70 هزار حاشیه نشین ساکن بهشت گمشده ایران/ چابهار غرق در مخدر و فقر

محمد رضا محبوب فر کارشناس آسیب های اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره این موضوع که بندر چابهار به عنوان یک مرکز تجاری و تنها بندر اقیانوسی کشور چرا باید 70 هزار حاشیه نشین دارد گفت: البته سرمایه گذاری های زیادی در بندر چابهار انجام شده است اما متاسفانه در سال 1397 این بندر به هند داده شد تا آن را مدیریت کند.

چابهار رتبه اول حاشیه نشینی در کشور

وی ادامه داد: بیش از نیمی از مردم چابهار حاشیه نشین هستند که بر اساس پژوهش های انجام شده این مسئله مورد نقد قرار گرفت که چرا باید بندر چابهار دارای حاشیه نشین باشد بنابراین امروز می بینیم که این بندر رتبه اول حاشیه نشینی را با توجه به نسبت کل جمعیت ساکن در این شهر دارد.

پیش از 50 درصد مردم چابهار حاشیه نشین هستند

محبوب فر تاکید کرد: دائم از طرف مسئولان گفته می شود که قرار است حاشیه نشین های بندر چابهار را ساماندهی کنند اما متاسفانه می بینیم که روز به روز به جمعیت حاشیه نشینان این شهر افزوده می شود کمااینکه پیش از این فقط 50 درصد مردم بندر چابهار حاشیه نشین بودند در حالی که امروز بر اساس مشکلات اقتصادی، افزایش تورم و... بسیاری از جمعیتی که در چابهار حتی در سالهای قبل حاشیه نشین نبودند امروز به سمت حاشیه نشینی متمایل شده اند.

کارشناس آسیب های اجتماعی در پاسخ به این سوال که چرا حاشیه نشینی در شهرستان چابهار رخ داده است گفت: سواحل مکران در این شهرستان که به عنوان بهشت گمشده ایران خوانده می شود، دارای پدیده های زمین شناختی است که می تواند به عنوان جاذبه های ژئوتوریسمی در منطقه تعریف شود اما متاسفانه ظرفیت های منطقه چابهار در این سالها مغفول مانده است.

او خاطر نشان کرد: طی سال های اخیر گروهی بزرگی از روستاییان و کشاورزان که در مناطق مختلف چابهار ساکن بودند که بر اساس سیاست های اقتصادی برای تقسیم اراضی ما شاهد بودیم که بخش بزرگی از مردم آب و زمین خود را از دست دادند که همین مسئله باعث شد تا از روستاها به سمت حاشیه شهرها مهاجرت کنند

محبوب فر تاکید کرد: برای شهر چابهار تبلیغ های زیادی مبنی بر اینکه هندی ها سرمایه گذاری های زیادی کرده اند انجام شد که همین مسئله باعث مجذوب شدن روستانشینان شد.

عضو انجمن آمایش سرزمین ایران با بیان اینکه علارغم تبلیغاتی که در خصوص سرمایه گذاری ها برای چابهار انجام شد این شهر دارای زیرساخت های مناسب نبود افزود: زیرساخت های چابهار از توسعه کمی و کیفی خوبی برخوردار نیست فلذا افرادی که برای کار به این شهرستان مهاجرت می کنند، درآمد خوبی نخواهند داشت که با توجه به خط فقری که هم اکنون در شهرهای بزرگ به 9 میلیون تومان رسیده است، مشاغل موجود در شهرستان چابهار کفاف زندگی را نمی دهد بنابراین افراد زیادی به اشتغال غیر قانونی و غیر رسمی روی آورده اند.

گودال خوابی در مناطقی از چابهار

محبوب فر در پایان مطرح کرد: سکونت در ساختمان های مخروبه چابهار به حدی است که وضعیت نمای شهری را در حاشیه شهر دگرگون کرده است کمااینکه در تمام شهرستان گودال خوابی و کپر نشینی را می بینیم فلذا از آنجایی که هند به طور رسمی مسئولیت این شهرستان را بر عهده گرفته است مسئولان ما باید کاری بکنند چراکه همین مسئله باعث شده تا خرید و فروش مواد مخدر در این شهرستان بیشتر شود.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 567546 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟