از منافع شهروندان تهرانی انجام شده است؟ بهای خدمات استفاده از زیرساخت‌های شهری توسط این شرکت‌ها که طبق قوانین و اسناد بالادست و با پیگیری‌های فراوان و پس از سال‌ها و به میانجی‌گری وزارت کشور و با توافق طرفین محقق و اجرایی شده است چرا باید با تصمیم شخصی شهردار معلق شود؟

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران اضافه کرد: دستورالعمل وزارت کشور در خصوص اخذ این دو درصد بهای خدمات از شرکت‌های مذکور، مهرماه ابلاغ شده است و باید ظرف حداکثر یک ماه اجرایی می‌شده است. خسارت تعلل شهرداری تهران در اجرای این دستورالعمل و عدم دریافت اطلاعات سفرها و اخذ دو درصد بهای خدمات، تا همن حالا بالغ بر ده میلیارد تومان شده است و اکنون نیز جناب شهردار کل آن را بذل و بخشش کردند.

وی خاطرنشان کرد: عجیب آن‌که دلیل این عدم اجرای دستورالعمل، گران شدن قیمت سوخت عنوان شده است. گران شدن یک‌دفعه‌ای و بی‌تدبیرانه‌ای که گذشته از تحمیل هزینه‌های سنگین اجتماعی و سیاسی به کشور، باعث افزایش حداقل ۲۰ درصدی تقاضای سفر با ناوگان حمل و نقل عمومی شده است؛ بدون اینکه ریالی از آن افزایش قیمت سوخت به گسترش حمل و نقل عمومی اختصاص یابد. شگفت آن‌که جناب شهردار به جای آن‌که مصرانه و پیگیرانه به دنبال اجرای قانون و وصول سهم شهر و شهروندان از محل افزایش قیمت سوخت برای گسترش حمل و نقل عمومی باشند، همین آب باریکه منابع قانونی را هم شخصا تخفیف می‌دهند و می‌بخشند.

آروین با بیان اینکه افزایش سفر با تاکسی‌های اینترنتی به معنای افزایش استفاده از خودرو و به ضرر استفاده از حمل و نقل عمومی است، گفت: این تخفیف و بخشش غیرقانونی، کمک و تشویق خودرومحوری به جای هزینه‌کرد در جهت افزایش کمیت و کیفیت حمل‌ونقل عمومی است؛ سیاستی که هیچ سازگاری با اولویت‌های شورای شهر در جهت کاهش خودرومحوری و افزایش سفر با حمل و نقل عمومی ندارد.

وی افزود: جای پرسش جدی است در شرایطی که عموم مردم هر روز در مترو و اتوبوس له می‌شوند، چرا شهردار تهران باید دنبال منافع شرکت‌های تاکسی اینترنتی باشد؟ ضروری است جناب آقای شهردار به این سوال پاسخ دهند که این تخفیف و بخشش، در شرایط فعلی مالی و اقتصادی شهرداری تهران، جز کوتاه آمدن در برابر منفعت گروه‌های ذینفع به ضرر منافع عموم شهروندان چه توجیه دیگری دارد؟

تحقیق و تفحص بدهی ۶۹ هزار میلیارد تومانی شهرداری

تحقیق و تفحص از شهرداری تهران پیرامون بدهی 69 هزار میلیارد تومانی در جلسه علنی شورای شهر تهران به تصویب رسید. تقاضای کمیسیون برنامه و بودجه مبنی بر «تحقیق و تفحص از شهرداری تهران پیرامون بدهی 69 هزار میلیارد تومانی» مورد بررسی قرار گرفت. ۱۷نفر امضاکننده این طرح در صحن شورای شهر تهران بودند. این طرح طبق قانون به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع شد و کمیسیون در سه نوبت از شهردار تهران گزارش گزارش درخواست کرد.

به گفته سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، بررسی و مقایسه تطبیقی مدیریت کنونی شهرداری در موضوع بدهی‌ها، بررسی بدهی‌های شهرداری اعم از مناطق و شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته تا شهریور ۹۶، میزان انطباق این بدهی‌ها با مجوزهای شورای شهر و بررسی مطالبات شهرداری از اشخاص حقیقی و حقوقی از جمله موارد درخواست‌شده از شهرداری تهران بود.

وی با بیان اینکه در سالیان گذشته از بابت بدهی‌ها مجموعا دو مشکل جدی متوجه شهرداری تهران است، گفت: یکی از لین مشکلات بدهی‌هایی است که ثبت و ضبط نشده است؛ چراکه این ۶۹ هزار میلیارد تومان بدهی حاوی ۳۰ هزار میلیارد بدهی ثبت‌نشده است‌. لطمه دیگری که از این بابت به شهرداری وارد شده و باید مورد بررسی قرار گیرد، تاثیر بدهی‌های معوق است. بدهی معوق به معنای از دست رفتن اعتبار شهرداری برای اخذ وام‌های بعدی است.

وی با اشاره به گزارش ۲ صفحه‌ای و بسیار مجمل شهرداری تهران درخصوص بدهی‌ها گفت: از آنجا که به دلیل ماموریت‌های شهرداری این گزارش در اولویت قرار نمی‌گرفت، در کمیسیون برنامه و بودجه مقرر شد شورای شهر تهران به موضوع ورود کند که امیدواریم اعضا با این تصمیم موافقت کنند.

در نهایت تحقیقات تفحص از شهرداری تهران پیرامون بدهی ۶۹ هزار میلیارد تومانی به تصویب رسید.

 

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 530825 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟