رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس: نمی توان منکر مداخلات آب و هوایی شد

به گزارش رکنا به نقل از ایسنا، سمیه رفیعی  با اشاره به اینکه اثرپذیری کشور از هارپ و یا تهدیدات آب و هوایی نیاز به داده های علمی دارد، بیان کرد: مسئله اینجاست که با توجه به دسترسی بشر به انواع تکنولوژی و دانش هایی که این روزها رسانه ها به آن می پردازند، نمی توانیم منکر خیلی از مداخلات بشویم. در طی سال های گذشته نیز موارد زیادی را به هارپ نسبت دادند؛ از سونامی که در ژاپن رخ داد تا سایر مسائل دیگری؛ اما اگر ما بخواهیم صحبت کنیم که آیا دقیقا مشکل کم بارشی یا بی بارشی ما به هارپ باز می گردد یا خیر، باید حتما مستندات و استدلال علمی داشته باشیم؛ یعنی ما پژوهشی را انجام داده باشیم و بر اساس آن پژوهش بخواهیم این موضوع را اثبات کنیم.

دست ما از پژوهش های تغییرات اقلیمی خالی است

وی در ادامه اظهار کرد: گلایه بنده از دستگاه ها این است که چرا در طول همه این سال هایی که کشور با پدیده های اقلیمی نادر مواجه بوده است، در حوزه پژوهش گامی برداشته نشده است. امسال مکرر در رسانه ها اعلام می شود که امسال چهارمین سال خشکسالی کشور است. ما سه سال را به راحتی از دست دادیم و هنوز یافته علمی نداریم که دلایل متعدد این وضعیت چیست. در خصوص پدیده  بی بارشی می توان هزار و یک دلیل متقن علمی آورد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اینکه دقیقا این پدیده را به چه چیزی باید نسبت داد و شرایط ما با کشورهای پیرامون خود چقدر می‌تواند متفاوت باشد نیازمند کار علمی و پژوهشی است. با اینکه زمان زیادی را از دست داده‌ایم هنوز دیر نیست. ما به کار عمیق و دقیق علمی در این حوزه نیاز داریم. اساتید دانشگاهی فارغ از نظرات و مواضع سیاسی، نظر علمی ارائه می کنند. اکنون نیاز داریم از نظر این اساتید استفاده کنیم. ما به زودی در کمیسیون کشاورزی جلسه ای پیرامون این موضوع با اساتید حوزه هواشناسی و اقلیم خواهیم داشت.

نیازمند یک برنامه جامع در حوزه تغییرات اقلیمی هستیم

وی در ادامه تاکید کرد: بحث تغییرات اقلیمی خود می‌تواند یک عامل بزرگ و مهم برای وضعیت این سال های کشور باشد. تغییرات اقلیمی  می‌تواند در تمامی ساحت‌های حکمرانی در کشور اثرگذار باشد. اما ما تا به حال یک برنامه جامع در خصوص تغییرات اقلیمی نداشتیم. در تابستانی که گذشت ما شاهد بالا رفتن بیش از حد اشعه ماورای بنفش بودیم. یکی از  دلایلی که باعث می‌شود که اشعه ماورای بنفش بالا برود پدیده بی‌ابری است. این وضعیت روی سلامتی مردم مستقیما اثر می‌گذارد و جالب است تا زمانی که فراکسیون محیط زیست مجلس به این موضوع ورود نکرد هیچ دستگاهی در این خصوص به مردم هشدار نداد.

وی افزود: یکی از دلایل افزایش اشعه ماورای بنفش پدیده بی ابری است. این مسائل باید در قالب یک برنامه جامع بررسی شود. امسال مجلس در برنامه هفتم دولت را مکلف کرد تا برنامه ملی سازگاری با تغییرات اقلیمی را هرچه زودتر تدوین کند. امیدوار هستیم شورای نگهبان نیز این موضوع را تایید کند. از سوی دیگر دستگاه‌های پایه ای ما در تامین اطلاعات در این حوزه، خیلی در بودجه مورد توجه قرار نمی‌گیرند. سازمان هواشناسی ما سال‌ها است که از کمبود بودجه رنج می برد. در بودجه امسال پیشنهادی آمد که درآمد سازمان هواشناسی را به خودش باز گردانید تا بتواند تجهیزات خود را به روز کند. یعنی رادارهای خود را گسترش دهد. تقریبا بیش از نصف رادارهایی که این سازمان نیاز دارد، خلاء دارد. این توجه صورت نمی گیرد. متاسفانه سازمان زمین شناسی، سازمان هواشناسی و سازمان هایی از این دست ضعیف نگهداشته می شوند. با توجه به شرایط اقلیمی کشور حتما باید به این حوزه توجه شود.

کدخبر: 960643 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟