عوامل بروز اضطراب ریاضی در دانش آموزان/ بهترین روش برای برطرف کردن اضطراب ریاضی در کنکور

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، توانایی درک ریاضی در آموزش، نقش تعیین کننده ای در انتخاب و صلاحیت شغلی آینده دانش آموزان بازی می‌کند. به‌ویژه در دنیایی که هر روز بیشتر به تکنولوژی وابسته می شویم و یافته‌های تکنولوژیک جدیدی وارد بازار می‌شوند.در چنین زمانی داشتن توانایی بالای درک ریاضی می‌تواند بیش از پیش مزیت رقابتی برای ورود به بازار کار به حساب آید.

وقتی طبق آمار بیش از نیمی از جمعیت انگلستان، در ساده‌ترین محاسبات ریاضی مشکل دارند، این پرسش به ذهن خطور می‌کند که اگر مشکل در مواد درسی نیست پس مشکل در کجاست؟ تحقیقات انجام شده بیشتر این مشکل را به‌علت اضطراب ریاضی می‌دانند. اضطراب ریاضی نظیر اضطراب در هر حیطه دیگری سبب پایین آمدن سطح عملکرد در حیطه مربوطه می‌شود.

سامان سلامیان ، پژوهشگر، محقق و مدرس تخصص ریاضی در پژوهشی عوامل اضطراب درس ریاضی در کنکور و راهکارهای حل آن را بررسی کرد پژوهش با آزمایشات مکرر بر روی 40 دانش‌ آموز که به‌صورت خوشه‌ای از مدارس شهر تهران انتخاب شده بود انجام شد و داده‌های جمع آوری شده به روش کواریانس تحلیل شدند.

اضطراب ریاضی باید در بدو ایجاد برطرف شود وگرنه به چالشی بزرگ تبدیل خواهد شد

سلامیان در این‌باره به خبرنگار اجتماعی رکنا می گوید: همه درصدی از اضطراب ریاضی را در دوره ابتدایی زمانی که درس ریاضی پرسیده می‌شد تجربه کرده‌ایم. ممکن است یک اضطراب ریاضی در حد بسیار پایین باعث اضطراب فلج کننده‌ای در دوره‌های بعدی تحصیل شود چون وقتی اضطراب ریاضی در سطح پایین برطرف نمی‌شود، به‌علت سخت شدن تدریجی دروس ریاضی تحت‌تأثیر اثر گلوله برفی، به مرور زمان بزرگتر می‌شود، پس اضطراب ریاضی به محض این‌که نشان داده می‌شود باید در جهت تشخیص و درمان آن اقدام کند.

وی می افزاید: اضطراب ریاضی عموماً سبب احساس اضطراب در دروس دیگر نمی شود، یعنی ممکن است دانش‌آموزی در تمام دروس عملکرد خوبی داشته باشد اما در حل مسائل ریاضی به اضطراب زیادی دچار شود. پس عملکرد در ریاضی فقط از اضطراب ریاضی تأثیر می‌پذیرد و عملکرد در دروس دیگر تحت‌تأثیر اضطراب ریاضی نیست.

سلامیان ادامه می‌دهد: یکی از نشانه‌هایی که می‌توان در مورد توانمندی شناختی به آن استناد کرد همین مورد است که دانش‌آموز فقط و فقط در ریاضی عملکرد پایینی دارد و اگر این عملکرد پایین در تمام دروس وجود داشت، احتمال تشخیص اضطراب ریاضی تقریباً منفیست.

این پژوهشگر خاطرنشان می‌کند: اضطراب‌های طبقه‌بندی شده تحت‌عنوان اضطراب، سبب بروز نشانه‌های فیزیولوژیک نظیر افزایش ضربان قلب ، تعریق و لکنت زبان می‌شوند. همین‌طور در این دسته از اضطراب‌ها رفتارهای اجتماعی و خطاهای شناختی بسیار رایج هستند.

تجربیات منفی دوره ابتدایی و تاثیر ژنتیک، عوامل بروز اضطراب ریاضی در دانش آموزان

وی تصریح می‌کند: هنوز دلایل قطعی ایجاد اضطراب ریاضی مشخص نشده است؛ اما از شایع ترین علل پیدایش اضطراب تجربیات منفی دوره ابتدایی تحصیل و تأثیر ژنتیک است. در تداوم و تشدید این اضطراب معلمان، والدین و هم‌کلاسی‌ها نقش دارند.

این مدرس تخصص ریاضی و پژوهشگر با توجه به سوابق تدریس 25 ساله خود برای برطرف شدن اضطراب ریاضی روش الگوریتمی را پیشنهاد می‌دهد به این معنی که از تکالیف ساده در محیطی خارج از کلاس شروع شود و مرحله به مرحله پیش رفت تا اضطراب کاملا برطرف شود.

وی ادامه می‌دهد: در این روش می‌توان از تکنیک‌هایی مثل تجزیه با بازسازی مسائل ریاضی استفاده کرد. در تکنیک تجزیه یک مسئله به اجزای کوچکتر تقسیم و هر بخش جداگانه حل و در تکنیک بازسازی مسئله مورد نظر ساده‌سازی می‌شود و حل مسئله از نسخه ساده‌سازی شده شروع می‌شود در مواردی که اضطراب ناشی از دیدن کلید واژه‌هاست می‌توان از روش بازسازی استفاده کرد.

نتایج این پژوهش در دومین کنفرانس بین‌المللی روانشناسی، مشاوره تعلیم و تربیت گزارش شده است.

کدخبر: 855856 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟