حق ویزیت پزشک عمومی در بیمارستان دولتی؛ نیم دلار!/ لازم است اختلالات روانی کادر درمان پایش شود/در رشته پزشکی داروها در دسترس و خودکشی سهل تر است

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، چهارم فروردین ماه امسال بود که خبر درگذشت دکتر پرستو بخشی ، در بیمارستان دلفان منتشر شد. وی متولد 1368 و متخصص قلب و عروق به‌شماره نظام پزشکی 149144 بود.

روز گذشته، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان دلفان اعلام کرد: طبق نظریه پزشکی قانونی ، علت مرگ خانم دکتر بخشی مسمومیت دارویی و عوارض ناشی از آن ( خودکشی ) بوده است.

یکشنبه، ۱۹ فروردین ماه، برخی از رسانه‌ها از مرگِ خودخواسته‌ی یک جوانِ ۳۲ساله خبر دادند. نامش «ساسان» بود و تا چند ماه پیش به عنوانِ پرستارِ طرحیِ بیمارستانِ امام خمینیِ کرمانشاه، در بخشِ مسمومیت، یعنی همان بخشی که با «خودکشی» در ارتباط است، کار می‌کرد.

گفتنی است از مهر ماه گذشته تاکنون حدود ۱۴ مورد «مرگ زودهنگام» و دست‌کم «مشکوک به خودکشی» در میان رزیدنت‌ها یا پزشکان به وقوع پیوسته است.

با افزایش آمار خودکشی دربین کادر درمان، کارگروهی ویژه با حضور رئیس کل نظام پزشکی، نماینده‌ای از وزارت بهداشت، رئیس انجمن علمی روانپزشکان و شماری از کارشناسان در روز ۲۰ دی ماه تشکیل جلسه داد.

موضوع افزایش آمار خودکشی میان اعضای کادر درمان ایران به ویژه رزیدنت‌ها خبرساز شده است.

در این راستا با دکتر حسین کرمانپور ، مدیر بخش اورژانس بیمارستان سینا و سخنگوی سابق نظام پزشکی، به گفت و گو نشستیم تا ببینیم علل خودکشی کادر درمان چیست و اینکه آیا این آسیب، بین کادر درمان اپیدمی شده است یا خیر؟

آستانه تحمل مردم به دلایل بسیار زیادی پایین آمده است

حسین کرمانپور در ابتدا با اشاره به اینکه اینگونه اتفاقات دلایل مختلفی دارد، گفت: بخشی از این دلایل فردی و خانوادگی دارد. دانش آموزی که در دبیرستان رشته علوم تجربی را انتخاب می کند، به خاطر تصوراتی که خودش، خانواده اش و جامعه از رشته پزشکی دارد، این رشته را انتخاب می کند، بدون اینکه از سختی های پیش روی مسیر پزشک شدن مطلع باشند. دومین علت می تواند مربوط به حوزه اجتماعی باشد. آستانه تحمل مردم این روزها به دلایل بسیار زیادی پایین آمده است. با کوچک ترین اتفاقی، افراد (مردم و کادر درمان) از کوره در می روند و این نوع برخوردها در بخش اورژانس بسیار بیشتر دیده می شود. 

فشار کاری بر نیروهای آموزشی به ویژه در بیمارستان های آموزشی-پژوهشی بسیار بالاست

کرمانپور علت سوم را بی توجهی سازمان های ذیربط از وزارت بهداشت گرفته تا مجلس علی رغم شعارهای حمایتی است که سر می دهند اعلام کرد و گفت: چهارمین علت، مربوط به علل حرفه ای است. فشاری که بر کادر درمان وارد می شود، توسط سیستم درمانی است. در واقع بیشترین فشار بر دوش رزیدنت ها و دستیارهاست. شیفت های نادرست، دستمزدهای غیرمعقول، اقدامات برخی پزشکان علیه دیگر پزشکان و... از جمله اتفاقاتی است که برای کادر درمان رخ می دهد و مشکلاتی را به وجود می آورد. اینگونه فشار بر دوش کسی که ضعیف تر است بیشتر می شود، همانطور که در بیمارستان های آموزشی-پژوهشی، بیشترین فشار بر دوش کسانی است که نیروی آموزشی سال اولی و دومی هستند. اینها جوانانی هستند که خیلی زود دچار مشکلات مختلفی می شوند و ممکن است دست به اقداماتی (از جمله خودکشی ) بزنند که نتیجه اش جبران ناپذیر است.

وی ادامه داد: همچنین اساتید به دلیل اینکه می خواهند درآمد بیشتری کسب کنند، در جاهای مختلفی خدمت می کنند و اساتید به جای اینکه ساعت بیشتری در بخش دولتی باشند، به بخش خصوصی می روند و فشار این رفتن ها، بر گردن کم تجربه ترها می افتد.مثلا در اورژانس بیمارستان ها، به جای اینکه هشت نفر کمک پرستار در هر شیفت حضور داشته باشد، چهار نفر حضور دارند. این باعث می شود فشار بر افراد سال پایینی تر بیشتر شود. این مهم نه فقط بیمارستان های دولتی بلکه بیمارستان های خصوصی را هم درگیر کرده است.

حق ویزیت پزشک عمومی در بیمارستان دولتی؛ نیم دلار!

حسین کرمانپور ، مدیر بخش اورژانس بیمارستان سینا تاکید کرد: برای مثال برای درمان آپاندیس ، یک جراح حدودا 250 هزار تومان دستمزد دریافت می کند، آن هم چند ماه بعد، بعضا 10 ماه بعد به حسابشان واریز می شود. با دلار 65 هزار تومانی حدودا 3 دلار می دهند. برای مثال، ویزیت یک پزشک عمومی، در حال حاضر، در بخش دولتی، 30 هزار تومان است که 9 هزار تومان را بیمار می دهد و مابقی را بیمه پرداخت می کند. در واقع یک بیمار، نیم دلار به بیمارستان پرداخت می کند تا ویزیت شود در حالی که با آن رقم حتی نمی توان پفک هم خریداری کرد!

در بعضی از موارد، هزینه اسنپ پزشکان بیشتر از دستمزد جراحی است!

کرمانپور همچنین افزود: بارها شده است پزشکان برای اینکه از یک بیمارستان به بیمارستان دیگر بروند تا جراحی انجام دهند، پول اسنپی که پرداخت می کنند، بیشتر از دستمزد جراحی است! 

تصادف و مرگ یک فوق تخصص قلب با پژو 206 و از دست رفتن سرمایه گذاری 160 هزار دلاری دولت روی نیروی انسانی ارزشمند

او تاکید کرد: استانداردهای کاری و شیفت های کاری در برخی رشته های پزشکی ناجوانمردانه است. قبل از عید، یکی از فوق تخصصان قلب، با یک پژوی 206 در حالی که به سمت قم در حال حرکت بود تا به شیفت کاری اش برسد، با گاردریل برخورد می کند و به علت باز نشدن کیسه هوا، جان خود را از دست می دهد. یک فردی که بیش از 100 هزار دلار برای دریافت پزشکی عمومی و 40 هزار دلار تخصص و 20 هزار دلار هم برای فوق تخصص، دولت هزینه پرداخت کرده است و در نهایت با تصادف با یک ماشین بی کیفیت، جان خود را از دست می دهد و اینگونه سرمایه کشور از دست می رود. 

در رشته پزشکی داروها در دسترس است بنابراین یک پزشک خیلی راحت تر از دیگران می تواند خودکشی کند

حسین کرمانپور در ادامه با اشاره به اینکه می بایست وزارت بهداشت ساز و کاری را راه بیندازد تا اختلالات روانی کادر درمان پایش شود، گفت: این اقدام پیشگیرانه می تواند در بروز بسیاری از اتفاقات ناگوار از جمله همین خودکشی موثر باشد. در رشته پزشکی داروها در دسترس است بنابراین یک پزشک خیلی راحت تر از دیگران می تواند خودکشی کند. در این شرایط نمی توان جلوی دسترسی پزشکان به داروها را گرفت بلکه می توان با ارائه خدمات مشاوره، از بروز اتفاقات دلخراش جلوگیری کرد.

وی همچنین افزود: همچنین اگر فردی در هر مرحله ای از پزشک شدن، تصمیم بگیرد از این رشته دور شود، جریمه های مالی سنگینی وجود دارد که مانع خروج از این رشته می شود. در نهایت فرد بالاجبار در این حوزه باقی می ماند و اختلالات روانی به این شکل به وجود می آیند. این موجب می شود صندلی رشته هایی که سخت تر هستند و نیاز به آنها در کشور بسیار احساس می شود خالی بماند و افراد تصمیم بگیرند به مراحل بالاتر از پزشکی عمومی نروند.

کدخبر: 986859 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟