احداث کارخانه در قله اردهال و صدمات زیست محیطی/ از بین رفتن پوشش گیاهی و به خطر افتادن آب شرب منطقه

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، قله اردهال به ارتفاع سه هزار و 505 متر از سطح دریا است که به عنوان بام استان مرکزی نیز شناخته می شود.

داریوش علیزاده، مستندساز و از اهالی همان منطقه است که در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا در خصوص اتفاقاتی که در قله اردهال و منطقه به خاطر فعالیت معدن مس و باریت رخ داده است سخن می گوید.

او با اشاره به اینکه قله اردهال، مهم ترین تامین کننده آب منطقه است می گوید: داشتن آب در منطقه، در گرو سالم ماندن این کوه است که البته این روزها توسط معدن مس و باریت در حال تخریب است. اهالی روستا هم بابت این موضوع که فعالیت معدن، به محیط زیست منطقه آسیب می رساند، شکایتی را ثبت کرده اند که پرونده شان به دیوان عدالت اداری رفت؛ ولی در نهایت فایده ای نداشت.

وی تاکید می کند: در این قله، بخشی به نام «یخچال» یا «برف‌انداز» وجود دارد که منبع تامین آب بیشتر مناطق و روستاهای اطراف است. این یخچال نیز به واسطه گسترش فعالیت های این معدن از بین رفته است. همچنین چند سال پیش، براثر نشت گازوئیل از مخازن ذخیره سوخت کامیون های این واحد معدنی به داخل منابع زیرزمینی، آب شرب روستای مزوش دلیجان نیز دچار آلودگی شدید شد. همان زمان رئیس محیط زیست شهرستان دلیجان، از تشکیل پرونده قضایی علیه معدن مس پارس دلیجان به دلیل رعایت نکردن حریم منابع آب شرب روستا خبرداده بود که باز هم این شکایت راه به جایی نبرد.

وی تاکید کرد: حال بعد از این همه کشمکش، قرار بر این شده است که کارخانه معدن مس و باریت را نیز در همان منطقه احداث کنند که این می تواند آسیب های بیشتری را به محیط زیست منطقه وارد کند. از آنجایی که قله اردهال در نزدیکی منطقه حفاظت شده «جاسب» (که گونه های جانوری متعددی از جمله پلنگ، خارپشت، کبک و... در آن وجود دارد) اقدام به احداث کارخانه در نزدیکی آن محل، می تواند برای آنها خطرناک باشد. باید به کسانی که چنین مجوزهایی را صادر می کنند گفت آیا می توانند یک قطره آب تولید کنند یا جان یک جاندار را نجات دهند که دست به چنین اقداماتی می زنند؟ در واقع بهترین نقطه گردشگری و کوهنوردی در استان مرکزی در حال نابودی است در صورتی که می توان از جذابیت های گردشگری آن بهره های زیادی برد. 

علیزاده افزود: از آنجایی که معدن مس در نزدیکی قله ایجاد شده است و با احداث کارخانه مس و باریت هم اطراف محل معدن بیشتر از پیش هموار خواهد شد می تواند برای قله، خطرات بسیاری را ایجاد کند. حتی پوشش گیاهی خاص این کوه نیز در معرض خطر قرار خواهد گرفت. از آنجایی که این قله در آن ارتفاع، در فصل زمستان برف گیر است و منبع آب شرب روستاییان اطراف به حساب می آید، با چنین تخریب هایی برای احداث کارخانه، این آبدهی نیز از بین می رود و دیگر نشست برف وجود نخواهد داشت؛ لذا روستاهای پایین دست که در کوهپایه قرار گرفته اند، خالی از سکنه خواهند شد.

او تاکید می کند: همچنین، پوشش گیاهی منطقه نیز به واسطه چنین گسترش فعالیت هایی از بین خواهد رفت. چای کوهی، تره کوهی و بسیاری دیگر از گیاهان وجود دارند که به دلیل این فعالیت های بی توجه به محیط زیست، از بین خواهند رفت. این منطقه تا پیش از این، بکر و دست نخورده بود؛ ولی زمانی که کارخانه احداث شود همه اینها از بین خواهد رفت.

کدخبر: 945286 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟