توسعه جنگل های ایران با ورود سرمایه گذار مردمی شکل می گیرد/ آتش سوزی های ساختگی ترفند قاچاقچیان چوب

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا،بر طبق آمار مساحت جنگل‌های ایران، میزان رشدی که در بازه زمانی این آمار در مساحت جنگل‌های ایران اتفاق افتاده است را نشان می‌دهد زیرا در طی سال‌های ثبت این آمار، مساحت جنگل‌های ایران تغییرات مثبت و روندی افزایشی داشته است.

طبق آخرین آماری از وبسایت آماری ourworldindata به دست آورده است؛ مساحت جنگلی، «زمینی است که زیر توده درختان طبیعی یا کاشته شده حداقل 5 متری در محل اعم از مثمر یا غیر مولد و به استثنا از درختانی که در سیستم‌های تولید کشاورزی هستند تعریف می‌شود».

مساحت جنگل‌های ایران از حدود 9 میلیون هکتار در سال 1990 به بیش از 10.7 میلیون هکتار در سال 2020 رسیده است.

ورود سرمایه گذاران در توسعه جنگل ها

ابراهیمی کارنامی مدیرکل سابق محیط زیست درباره خطراتی که حیات جنگلها را به خطر انداخته به خبرنگار رکنا می‌گوید:جنگل ها را برای توسعه باید به مردم واگذار کنیم.سرمایه گذار بیاید در حفظ و نگهداری جنگلها مشارکت، درآمد زایی کند.دولت میلیاردها تومان هزینه می‌کند، برای نگهداری جنگلها و تالاب ها در حالی که این منابع طبیعی می توانند خود منبع درآمد باشند.

رفع موانع سرمایه گذاری در منابع طبیعی

وی در ادامه  با تاکید بر برداشتن قوانین مانع در واگذاری منابع طبیعی به بخش خصوص گفت:اگر دولت و مجلس قوانین مانع در واگذاری جنگل ها و منابع طبیعی را بردارد و تسهیلگری کند آنقدر از این منابع می توان درآمد زایی داشت که دیگر نیاز به تخصیص بودجه از خزانه دولت نباشیم و در ضمن حفظ و نگهداری ومدیریت بهتری هم خواهند شد. همه جاذبه های گردشگری در این گربه نشسته،ایران چیزی برای جذب گردشگر کم ندارد.

تخریب جنگلها در سایه بی توجهی مدیران

ابراهیمی کارنامی مدیرکل سابق محیط زیست مازندران با اشاره به اینکه بسیاری از جنگلهای کشور با ورود بدون ضابطه و نظارت  مدیران دچار تخریب می شوند می گوید:عدم نظارت به ورود بی ظابطه مردم به جنگلها تخریب های فراوانی به آنها وارد می آید. مردم برای تفریح به جنگل می روند چادر می زنندآتش روشن می کنند،زباله می ریزند ودرخت ها را می شکنند وتبدیل به هیزم می‌کنند.

این کارشناس محیط زیست می افزاید:ما در کمربندی از اقلیم خشک و نیمه خشک قرار داریم و پهنه جنگلی کشور فقط در حاشیه دریای خزر و دریای خلیج همیشه فارس داریم،با همه این وجود ظرفیت گردشگری جنگلها را داریم وبا داشتن جاذبه های منحصر به فرد محیط زیستی حتی می توانیم گردشگر خارجی جذب کرد.

آتش ساختگی،ترفند قاچاقچیان چوب

وی با اشاره به دیگرخطراتی که جنگلها را تهدید میکندگفت:یکی از مواردی که جنگلها را تهدید می کند قاچاق چوب وآتش سوزی‌های ساختگی گسترده است.قاچاقچیان چوب با این ترفند و  با آتش زدن جنگلها و مشغول کردن جنگلبانها و محیط بانها به مناطق آتش گرفته در بخش دیگری از جنگل اقدام با قطع درختان و انتقال چوب می کنند.

ابراهیمی کارنامی ادامه داد:برای مدیریت این موضوع باید نیروی واکنش سریع داشته باشیم وتنها از محیط بان و جنگلبان انتظار نداشته باشیم در این مواقع بحرانی عمل کنند.

 

 

 

 

کدخبر: 981843 ویرایش خبر
لینک کپی شد
منیره چگینی آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟