آداب استفاده از آسانسور را می دانید ؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، سالهاست که شکل سنتی شهرهای ایران تغییر کرده و در هر محله ای یک ساختمان چندین طبقه یا یک برج بلند قامت ساخته شده است. دیگر خبری از آن ساختمان های یک طبقه ای که چندین اتاق تو در تو داشتند و معمولا در حیاط یک درخت انگور یا شاتوت رشد کرده بود، نیست.

حال یکی از مسائلی که شاید برای همه ما اتفاق افتاده باشد، این است که وقتی در ساختمان می‌خواهیم از آسانسور استفاده کنیم همه روبروی هم ایستاده تا به طبقه مورد نظر برسیم این در حالی است که ورود خروج به آسانسور نیز فرهنگ مخصوص به خود را دارد.

ورود و خروج به آسانسور

1. به عنوان یک اصل کلی، حق تقدم با کسی است که قصد خروج از آسانسور را دارد.

2. اگر داخل آسانسوری هستیم که فردی از انتهای اتاقک آن قصد خارج شدن دارد، مودبانه راه را برای او باز کنیم. اگر داخل کابین، اما در جلوی در هستیم، بطور موقت خارج شده و امکان خروج آن فرد را فراهم کنیم.

3. جلوی در آسانسور و از بیرون، یک صفحه کلید قرار دارد. این صفحه کلید معمولا از دو فلش رو به بالا و رو به پایین تشکیل شده است. بسته به اینکه به کدام طبقه می رویم، صرفا دکمه هم جهت با مسیر خودمان را فشار دهیم. مثلا اگر قصد رفتن به طبقات بالاتر را داریم صرفا کلید رو به بالا را فشار دهیم. در غیر اینصورت آسانسوری که در حال حرکت بطرف پایین است یک توقف بی مورد خواهد داشت که وقت دیگران را خواهد گرفت.

4. در صورتیکه کلید توقف آسانسور در طبقه ما قبلا توسط افرادی که منتظر آمدن آسانسور هستند فشرده شده و روشن است، دیگر نیازی به فشردن مجدد ما نیست. در آسانسورهای معمولی فشردن چند باره این دکمه هیچ تاثیری در سرعت آمدن آن به موقعیت ما ندارد.

5. در زمان انتظار برای رسیدن آسانسور، فاصله خودمان را از این کلید بیرونی حفظ کنیم تا دیگران نیز امکان دسترسی به آن را داشته باشند.

6. معمولا در داخل آسانسور، جهت ایستادن رو به در ورودی است. مگر آنکه بدلیلی خاص این شرایط فراهم نباشد.

7. به هیچ عنوان جلوی صفحه کلیدها یا جلوی در نایستیم. مگر آنکه بدلیل شلوغی فضای دیگری موجود نباشد. در آنصورت هم حقوق دیگران را در پیاده و سوارشدن یا دسترسی به دکمه ها برای فشردن آنها رعایت کنیم.

8. در صورتی که در آسانسور اجازه همراه داشتن بار یا چمدان داریم ( مثل فروشگاه های بزرگ، فرودگاه و ترمینال ها ) بارهایمان را نزدیک به خود و بگونه ای قرار دهیم که کمترین مزاحمت را برای دیگران بوجود آورد. بخصوص در زمان پیاده یا سوارشدن این موضوع خیلی اهمیت دارد.

9. با رعایت فاصله ها در حد ممکن، ضمن ایجاد کمترین مزاحمت برای دیگران، حس امن بودن را برای خردسالان و بخصوص بانوان ایجاد کنیم. رعایت دورترین فاصله ممکن بخصوص در زمانی که فقط دو یا سه نفر در آسانسور هستند، نشانه ادب و احترام به دیگران است. به تدریج و با افزایش تعداد نفرات در آسانسور این فاصله اجبارا کاهش می یابد. اما در شلوغ ترین حالت ممکن نیز رعایت فاصله و جلوگیری از تماس بدنی با دیگران ضروریست.

10. اگر بطور ناخواسته با فرد دیگری لحظه ای چشم در چشم شویم، با لبخندی ملایم و محترمانه احساس خوبی به او بدهیم و نگاهمان را به نقطه دیگری معطوف کنیم. رعایت نگاه در محیط های بسته و محدود نظیر آسانسور، بخصوص از سوی آقایان ضروری و نشانه ادب آنها است.

11. صحبت با صدای بلند و یا صحبت با تلفن همراه داخل آسانسور، عدم رعایت حقوق دیگران در فضاهای عمومی است. بنابراین فقط چند ثانیه تامل نیاز است تا بعد از پیاده شدن، مکالمه تلفنی و یا صحبت با دوست یا همراهان را ادامه دهیم.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 544149 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟