دستمزد ناعادلانه پزشکان طرحی در مناطق محروم/ تلاش سازمان نظام پزشکی برای تسریع مراحل دریافت پروانه مطب

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، محمد رئیس‌زاده رئیس سازمان نظام پزشکی در واکنش به خودکشی‌های اخیر جامعه پزشکان گفت: در هفته گذشته جلسه بررسی دلایل خودکشی ۳ نفر از جامعه پزشکی را برگزار کردیم و نامه‌هایی در این خصوص به وزیر بهداشت و سایر ارگان‌هایی که دخیلند ارسال کردیم تا دلایل این اقدام بررسی و گزارش داده شود.

رئیسی در ادامه با اشاره به مشکلات پزشکان در دوره طرح بیان کرد: در برخی مراکز خصوصی، پزشکانی که به کار گرفته می‌شوند با قرار داد‌هایی که مشمول قانون کار نمی‌شوند استخدام می شوند و کارانه‌ای دستمزد می‌گیرند . اگر با بیمارستانی رابطه استخدامی نداشته باشند بیمه تأمین اجتماعی نمی‌شوند و باید به صورت خویش فرما خود را بیمه کنند.

وی با اشاره به مشکلات دانشجویان پزشکی در مناطق محروم ادامه داد: دوره طرح در مناطق محروم از ۱۴ ماه تا ۲۴ ماه به بالاست که هرچه منطقه محروم‌تر باشد مانند باغملک خوزستان سالی ۱۳۰ امتیاز به دست می‌آورد ولی اگر در شهر نزدیک تهران مانند قم باشد سالی ۷۰ امتیاز کسب می‌کند؛ اگر بخواهند دوره طرحشان زودتر تمام شود مناطق محروم را انتخاب می‌کنند.

رئیس‌زاده با تأکید بر اینکه وزارت بهداشت و نظام پزشکی این قوانین را وضع کردند تا مناطق محروم بهتر پوشش داده شود گفت: دستمزد پزشکان در دوره طرح بسیار پایین است، برای همین برای بر طرف کردن مشکلات آن‌ها راهکار‌هایی به وزیر بهداشت ارائه کردیم.

وی افزود: در همین راستا پیشنهاد دادیم در مناطق محروم تعرفه‌ها بهتر دیده می‌شود و ضریب بخورد و کارانه حق ثابت ماندگاری را به طور منظم ماهانه پرداخت کنند. هر چند بروز این مشکل ناشی از نپرداختن مطالبات مراکز درمانی توسط بیمه‌ها است. بنابراین دانشگاه هم در پرداخت حق و حقوق دانشجویان با مشکل مواجهند.

رئیس‌زاده با انتقاد از دریافتی دانشجویان رزیدنتی افزود: پزشکان رزیدنت ما در دوره‌های تخصصی مبلغ ناچیزی دست گیرشان می‌شود مبلغی حدود ۱۳ ال ۱۵ میلیون که بعضا هزینه رفت و آمدشان هم نمی‌شود متخصصی که دوران سختی را می‌گذراند بلیط هواپیما برای رفتن به محل خدمت گیرش نمی آید.

رئیس سازمان نظام پزشکی ادامه داد: پیشنهادمان این بود که بسته‌ای طراحی شودکه تعرفه‌ها بهتر دیده شود، ضمن اینکه شبکه‌های بهداشتی سر ماه کارانه‌ها را پرداخت کنند و از مالیات معاف شوند و تسهیلاتی برای خرید مسکن و خودرو ارائه دهند تا اشتیاق برای خدمت در مناطق محروم بیشتر شود.

وی با اشاره به اخذ امتیاز دستیاران پزشکی در گذراندن دوره طرح بیان کرد: تلاش‌هایی در راستای تسهیل دوره طرح و دریافت مجوز مطب برای دانشجویان پزشکی داشته‌ای که کاهش امتیاز دانشجویانی که دارند طرح می‌گذزانند برای دریافت مجوز مطب برای تهرانی‌ها از ۳۶۰ به ۲۵۰ و برای شهرستان‌ها از ۲۵۰ به ۱۸۰ بود، تا همکاران ما زودتر بلافاصله بعد از طرح بتوانند پروانه مطب بگیرند و مشغول به کار شوند.

 

کدخبر: 964339 ویرایش خبر
لینک کپی شد
منیره چگینی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟