خطراتی درباره چهارشنبه سوری که علائمی ندارند ولی باعث مرگ می شوند/ زنان باردار بیرون نیایند!

به گزارش رکنا: «آمار مراجعات غیرضروری در روزهای منتهی به چهارشنبه‌سوری کاهش پیدا می‌کند!»شاید از شنیدن این خبر تعجب کنید، اما این جمله به معنای کاهش آسیب‌ها در این مدت نیست، بلکه اهمیت حوادثی است که مردم با آن مواجه می‌شوند و نمی‌توان به آنها اصطلاح غیرضروری اطلاق کرد.

حوادثی که تنها به سوختگی، نابینایی، انفجار یا قطع عضو ختم نمی‌شود و مواردی هم وجود داشته که فرد در اثر خونریزی داخلی و مغزی ناشی از انفجارهای چهارشنبه‌سوری جان خود را از دست داده. به همین دلیل متخصصان تاکید می‌کنند که مردم آسیب‌های ناشی از حوادث چهارشنبه سوری را جدی بگیرند و به ویژه در حوادث جمعی، تمامی افراد به مراکز درمانی مراجعه کنند.

حوادث چهارشنبه‌سوری را جدی بگیرید

حسین کرمانپور، رئیس اورژانس بیمارستان سینا درباره این که افراد با چه آسیب‌هایی ضرورت دارد به مراکز درمانی مراجعه کنند، می‌گوید: سوختگی، نابینایی یا قطع عضو که به دلیل انفجار مواد محترقه یا آتش‌سوزی رخ می‌دهد، آسیب‌های عیان هستند اما مواردی هم وجود دارد که فرد در مواجهه با انفجار دچار خونریزی داخلی و مغزی می‌شود که در لحظه اول قابل تشخیص نیست. به همین دلیل در روزهای منتهی به چهارشنبه سوری، توصیه کادر درمان این است که مردم در مواجهه با این آسیب‌ها حتما به مراکز درمانی مراجعه کنند.

اطلاعات سال‌های قبل نشان می‌دهد که مادران باردار در مواجهه با حوادث چهارشنبه‌سوری به دلیل انفجارها یا حتی استرس شدید، دچار سقط جنین شده‌اند.

به گفته کرمانپور، معمولی‌ترین حادثه چهارشنبه سوری، پرش از آتش است که افراد وسط آتش فرود می‌آیند و دچار سوختگی می‌شوند. این آتش‌ها هم عمدتا با تیر و تخته‌های قدیمی روشن می‌شوند که میخ و آهن هم به آنها وصل است و می‌تواند شدت حادثه را افزایش دهد.

او درباره این که آیا مراجعات غیرضروری به اورژانس یا مراکز درمانی در روزهای منتهی به چهارشنبه سوری افزایش پیدا می‌کند، می‌گوید: تجربه من طی سال‌های متمادی نشان می‌دهد که میزان افرادی که برای حوادث چهارشنبه سوری مراجعه می‌کنند و هیچ مشکل خاصی ندارند، بسیار کم است. در جمع کلی کشور و اورژانس‌ها، آسیب‌های مختلف هر کدام دارای اهمیت هستند. به ویژه در مواردی که تروما یا ضربه به فرد وارد و به نوعی خونریزی یا زخم ایجاد می‌شود.

یک خطر مرگبار در حوادث چهارشنبه‌سوری

کرمانپور در توضیح بیشتر این خونریزی‌های داخلی هم بیان می‌کند: ما موارد زیادی داریم که ترقه، فشفشه و مواد محترقه، در دست یا چشم افراد منفجر شده و به دیگر اعضای بدن آنها هم آسیب وارد کرده است. اما گاهی انفجار، علائم شدیدی در فرد ندارد و ممکن است خونریزی داخلی یا حتی مشکل کلیوی ایجاد کند. مثال بارز این حادثه را چندی پیش داشتیم که دو جوان موتورسوار در حال حمل مواد منفجره بودند که در دست فرد عقبی قرار داشت. این مواد منفجر شدند و تنها راکب موتور به دلیل آسیب در ناحیه پشت به اورژانس مراجعه کرد، نفر عقبی علائم چندانی نداشت و نیامد. اما چند ساعت بعد جان خود را از دست داد.

او درباره این که علائم این خونریزی چیست، بیان می‌کند: این وضعیت با درد مختصری شروع می‌شود که افراد تصور می‌کنند به دلیل انفجار است. اما به تدریج درد تشدید می‌شود و اگر کسی در اطراف فرد مصدوم متوجه شرایط و در نهایت بیهوشی او نشود، قطعا جانش به خطر خواهد افتاد. در اورژانس ترجیح می‌دهیم که در حوادث جمعی، حتما همه افراد برای معاینه و اطمینان از نبود خطر مراجعه کنند.

رئیس اورژانس بیمارستان سینا به حادثه‌ تلخ چند روز پیش درباره دو کودک هم اشاره می‌کند و می‌گوید: در یکی از بیمارستان‌های تهران انفجار مواد محترقه باعث مرگ یک کودک و قطع شدن دست کودک دیگر شد. این مساله نشان می‌دهد که ما با مساله ساده‌ای مواجه نیستیم و خوشحالی اشتباه انجام می‌شود. البته ۸۰ تا ۹۰ درصد مردم چهارشنبه سوری را با فرهنگ خوب سپری می‌کنند اما چند درصدی هم هستند که فرهنگ این خوشحالی را به درستی رعایت نمی‌کنند و منجر به بروز حادثه برای خودشان یا دیگران می‌شوند.

این پزشک به آمارهای قابل توجه حوادث چهارشنبه سوری هم اشاره می‌کند و می‌گوید: سال گذشته رئیس سازمان اورژانس کشور از افزایش بیش از ۲۰ درصدی مصدومان و فوتی‌های چهارشنبه سوری نسبت به سال ۱۴۰۰ خبر داده بود. دولت و وزارت بهداشت هم روی این موضوع حساسیت بالایی دارند و هر سال از یک هفته قبل از چهارشنبه‌سوری فرم‌هایی را به تمام بیمارستان‌های کشور ارسال می‌کنند که آمار افراد دچار مصدومیت و گروه‌های سنی را ثبت کنند.

افرادی که بیماری خاصی ندارند، در صورت مواجهه با حوادث چهارشنبه سوری و بروز انواع حملات پانیک، اگر بعد از نیم ساعت به حالت نرمال برنگشتند، به مراکز درمانی مراجعه کنند

او معتقد است، کلیت فرهنگ چهارشنبه سوری بد نیست اما چون فرهنگ این شادی در برخی نقاط رعایت نمی‌شود و آمار حادثه هم بالاست، باید مردم را نسبت به این مساله آگاه‌تر کرد. چون این افراد نه تنها به خودشان که به دیگران هم آسیب می‌رسانند.

این افراد از خانه خارج نشود

کرمانپور یک توصیه جدی برای افراد با شرایط خاص دارد و می‌گوید: زنان باردار به ویژه آنهایی که بارداری اول یا بارداری پرریسک دارند، در شب‌های منتهی به چهارشنبه‌سوری از خانه خارج نشوند. اطلاعات سال‌های قبل نشان می‌دهد که این مادران در مواجهه با حوادث چهارشنبه‌سوری به دلیل انفجارها یا حتی استرس شدید، دچار سقط جنین شده‌اند. همچنین افراد با سابقه حملات پانیک، تشنج و صرع و بیماران مبتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی هم در خانه بمانند.

او ادامه می‌دهد: افرادی هم مشکل یا بیماری خاصی ندارند، در صورت مواجهه با این شرایط و دچار شدن به انواع حملات ضعیف تا قوی پانیک، اگر بعد از نیم ساعت به حالت نرمال برنگشتند، به مراکز درمانی مراجعه کنند.

تماس‌ با اورژانس محدودیت ندارد

آمار تماس‌های ضروری و غیرضروری با اورژانس طی روزهای منتهی به چهارشنبه سوری افزایش پیدا می‌کند و به گفته سعید مهر سروش، معاون آموزش و پژوهش سازمان اورژانس استان تهران گفت: کارشناسان آماده ارائه هر گونه توصیه یا در صورت ضرورت، اعزام آمبولانس به محل حادثه هستند.

او در توضیح بیشتر بیان می‌کند: البته سوختگی‌های درجه یک، ترس ناشی از انفجار، آسیب‌های بسیار مختصر و... جزو موارد خطرناک نیستند و نیازی به تماس با اورژانس ندارند، اما هیچ محدودیتی برای تماس نیست و مردم می‌توانند برای هر نوع حادثه و آسیبی با ۱۱۵ تماس بگیرند.

مهر سروش در پاسخ به این سؤال که آیا افزایش تماس‌ها منجر به کاهش خدمات نمی‌شود، بیان می‌کند: قرار نیست همه تماس‌ها منجر به ماموریت شود و به عنوان مثال از ۹ هزار تماس با ۱۱۵ تنها ۳ هزار اعزام انجام می‌شود و در بقیه موارد مشکل مردم با مشاوره کارشناسان اورژانس برطرف می‌شود.

مریم سرخوش

کدخبر: 979668 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟