از فناوری های موثر برای رفع معضلات زیست محیطی حمایت می کنیم

به گزارش رکنا به نقل از روابط عمومی سازمان محیط زیست، علی سلاجقه در جریان سفر به استان یزد با حضور در شهرستان میبد از طرح بازیافت زباله این شهرستان بازدید و از نزدیک در جریان روند اجرای طرح پیرولیز و اقدامات انجام شده قرار گرفت.

وی ضمن بررسی میدانی این طرح گفت: سازمان حفاظت محیط زیست از فناوری ها و نوآوری هایی که مشکل گشای چالش های محیط زیست کشور است، حمایت می کند و اجرای این طرح با تکیه بر دانش بومی و ایرانی در قالب یک فناوری سبز می تواند نقطه عطفی برای این شهرستان و الگویی برای سایر شهرهای کشور باشد.

معاون رییس جمهور  در ادامه حضور در شهرستان میبد از طرح بازچرخانی آب در صنعت کاشی و اقدامات انجام شده در راستای جلوگیری از هدر رفت آب در این صنعت که توسط محققان بومی طراحی و نصب شده، بازدید کرد.

استقرار صنایع در مهریز توجیه پذیر نیست

سلاجقه ادامه داد: در محور مهریز-عقدا  واگذاری صنایع دیگر توجیه پذیر نیست و بارها تاکید شده که هیچ واگذاری در این محور بدلیل نزدیکی به سکونتگاه ها و انباشت صنایع و قرارگیری در مسیر باد غالب استان صورت نگیرد.

سلاجقه با اشاره به ارزش گذاری اقتصادی و حفظ گونه های حیات وحش افزود: استان یزد به طور خدادادی واجد همه داشته‌های محیط زیستی است و باید از این داشته‌های ارزشمند صیانت کرد.

رییس سازمان محیط زیست اضافه کرد: در محیط زیست مرز سیاسی معنی ندارد و یکپارچگی محیط زیست برای ما اهمیت دارد چراکه اثرات زیست محیطی فرا ملی است. بطور مثال ریزگردها نه تنها منشا داخلی دارد که گاهی متاثر از کشورهای دیگر می باشد.

وی از تولد یوزپلنگ ها بعنوان یک اشتراک و همدلی برای تمام ملت ایران نام برد و خاطرنشان کرد: در این موضوع مردم پیگیر سلامت یوزها بودند و دغدغه سلامت آنها برای کل ایران بود. این نشان می دهد که مسائل محیط زیست محدود به یک شهر یا استان نیست بلکه فرااستانی و قابل تعمیم به همه مردم ایران است 

گفتنی است از فواید عمده امحای زباله به روش پیرولیز می توان به کاهش آلودگی آب و خاک ناشی از دفن، کاهش مصرف سوخت فسیلی، تولید الکتریسیته و ... اشاره کرد. در این فرایند ضایعات بی ارزش پلیمری و پلاستیکی به ترکیبات هیدروکربنی تبدیل می شود.

این طرح بصورت آزمایشی در روز زمین پاک امسال افتتاح و تاکنون فعالیت واحد به مرحله بهره برداری نرسیده است که با دستور مقام عالی سازمان، این طرح با دریافت تسهیلات از صندوق ملی محیط زیست به بهره برداری خواهد رسید.

کدخبر: 861399 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟