علی کوچولو هزینه درمان بیماران اوتیسم را مشمول بیمه‌ کرد

به گزارش رکنا، با توجه به وجود ۳۰ هزار فرد مبتلا به اوتیسم ، برخوردار نبودن از بیمه یکی از مهمترین مشکلات این بیماران بود که نشست معاون اول رییس جمهور با خانواده‌ها و متولیان اوتیسم در نهایت منجر به این شد که هزینه درمان این بیماران مشمول نظام بیمه‌ای شد و اکنون بیمه‌های پایه همچون سازمان تأمین اجتماعی و بیمه سلامت مشمولیت این گروه‌ها را تایید کردند.

اگرچه دولت سیزدهم با اقداماتی همچون رایگان شدن بیمه سلامت برای همه آحاد جامعه که از بضاعت کافی برخوردار نیستند، کارنامه درخشانی از خود به جای گذاشته است اما ارائه هزینه‌های درمانی بیماران اوتیسم برگ زرین دیگری بود که از این دولت به ثمر نشست. شاید در این قضیه، علی کوچولو نیز تاثیر شگرفی داشت زیرا معاون اول رئیس جمهور با دیدن حرکات این کودک و مشکلاتی که دارند عزم دولت را برای پرداخت هزینه درمانی این گروه‌ها از بیماران با همکاری بیمه‌ها به جزم تبدیل کرد.

اوتیسم بیماری است که در دوران نوزادی بروز می‌کند و اگر به بچه‌های اوتیسمی خدمت نشود این بیماری تبدیل به معلولیت آنها خواهد شد. بنابراین مشمول بودن هزینه‌های درمانی این بیماران از طریق بیمه ممکن است مسیر ابتلای کودکان جدید به این بیماری را به بن‌بست برساند.

بیماری اوتیسم به گونه‌ای است که اگر کودک مبتلا به این بیماری پیش از سن هفت سالگی شناسایی و هزینه‌های لازم برای درمانی وی انجام شود، امکان بروز اوتیسم در آنان تا حدودی به صفر می‌رسد و شاید در کمترین حالت ممکن بماند و در آینده نیز هزینه‌های خانواده‌ها برای درمان افزایشی نداشته باشد.

با توجه به اینکه به گفته سعیده صالح غفاری مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران، متوسط هزینه‌های خانواده‌های دارای فرزند اوتیسم ۱۲ میلیون تومان در ماه است که بسیاری از این خانوارها به دلیل مشکلات مالی و همچنین وظایف سخت نگهداری فرزندان خود با مشکلات بسیار زیاد مالی و خانوادگی روبه‌رو شده‌اند. با مساعدت دولت سیزدهم بخشی از فشارها و هزینه‌های درمانی و توانبخشی مبتلایان اوتیسم کاسته شود.

مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران اظهار داشت: هشت هزار خانواده از مبتلایان این بیماری خدمات مختلف درمانی، توانبخشی و آموزشی دریافت می‌کنند که با افزایش مراکز جامع استاندارد برای درمان، آموزش، توانبخشی و حرفه‌آموزی مبتلایان اوتیسم و همچنین تصویب سند ملی اوتیسم و ابلاغ مسئولیت به سازمان‌ها و دستگاه‌های مربوطه، بتوان این بخش از جامعه را در سنین بزرگسالی فعال کرد.

 

پوشش بیمه‌ای بیماران اوتیسمی برای کاهش هزینه‌های درمانی

معاون اول رئیس‌جمهور در این جلسه به مشکلات کودکان اوتیسمی و وظایف سخت و دشوار خانواده‌های آن‌ها اشاره کرد و گفت: با غربالگری و شناسایی کودکان مبتلا به ویژه در سنین زیر هفت سال از پیشرفت این بیماری در سنین بالاتر جلوگیری کرد. بنابراین باید با کمک وزارت بهداشت، غربالگری به صورت جدی به همراه امکانات درمان و مشاوره از راه دور در سرتاسر کشور انجام شود.

وی پوشش بیمه‌ای بیماران اوتیسمی برای کاهش هزینه‌های درمان و توانبخشی را بسیار مهم توصیف کرد و اظهار داشت: باید در صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج، سهمی از هزینه‌های مرتبط با مبتلایان به اوتیسم به ویژه در سنین بالا گنجانده شود و همچنین برای بخش‌هایی از جامعه اوتیسم که امکان اشتغال در بزرگسالی دارند، بسترهای لازم برای داشتن شغل فراهم شود.

بیمه ۱۰۰ درصد تعرفه خدمات توانبخشی مبتلایان اوتیسم

نگاه به موضوع مبتلایان به اوتیسم با حضور علی کوچولو تغییرات جدی داشت. پس از این جلسه بود که مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران اعلام کرد، ۱۰۰ درصد تعرفه خدمات توانبخشی افراد دارای اوتیسم در بخش دولتی تحت پوشش بیمه سلامت است و مبتلایان می‌توانند از خدمات توانبخشی استفاده کنند.

محمدمهدی ناصحی درباره خدمات توانبخشی افراد دارای اوتیسم که تحت پوشش بیمه سلامت است، افزود: بسته خدمات توانبخشی اوتیسم شامل مداخلات کاردرمانی، ارزیابی گفتار، مداخلات گفتاردرمانی، مداخلات رفتاری-آموزشی، مداخلات مشاوره- حمایتی، مشاوره و تجویز سمعک است.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران درباره میزان پوشش بیمه ای این خدمات گفت: ۱۰۰ درصد تعرفه در بخش دولتی و ۸۰ درصد تعرفه در بخش خصوصی توسط بیمه سلامت و صندوق بیماری‌های خاص، صعب‌العلاج و نادر پرداخت می‌شود و بیمه‌شدگان نشان‌دار شده در مراجعه به بخش غیردولتی تنها ۲۰ درصد تعرفه را پرداخت می‌کنند. افراد دارای اوتیسم نشان‌دار شده با حمایت صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج بدون محدودیت سنی تحت پوشش قرار داشته و از خدمات توانبخشی استفاده می‌کنند.

ناصحی ادامه داد: در سازمان بیمه سلامت با مصوبه شورای عالی بیمه و دستور وزیر بهداشت، بسته‌های توان‌بخشی که پیشتر کودکان تا هفت سال را پوشش می‌داد اکنون تا ۱۲ سال را هم شامل می‌شود و این بیماران تا ۱۲ سال می‌توانند از خدمات بیمه پایه استفاده کنند.

غربالگری و شناسایی کودکان مبتلا به اوتیسم به عنوان یکی از اولویت‌ها و کلیدی‌ترین اقدامات برای پیشگیری از ابتلای کودکان به این بیماری در سنین بالاست که اکنون انجمن اوتیسم این تکلیف را به عهده دارد اما اگر به مبتلایان به این بیماری در طول دوره درمانی هم کمک شود هزینه‌های درمانی آنها کاسته خواهد شد و بخشی از این هزینه‌ها را نیز بیمه تقبل خواهد کرد.

موضوع بیمه هزینه‌های درمانی بیماران مبتلا به اوتیسم به حدی مورد رضایت خانواده‌ها و حتی بیمه‌های اجتماعی قرار گرفت که در نشست بررسی مشکلات بیمه‌شدگان دارای اوتیسم در تأمین اجتماعی،‌ مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی نیز در این باره گفت: به‌ موجب مصوبات شورای عالی بیمه، مقرر شده که همه خدمات موردنیاز مبتلایان به اوتیسم در قالب پوشش بیمه‌ای انجام شود و سازمان‌های بیمه پایه هزینه درمان آنان را به حداقل برسانند.

میرهاشم موسوی تأکید کرد: بیماری اوتیسم از جمله بیماری‌هایی بود که در ماه‌های گذشته در شورای عالی بیمه، تصمیمات بسیار مناسبی در مورد توسعه خدمات و پوشش هزینه‌های درمان این بیماران گرفته شد و در آن جلسه معاون اول رییس‌جمهور هم تأکید داشتند که سازمان‌های بیمه پایه برخی مشکلات باقی‌مانده این افراد را هم در مسیر استفاده از خدمات درمانی برطرف کنند. مقرر شده است در یک ماه آینده همه ظرفیت‌های سامانه برای رفع مشکل، فراهم شود تا این افراد به‌شکل غیرحضوری از همه خدمات و پشتیبانی‌های مالی مقرر بهره‌مند شوند.

وی اظهار داشت: تا زمان آماده شدن سامانه موردنیاز برای ارائه خدمات غیرحضوری به بیماران اوتیسم، اسناد کاغذی هزینه خدمات پذیرش می‌شود تا این افراد در دریافت خدمات و حمایت‌های مالی و پشتیبانی بیمه‌ای مشکلی نداشته باشند.

با توجه به اینکه اوتیسم به عنوان یکی از اختلالات شدید محسوب می‌شود و مشکلاتی جدی برای خانواده‌ها به همراه دارد با بیمه شدن خدمات درمانی آنان باری از دوش خانواده‌ها برای تامین هزینه‌های آنان برداشته خواهد شد و دغدغه جدی آنها فقط درمان این افراد خواهد بود./ایرنا

 

 

 

 

کدخبر: 955076 ویرایش خبر
لینک کپی شد
نور آذر
آیا این خبر مفید بود؟