از بین رفتن قرنیه چشم ده ها ایرانی در 10 شهر + نامه رئیس انجمن چشم پزشکی ایران به غذا و دارو

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، همزمان با شکایت بیماران در دادسراها به ویژه در آبادان، رئیس انجمن پزشکی ایران نیز در نامه ای به وزارت بهداشت خواستار بررسی های فوری شده است و از 9 شهر به عنوان آسیب های جدی دارو به چشم بیماران نام برده است.

شانزدهم اردیبهشت ماه امسال، نامه از سوی رئیس انجمن چشم پزشکی ایران به خطاب به معاون وزیر بهداشت به دفتر رئیس سازمان غذا و دارو ارسال می شود که حاوی خبر و اطلاعات مهمی بود. در متن نامه چنین آمده است:" جناب آقای دکتر سید حیدر محمدی، معاون وزیر بهداشت و درمان و رئیس سازمان غذا و دارو، با توجه به گزارش تعدادی از مراکز چشم پزشکی سراسر کشور در هفته های آغازین سال جدید، به دنبال مصرف دارویی که تولید آن مربوط به سال 2022 و انقضای آن 2025 است ولی منجر به از کم سو شدن و از بین رفتن قرنیه چشم بیماران شده است و همینطور بروز موارد مشابه در هفته های پایانی اسفند 1401 در بعضی از مراکز چشم پزشکی آبادان، شیراز، مشهد، تربت حیدریه، گناباد، فردوس، ارومیه، اصفهان، کرمانشاه و کنگاور خواستاریم برای جلوگیری از ایجاد مشکل مشابه در سایر مراکز دستورات لازم و بررسی ها انجام گیرد."

نامه به غذا و دارو

 

تاکید می شود، این نامه ای است که دکتر محمود جباروند دبیرکل و رئیس هیئت مدیره انجمن چشم پزشکی ایران در تاریخ 16 اردیبهشت 1402 برای رئیس سازمان غذا و دارو ارسال کرد. تحقیقات از آن زمان آغاز شده، اما بیماران طبق گفته خودشان بدون هیچ حمایتی از هیچ سویی با چشمانی که از تقریبا از دست رفته اند از شهری به شهر دیگر برای درمان آواره هستند.

30 چشم پزشک ،درگیر با ماجرایی عجیب در مسیر درمان بیماران

ده ها چشم پزشک کشور از اسفند ماه با مورد عجیبی در مسیر درمان بیماران خود مواجه شده اند که معتقدند به وضعیت غیر سلامت،دارویی بر می گردد که از سوی یک شرکت داروسازی داخلی در اسفند ماه در کشور توزیع شده است.

یکی از چشم پزشکان که در آبادان مشغول به طبابت است   در گفت و گو با رکنا می گوید: اواخر اسفندماه سال گذشته، دارویی که از آن حین جراحی استفاده می کنیم تمام شد و از بیمارستان خواستیم این دارو را تهیه کند.  معمولا تهیه این دارو از یک  شرکت دارویی «ا-ط-پ» انجام می گرفت. اسفندماه هم مثل همیشه از این شرکت درخواست ارسال دارو کردیم. دارو رسید و ما هم در مسیر جراحی از آن برای بیمارانی که در آخرین روزهای اسفند برای جراحی وقت داشتند، استفاده کردیم . از هشت بیماری که من و سه بیماری که یک پزشک دیگر عمل کردیم همگی پس از جراحی، دچار ورم های شدید قرنیه پس از عمل شدند.

پس از بررسی‌های فراوان، در نهایت به این نتیجه رسیدیم که مشکل پیش آمده، ناشی از استفاده از دارویی است که از سوی آن شرکت ارسال شده  است که باعث از بین رفتن قرنیه چشم بیماران شده و دید همه بیماران که تحت عمل جراحی قرار گرفته بودند، روز به روز بدتر می شود.

اغلب این بیماران هم در رده سنی 50 سال به بالا برای درمان آب مروارید مراجعه کرده بودند. لازم است بدانید بعد از عمل جراحی، ورم چشم، برای چند روز طبیعی است ولی برای این افراد بعد از 100 روز، نه تنها ورم چشم خوب نشد، بلکه برای آنها مشکلاتی را ایجاد کرده است.

این پزشک افزود: اکنون باید برای این بیماران پیوند قرنیه انجام شود. این عمل هزینه زیادی دارد و من تا کنون با دانشگاه علوم پزشکی مکاتبات زیادی داشتم تا حداقل هزینه پیوند را بپردازند؛ ولی تا کنون جوابی در این خصوص نگرفته ایم. من بیمارانم را جمع کردم و به اهواز بردم تا مشکلشان را به صورت حضوری با یک فوق تخصص قرنیه در میان بگذارم و نوبت عمل جراحی برای پیوند بگیرم. بعد از این اتفاقات، من و همکارم خیلی پیگیری کردیم و متوجه شدیم چند پزشک دیگر در شیراز، بجنورد، قزوین و... نیز با این مشکل مواجه شده بودند. الان حدود 30 پزشک هستیم که این مشکل برای بیمارانمان پیش آمده و پیگیر موضوع هستیم.

او با اشاره به اینکه، گزارش ایراد داشتن این دارو را طی مکاتباتی به سازمان غذا و دارو اعلام کرده اند نیز گفت: چند بار از غذا و دارو با من تماس گرفتند و جزئیات را پرسیدند، حتی نماینده آنها به آبادان آمد و شرایط بیمارستان را بررسی کرد و نامه نگاری با انجمن چشم پزشکی کشور نیز انجام شده است.

دارو وارداتی نیست و این شرکت خودش این دارو را تهیه می کند و با توجه به اینکه از روی ظاهر هم نمی توان تشخیص داد که دارو سمی است یا نه. شکایت از طریق سازمان غذا و دارو کرده ایم ولی شکایت قضایی فعلا نه ولی ممکن است همه کسانی که در این زمینه متضرر شده اند شکایت قضایی نیز ثبت کنند.

این پزشک گفت: جالب اینجاست این شرکت، بعد از اینکه این مشکلات پیش آمد و ما تاکید کردیم که مشکل از دارو است، دو بار نامه نگاری کرد که تمام سریال نامبر این شرکت را پس بفرستید. به نظر می رسد آنها قصد دارند تمام اینها را از سطح بازار جمع کنند تا کسی روی آنها تست سمیت سلولی انجام ندهد که البته ما این کار را نکردیم و داروهای این شرکت در انبار ما موجود است. ما تعدادی از این داروها را به دو مرکز در تهران فرستادیم تا تست سمیت سلولی از آنها گرفته شود.

یک بیمار که شکایت خود را ثبت کرده چه می‌گوید؟

یکی از بیماران که تحت عمل جراحی برای درمان آب مروارید قرار گرفت، به رکنا می گوید: 22 اسفند ماه سال گذشته، تحت عمل جراحی برای درمان آب مروارید قرار گرفتم. چند ماه قبل هم تمام آزمایشات مربوط به این کار را انجام داده بودم. آزمایش ها نیز مشکلی را نشان نمی داد و من از نظر سلامتی، هیچ مشکلی نداشتم. چشمی که آب مروارید داشت هم به خوبی می دید ولی کمی تار بود.

وی با اشاره به اینکه بعد از عمل جراحی، نه تنها مشکل تاری چشمش حل نشد، بلکه این روزها حتی نیم متری خودش را هم به خوبی نمی بیند، می گوید: من چشم راستم را عمل کردم و خدا را شکر می کنم که چشم چپم همچنان بینایی خوبی دارد. وقتی پیش یک دکتر دیگر رفتم، به من گفت که چشم راستم به خاطر عمل بینایی اش را از دست داده است. 

این بیمار با اشاره به اینکه برای بهبود و خروج از این شرایط، باید پیوند قرنیه انجام شود، می افزاید: به من گفته اند حدود 12 نفر دیگر هم چنین مشکلی را پیدا کرده اند. به ما گفته اند که این مشکل، به علت استفاده از دارویی است که استاندارد نیست. شکایت کرده ایم و دادگاه هم رفته ام. به من در دادگاه گفته اند که منتظر هستند تا بقیه کسانی که برایشان مشکل پیش آمده، مدارک پزشکی قانونی شان را ارائه دهند و آخر همین ماه، قاضی دستور را صادر می کند. 

وی افزود: پزشکی که من را عمل کرده بود، گفت که مشکل پیش آمده، به دلیل استفاده از یک دارو بوده است. دو پزشک دیگر نیز این موضوع را تایید کردند. من شکایتم را ثبت کردم و منتظر پاسخ دادگاه می مانم.

قصور پزشکی 1

قصور پزشکی

دانشگاه علوم پزشکی آبادان چه می‌گوید؟

دکتر صالحی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی آبادان نیز در گفت و گو با رکنا می گوید: درگیری غیر عادی برای بیماران موردی است که تایید می شود اما اینکه دارو موجب این مشکل برای بیماران شده باشد بعد از مشخص شدن نتیجه آزمایشات و تحقیقات می توان با قطعیت صحبت کرد. ما گزارش هایمان را به وزارتخانه ارسال کرده ایم.

 

کدخبر: 907568 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟