آبگیری ۹۳ ‌درصدی‌ تالاب شادگان/ مشارکت ارزشمند مردم خوزستان درحفظ تالاب

به گرارش رکنا،داود میرشکار با اشاره به بازدید اخیر از تالاب شادگان اظهار کرد: تالاب شادگان یکی از ارزشمندترین تالاب‌های کشور است که خدمات اکوسیستمی قابل توجهی به کره زمین به ویژه خوزستان ارائه می‌دهد. وسعت این تالاب ۴۲۲ هزار هکتار و شامل اکوسیستم آب شیرین، شور و لب‌شور استو تنوع زیستی زیاد و ماهیان و پرندگان ارزشمندی دارد.

وی افزود: در سال آبی گذشته وضعیت این تالاب بسیار مناسب بود و حدود ۱.۹ میلیون مترمکعب آبگیری داشت و بعد از بارندگی اخیر هم وضعیت مناسب‌تری پیدا کرده است و در حال حاضر حدود ۹۳ درصد از مساحت این تالاب آب دارد. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: یکی از ویژگی‌های خوب تالاب شادگان این است که آب‌ها و زهاب‌هایی که وارد آن می‌شود در انتها به اکوسیستم لب‌شور، شور و دریا می‌رسد بنابراین تنوع زیستی قابل قبولی در این تالاب داریم و در امنیت غذایی در دریاها و تولید مثل آبزیان اقتصادی نقش بسزایی دارد. 

میرشکار عنوان کرد: با توجه به تبخیر زیاد آب در خوزستان ، برای نگهداری آب بیشتر در تالاب، سازه‌هایی در مسیر تالاب به سمت دریا ایجاد کرده‌ایم تا میزان تبخیر آب در تالاب کمتر و در نتیجه آب بیشتری در تالاب نگهداری شود. 

وی بیان کرد: شش تالاب در استان خوزستان وجود دارد و در حال حاضر تالاب هورالعظیم ۶۳ درصد، تالاب شادگان ۹۳ درصد، تالاب بامدژ ۸۴ درصد، تالاب میانگران ۸۵ درصد، تالاب شیمبار ۹۳ درصد و تالاب بندون ۶۹ درصد آبگیری شده‌اند. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: یکی از موضوعات بسیار مهم در حفاظت از اکوسیستم تالاب، مشارکت مردم در امر حفاظت از تالاب است و این امر با اقتصادی شدن حفاظت، انجام‌شدنی است. در این راستا با دستور رئیس جمهور سند گردشگری تالاب شادگان تدوین شده و دستورات لازم برای اجرایی شدن آن نه تنها برای این تالاب بلکه برای سایر تالاب‌ها صادر شده است.

وی افزود: در حال حاضر نشست‌های تخصصی و کارشناسی در خصوص اجرایی شدن سند گردشگری تالاب شادگان برگزار شده و برنامه‌ریزی برای ایجاد زیرساخت‌ها و گردشگری بومی و محلی آن در حال انجام است. اعتبار بخشی از کار تامین شده و سند برای اصلاح به سازمان برنامه و بودجه ارجاع داده شده است و پس از اصلاح اعتبار تخصیص می‌یابد و اقدامات تکمیلی انجام می‌شود. 

 

کدخبر: 988817 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟