قوه قضائیه برخط بودن را پذیرفته و به هوش ماشینی اعتماد کرده است

با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت توسعه زیست بوم دانش بنیان و کارآفرینی، پردیس نوآوری حقوقی و قضایی اولین رویداد را در راستای شناسایی و تامین مالی استارت آپ ها و طرح های فن آور در حوزه نوآوری های حقوقی و قضایی امروز برگزار شد.

دورنمای استارت آپی قوه قضاییه برای سال 1401

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، هدف این رویداد، معرفی استارت آپ های حقوقی و قضایی به سرمایه گذاران و بهره برداران بالقوه این طرح‌ها، تسهیل روند جذب سرمایه و به هم رسانی صاحبان کسب و کارهای نوپا و سرمایه گذاران خطر پذیر و در نتیجه ارتقا و تعالی زیست بوم کارآفرینی کشور بود.

محمد کاظمی فرد، رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضائیه، در اولین رویداد جذب سرمایه در حوزه فناوری های حقوقی و قضایی گفت: نوروز امسال بسیار متفاوت آغاز شد و مقام معظم رهبری اهمیت توجه به اقتصاد دانش بنیان را مطرح کردند. در سال گذشته، کارهای نوآورانه‌ای در قوه قضائیه انجام داده شد و یکی از آن‌ها احراز هویت الکترونیک بود که با همکاری هشت شرکت انجام‌ شد. البته احراز هویت از سوی شرکت های مختلف انجام می‌شد؛ اما امنیت اطلاعات و حریم خصوصی همیشه در احراز هویت معضل ذهنی افراد بود که این در قوه قضاییه این موضوع مرتفع شد.

وی در تبیین گفته‌هایش افزود: ما در قوه قضائیه، بر خط بودن را کاملا پذیرفتیم و به هوش ماشینی اعتماد کردیم. اینجا بزرگترین مشتری استارت آپ‌ها قوه قضائیه است و برای این قوه مهم است که چگونه باید با شرکت های خصوصی ارتباط برقرار کند.

کاظمی فرد با اشاره به اینکه کاهش هزینه مردم برای قوه قضائیه بسیار مهم است، گفت: در این راستا احراز هویت قوه قضائیه بسیار ارزان‌تر از سایر احراز هویت هاست و حتی برخی شرکت‌ها اعلام کرده اند که حاضراند این کار را رایگان انجام دهند.

رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضائیه، دورنمایی از همکاری های این قوه با استارت آپ ها ارائه کرد و افزود: با همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و استارتاپ ها در نظر داریم گفتار متن برای قضات، مقابله با فیشینگ، ارسال شکوائیه ها، ایجاد و توسعه چت بات و... برای امسال در دستور کار است.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آماده همکاری با قوه قضائیه است

در ادامه حسین ملازاده، دبیر ستاد فناوری های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این رویداد گفت: با تلاش‌هایی که در سال های اخیر در قوه قضائیه انجام شده است، این قوه بیش از گذشته به سمت فناوری حرکت کرده است. با توجه به وظیفه ذاتی معاونت علمی فناوری، رشد فناوری و بازار است سعی کردیم پا به پای آن حرکت کنیم.

وی با اشاره به اینکه بازار استارت آپی، بسیار مهم است و جدا از بحث اقتصادی، عدالت اجتماعی در آن پرنگ تر به نظر می رسد افزود: با همراهی قوه قضائیه، بسته مشخصی در هوشمندسازی این قوه مطرح کردیم. بحث مشخص آن که در قانون بودجه آمده بحث سکوی معاملاتی خودرو است که اگر ایده ای دارید می‌توانید آنجا مطرح کنید.

ملازاده در پایان گفت: پیشنهاد می‌کنم استارت آپ ها در راستای بهبود و تکامل سند تحول قوه قضائیه، هر ایده ای که به ذهنشان می رسد را مطرح کنند و هرچه امکان پذیر باشد اعمال خواهد شد. درِ معاونت علمی به روی استارتاپ ها باز است و حاضریم از هر لحاظ به قوه قضائیه کمک کنیم.

کدخبر: 772381 ویرایش خبر
لینک کپی شد
خبرنگار: زهرا علی هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟