افزایش سرطان زودهنگام در نوجوانان و جوانان/ ناهنجاری های تغذیه، فعالیت بدنی کم و مصرف مخدر از علل اصلی
به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا ، امروز ،دبیر همایش سرطان در جوانان از افزایش ابتلای زودهنگام جوانان کشور به سرطان خبر داد و هوا و غذای آلوده را اصلی ترین علل عنوان کرد.
افزایش سرطان در جوانان و نوجوانان فقط مختص ایران نیست.به طور مثال تخمین زده شده  که در سال 2023 حدود 85980 نوجوان و جوان  بین 15 تا 39 سال به سرطان در ایالات متحده مبتلا شدند. این حدود 4٪ از کل تشخیص های سرطان این کشور است. نرخ بروز سرطان در میان نوجوانان و جوانان از سال 2010 تا 2019 هر سال به طور متوسط 0.3٪ افزایش یافته است.
دبیر همایش سرطان در ایران در مورد علل ابتلای سرطان در جوانان تاکید داشت که هوا و غذای آلوده از علل مهم افزایش آمار سرطان در این رده سنی در ایران است .در ادامه باید گفت که در کنار مبحث هوا و غذای آلوده علل دیگری نیز در ابتلای جوانان به سرطان اثر گذار است که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

سرطان در جوانان ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد که در ادامه به پنج علت اشاره می کنیم:

1. عوامل ژنتیکی: وجود عوامل ژنتیکی در خانواده می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را در جوانان افزایش دهد. مثلاً وجود تغییرات وراثی در ژن‌هایی که با سرطان در ارتباط هستند، می‌تواند خطر ابتلا را افزایش دهد.

2. عوامل محیطی: مواد شیمیایی مضر، تابش ناشی از پرتوهای مختلف مانند پرتو X و فرابنفش، مواد غذایی ناسالم، دخانیات و سایر عوامل محیطی ممکن است بر خطر ابتلا به سرطان در جوانان تأثیر بگذارند.

3. عوامل رفتاری: عواملی مانند ناهنجاری‌های تغذیه‌ای، فعالیت بدنی کم، استفاده زیاد از الکل یا مواد مخدر و عدم رعایت بهداشت شخصی می‌توانند به افزایش خطر سرطان در جوانان منجر شوند.

4. عوامل روانشناختی: استرس روانی طولانی مدت، اضطراب و افسردگی نیز ممکن است بر سیستم ایمنی بدن و عملکرد سلول‌ها تأثیر بگذارد و خطر ابتلا به بیماری سرطان را افزایش دهد.

5. عوامل عفونی: برخی عفونت‌ها نیز می‌توانند خطر ابتلا به سرطان را در جوانان افزایش دهند. برخی ویروس‌ها مانند ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) و ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) به بروز برخی از انواع سرطان در جوانان مرتبط هستند.

لطفاً توجه داشته باشید که این فقط برخی از علل بروز سرطان در جوانان هستند و هر فرد و هر نوع سرطان ممکن است عوامل مختلفی داشته باشد. در صورت وجود هرگونه نگرانی، مشاوره با پزشک متخصص می‌تواند مفید باشد.

حال سوال این است که کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و وزارت بهداشت کشور و سازمان غذا و دارو ایران در حداقل 5 سال گذشته چه برنامه های پیشگیرانه ای برای ممانعت از اوج گیری سرطان در جوانان کشور انجام داده اند؟

خبرنگار : آزاده مختاری

 

 

کدخبر: 934606 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟