40 درصد پوشاک چند برابر قیمت اصلی به مردم فروخته می شود/ دنبال سلطان در حوزه پوشاک نباشید

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، مجید نامی، نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرات نساجی و پوشاک گفت: طبق آمار، حدود 60 درصد از پوشاک مورد نیاز کشور را تولیدات داخلی و 40 درصد را تولیدات خارجی تامین می کنند. هیچ تولید کننده داخلی یا تشکلی در خصوص اینکه واردات ممنوع شود درخواستی نداشته است. این اتفاق بیشتر به دلیل تحریم ها و مدیریت منابع ارزی دولت در سال 1397 بود که نه تنها پوشاک، بلکه واردات بسیاری از کالاهای ساخته شده از جمله لوازم خانگی، خودرو و... ممنوع شد. علت این بود که ارز از کشور خارج نشود. در همان سال 97 و قبل تر؛ طبق آمار، بین 99 تا 95 درصد پوشاک کشور از طریق قاچاق وارد می شد و زیر 5 درصد از واردات به صورت قانونی بود؛ بنابراین هیچ فرقی بین قبل از ممنوع کردن واردات و بعدش عاید نشده است. آن زمان، حدود سه یا چهار میلیارد دلار قاچاق داشتیم و از طریق گمرک، واردات چیزی حدود 60 میلیون دلار بود که آخرین تعرفه گمرکی که وجود داشت 50 درصد بود؛ این یعنی عملا واردات هیچ سودی نداشت.

وی گفت: بر فرض 100 میلیون دلار واردات داشته باشیم و تعرفه گمرک نیز 50 میلیون دلار شود؛ این رقم در مقایسه با حجم ورودی پوشاک قاچاق اصلا عدد قابل توجه نیست. کشورهای آسیایی از جمله ترکیه، ویتنام، بنگلادش و... که روابط آزاد تجاری با دنیا در حوزه پوشاک دارند شرایطشان با ایران بسیار متفاوت است. برای مثال ترکیه در صنعت پوشاک سرمایه گذاری زیاده کرده است و روابط تجاری آزاد و خیلی شفافی با کشورهای دنیا دارد؛ همچنین ترکیه هم صادرات و هم واردات دارد، در واقع یکی از بزرگترین صادرکننده های پوشاک دنیا، در را به روی واردات نبسته است.

مجید نامی در ادامه با اشاره به اینکه دولت برای کنترل نقدینگی، واردات کالاهای زیادی را ممنوع کرد و این باعث شد در حوزه لوازم خانگی و خودرو به وفور بینیم که به مصرف کننده اجحاف می شود. حتی کالاهایی که قیمتش خیلی پایین تر از مشابه داخلی است از خارج از کشور وارد نمی شود. با این وجود، در حوزه پوشاک، شرایط مثل خودرو نیست؛ چراکه کسی نمی تواند خودرو را در چمدانش بگذارد و وارد کند ولی پوشاک همچون گذشته که وارداتش آزاد بود، قاچاق می شد و می شود.

نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرات نساجی و پوشاک تاکید کرد: اگر قرار است کمکی به تولید پوشاک شود، با برنامه ریزی، تجارت آزاد، ارتباط با دنیا، ورود مواد اولیه، کاهش نرخ ارز و... شدنی است. همچنین اقتصاد هم باید شفافیت داشته باشد و جلوی قاچاق گرفته شود. حتی مواد اولیه نیز گران تر از قیمت تمام شده جهانی برای تولیدکننده ایرانی آب می‌خورد که این هم ناشی از تحریم هاست. قیمت مواد اولیه در دنیا مشخص است؛ ولی تحریم با ایجاد مشکلاتی نظیر نقل و انتقالات پول و مشکلات بانکی، تامین مواد اولیه، تامین قطعات و ماشین آلات و... برای تولیدکننده ایرانی هزینه بیشتری ایجاد می کند.

نامی با اشاره به اینکه این اتفاق، فشار زیادی هم به مردم و هم به تولید کننده وارد می کند، گفت: به نظر می رسد، مسئولان دوست دارند کمک کنند و اخیرا هم اتحادیه پوشاک در حال تهیه یک سند راهبردی با وزارت صمت بود. البته تا کنون چندین سند راهبردی تهیه شده؛ ولی هیچ کدام اجرایی نشده است و امیدواریم این سند اخیر اجرایی شود.

او گفت: به نظر می رسد، ممنوعیت واردات، به نتایجی که مسئولان دنبالش بودند در هیچ بخشی نرسیده است. الان قاچاقچی های حرفه ای در حوزه پوشاک داریم که حتی کالای استوک را هم وارد و پخش می کنند. در صنعت پوشاک نباید دنبال سلطان باشیم؛ مگر آنلاین شاپ ها سلطان دارند؟ می  دانید چه حجم زیادی از همین کالای قاچاقی که در موردش صحبت می‌کنیم در همین آنلاین شاپ ها به فروش می رسد؟ وقتی ارز چند نرخی و فضا برای کار بسته است و از طرفی رانت هم وجود دارد، مشخص است که فساد هم خواهیم داشت. 

کدخبر: 892482 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟