ایران از هر هکتار ۴.۳ تن گندم برداشت می‌کند ترکیه و مصر ۷ تن/ یعنی ما با خاک علمی برخورد نکرده ایم

به گزارش رکنا، رئیس اندیشکده آب، محیط زیست و امنیت غذایی گفت: در طول سالیان اخیر میانگین عملکرد کشت گندم آبی ایران در بهترین حالت ۴.۳ تن در هکتار بوده است در حالی که این رقم در کشورهایی چون مصر یا ترکیه حدود هفت تن در هکتار است.

باسعلی زالی در مراسم گرامیداشت روز جهانی خاک که روز دوشنبه ۲۰ آذرماه در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در کرج برگزار شد؛ با بیان اینکه خاک در ایران مساله بسیار مهمی است؛ گفت: سوال اینجاست که آیا ما به همان صورت که سایر کشورها از خاک استفاده می‌کنند استفاده می‌کنیم یا خیر؟ پاسخ به این سوال را می‌توان در شاخصی چون عملکرد کشت محصول در سطح هکتار جستجو کرد.

زالی افزود: در طول سالیان اخیر میانگین عملکرد کشت گندم آبی ایران در بهترین حالت ۴.۳ تن در هکتار بوده است در حالی که که این رقم در کشورهایی چون مصر یا ترکیه حدود هفت تن در هکتار است. این یعنی ما با خاک علمی برخورد نکرده‌ایم این یعنی کفران نعمت که می‌تواند به از دست دادن نعمت یعنی فرسایش خاک منجر شود.

وزیر اسبق جهاد کشاورزی تصریح کرد: البرز استان علم و فناوری نام گرفته است و اگر این علم در داخل جزوات بماند به درد ما نمی‌خورد. علم و فناوری باید وارد عمل شود ولی ما از این علم استفاده نکردیم به طوری که مثلاً همچنان بذر را از خارج وارد می‌کنیم.

 

کدخبر: 954185 ویرایش خبر
لینک کپی شد
نور آذر
آیا این خبر مفید بود؟