اتباع غیرمجاز همه جای کشور، حتی در قلب پایتخت اما ساماندهی ضعیف/ بسیاری از کشورها وزارت مهاجرت دارند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا،  با توجه به اینکه بخشی از  اتباع در کشور حضور غیر قانونی دارند و قوانین کافی برای بهره مند شدن از ظرفیتشان وجود ندارد  مجلس شورای اسلامی باید با طرح های دوفوریتی به پیشگیری از بروز آسیب های ناشی از این موارد بپردازد.معاملات غیر قانونی ،سواستفاده از شناسنامه های افراد ایرانی ؛استفاده از حامل های انرژی وبهره مندی از سوبسیدها و یارانه های هموطنان و در مواردی  استفاده از خدمات بهداشت و درمان بدون اینکه هزینه ای بپردازند مواردی است که اتباع غیرمجاز با حضور غیر قانونی وعدم وجود قوانین کاربردی در کشور از  آن بهره می برند.

جمع آوری اتباع غیرمجاز

صدور شناسنامه برای فرزندان دوتابعیتی

این افرد در ازدواج با ایرانی ها صاحب فرزندانی می شود که به اندازه کافی تحت حمایت قانون نیستند.در همین راستا، «عبدالله مبینی» رییس سازمان ملی مهاجرت درباره صدور شناسنامه برای افرادی که حاصل ازدواج مادر ایرانی با پدر غیرایرانی هستند، گفته است: این موضوع در جلسه بیست و یکم شورای سیاست‌گذاری و هماهنگی اتباع خارجی در دستور کار قرار گرفت. تقریبا ۱۹ مصوبه برای این موضوع تنظیم شده است. این مصوبات ابلاغ شده است و در حال حاضر براساس این مصوبات، اقدامات در حال انجام است و به سمتی می‌رویم که مشکل این افراد رفع شود.

اتباعی که خود را ایرانی جا می زنند

به نظر می آید با توجه به ورود بیشتر اتباع از مرزهای استان سیستان و بلوچستان باید موانع امنیتی بیشتری در این محدوده برای ورود اتباع به کار گرفته شود، تا زمینه های سو استفاده اتباع در این خصوص کاسته شود.

صادق رضادوست، مدیرکل  پیشین امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور با تاکید بر اینکه ضعف برنامه ریزی و مدیریت در حوزه اتباع  در ورود به مرزهای کشور این مشکلات را به وجود آورده است در این رابطه به رکنا گفت:بعد از اینکه نتوانستند مرزها را در بدو ورود اتباع مدیریت کنند ،الان مجبور هستند برای تعیین هویت این افراد آزمایش DNA انجام دهند و راه دیگری نیست.

رضا دوست در ادامه گفت: برای کاهش آسیب های اتباع در کشور باید یک انسجام میان دستگاه های تصمیم گیر ایجاد شود .شما برای هر پدیده ای تصمیم درست نگیرید آن پدیده برای شما تصمیم خواهد گرفت و خود را بر شما تحمیل می کند.

وی در ادامه افزود: صدرو شناسنامه برای  مشکوک التابعین که با شناسنامه های جعلی در سیستان بلوچستان حضور دارند برای کشور هزینه بسیاری دارد. اجرای آزمایش دی ان ای برای این افراد هم زمان بر است و هم هزینه های زیادی را برای کشور دارد. و راهکار مناسبی برای احراز هویت و تائید مدارک آنان نیست .

مدیرکل  پیشین امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور تاکید کرد:ساماندهی اتباع از بدو  ورود می تواند هزینه کمتری داشته باشد ضمن اینکه این افراد تهدیدات کمتری می توانند برای کشور داشته باشند.اگردر بدو ورود از مرز سخت گیریهای بیشتری داشته باشیم از بروز خطراتی که اتباع برای کشور خواهد داشت راحت تر می توان پیشگیری کرد.

وی با اعلام اینکه استان سیستان و بلوچستان جزواستان هایی است که حضور اتباع در آن ممنوع است گفت: ولی طبق آمار در این استان اتباع زیادی سکونت دارند و از خلاهای قانونی که در این استان وجود دارد سوء استفاده می کنند.آزمایشات DNA در شناسایی اصالت افرادی که با خرید شناسنانه برای خود هویت جعلی کسب می کنند به طور صد در صد تعیین کننده نیست و از آنجا که اتباع افغان با ایرانی ها ژنتیک مشترکی دارند درصدی از خطا دارد که نمی تواند تعیین کننده باشد.

اتباع در اتوبوس

وی ادامه داد: این کارشناس عدم ساماندهی اتباع در کشور محدودیت فعالیت اتباع در کشور را دلیل بروزجرم اتباع در کشور دانست و افرود:تخلفات اتباع به دلیل محدودیت هایی است که در خصوص آنها وجود دارد.ساماندهی نکردیم و تعیین تکلیف نکردیم و نگفتیم چه کسانی در کشور بمانند و چه کسانی بروند  و آنها که بمانند چه کار کنند.ساماندهی اتباع باعث می شود که این افراد در دادن خدمات به کشور مشخص شوند. و چه کنترل هایی را داشته باشیم و چه خدماتی به آنها بدهیم.

وی حتی  در مورد رد مرزشده ها گفت:بسیاری از این افراد بعد از این رد مرز می شوند دوباره به صورت غیر قانونی به کشور برمی گردند و این راهکار هم نمیتواند برای بازگشتن به کشورشان درست عمل کند ضمن اینکه بسیاری از این افزاد به صورت فصلی به کشور می آیند و با یک فصل کار کردن پول  جمع می کنند و از کشور خارج می کنند.کشور ما حتی می تواند برای این افراد برنامه ریزی داشته باشد و برای حضورشان قوانینی تعیین کند. بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج فارس از ایران، هندوستان و پاکستان کارگر فصلی وارد می کنند اما با ساماندهی و قانون و مقررات انجام می شود .چرا آنها می توانند ما نمی توانیم اگر این کارها را بکنیم جرم و تخلف اتفاق نمی افتد و ورود غیر مجاز هم نداریم.

در بسیاری از کشورها وزارت مهاجرت دارند

رضا دوست معتقد است:تا زمانی که یک مرجع مستقل و با تمام اختیارات نه این سازمان ملی مهاجرت که توان مدیریت مهاجرین را ندارد تشکیل نشود همین مشکلات وجود خواهد داشت.در بسیاری از کشورها مهاجرت وزارت خانه است چون هم یک فرصت است واگر مدیریت نشود تهدید می شود. در آنجا، یک وزارتخانه ایجاد کردند که هم خدمات می دهند هم نظارت می کنند هم جذب سرمایه و متخصص و کارگر ماهر دارند.

طرح شناسایی اتباع قصد رد مرز مهاجرانی را داشت که سودی برای کشور ندارند

وی ادامه داد:طرح شناسایی اتباع قرار بود این کار را انجام دهد که در کدام استان به چه تعداد و از کدام تخصص از اتباع در آن استان ها اسکان داده شود.بنا این بود وآنهایی که برای کشور بار مالی وامنیتی دارند را رد مرز کند .مباحث امنیت واشتغال و موضوعات فرهنگی اجتماعی است که مهم هستند و زیر بنا ی نظام سیاسی را تشکیل می دهند. قرار براین بود که بعد از طرح شناسایی که انجام شده بر اساس این داده ها برای این امور استفاده شود که نشد.

رضادوست می گوید:بر اساس یک رویکرد غلط ، هر مدیر جدیدی که می آید اقدامات و تلاش های مدیر قبلی را اشتباه می خواند و از نو همه چیز را می خواهد پایه ریزی کند. هرچه او ساخته را خراب می کند وسرمایه گذاری وقت و منابعی که در دوره قبل هزینه شده  هدر می رود.

اتباع در مترو1

این شرایط نابه سامان در حالی است که حضور اتباع غیرمجاز در اغلب نقاط کشور حتی تا قلب پایتخت ایران  به وفور دیده می شود مترو و پارکها یکی از پرتجمع ترین نقاطی است که اتباع افغان در آن تردد بالا دارند.

 

کدخبر: 976840 ویرایش خبر
لینک کپی شد
منیره چگینی آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟