وظیفه آموزش و پرورش در مواقع انفجار اخبار استرس‌زا در برابر نوجوانان چیست؟ /معاونت پرورشی صبحگاه های مدارس را جدی بگیرد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، این روزها از هشدار قرمز هواشناسی که منجر به سیل می شود گرفته تا اخبار وضعیت حساس سیاسی در منطقه، دور و برمان را پر کرده است. می دانیم که این اخبار، صرفا در گفتمان بزرگسالان و فقط در خانه ها وجود ندارد و کودکان و به ویژه نوجوانان با آن درگیر هستند. از تلویزیون گرفته تا سوشال مدیا، در مورد این موارد به وفور صحبت و اظهار نظر می شود. در چنین شرایطی، چطور می توان به نوجوانانی که در دوران بلوغ به سر می برند و خواهان نشان دادن استقلالشان هستند، از شرایط بحرانی صحبت کرد؟ در این زمان، وظیفه کادر مدارس به ویژه معلمان پرورشی و تربیت بدنی برای ایجاد آرامش روانی در نوجوانان چیست؟  چگونه می توان به کنجکاوی طبیعی و اضطراب پنهان نوجوانان در زمان انفجار اخبار نگران کننده پاسخ دهیم؟

نوجوانان به انبوهی از اخبار و اطلاعات دسترسی دارند و به خوبی می دانند که دور و برشان چه می گذرد. در واقع فایده ای ندارد که کادر مدارس و والدین وانمود کنند که «شرایط اینطور که فکر می کنید نیست!»؛ اما ارائه برخی اطمینان ها در مورد ایمنی شخصی و  به آنها مفید خواهد بود.

نوجوانان ممکن است بخواهند نظرات خود را در مورد اخبار هولناک برای دیگران روشن کنند. این می تواند به آنها کمک کند تا حس کنترل بر موقعیت و احساسات خود را ایجاد کنند که برای مدیریت اضطراب نیز مفید است. این همچنین به آنها کمک می کند تا با افرادی که احساسات مشابهی دارند ارتباط برقرار کنند.

ممکن است همیشه واضح نباشد؛ اما نوجوانان از والدین و کادر مدارس خود الگو می گیرند. حال اگر دائما اخبار را تماشا می کنید، یا با نگرانی تلفن هایتان را برای آخرین اطلاعات چک می کنید، آنها بلافاصله دچار اضطراب می شوند حتی اگر در ظاهر چیزی بروز ندهند.

شاید نوجوانان شما با اطلاعاتی که در رسانه های اجتماعی یا در گفت و گو با همسالان به دست آورده اند به سراغ معلمان یا والدینشان بروند. در این شرایط باید سعی شود به جای این که بگویید «این درست نیست» بپرسید «کمی بیشتر به من بگو»، یا در مورد جایی که می توان منابع اطلاعاتی قابل اعتماد را پیدا کرد صحبت کنید.

معاونت پرورشی آموزش و پرورش صبحگاه های مدارس را جدی بگیرد

شاید در چنین شرایطی، ذهن افراد بیشتر به این مهم معطوف شود که فقط می بایست به کودکان توجه کرد. همچنین این تصور وجود دارد که نوجوانان خودشان می توانند از پس این حجم از اخبار هشدارآمیز بر بیایند؛ اما نکته این است که اخبار جنگ روی روان و آینده نوجوانان، اثر سوئی می گذارد که بعضا غیرقابل جبران است. 

در چنین شرایطی به نظر می رسد معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش می بایست با یک اقدام فوری، علیه آسیب هایی که ممکن است به روان نسل جدید آسیب برساند، وارد عمل شود.

از جمله اقداماتی که این معاونت می تواند در مدارس انجام دهد این است که صبحگاه ها را زمانی طلایی برای اجرای برنامه های شاد برای دانش آموزان در نظر بگیرد. این اقدام حتی می تواند با یک موسیقی بی کلام شاد همراه باشد و ذهن دانش آموزان را با موسیقیِ خوب، از استرس های روزمره دور کنند.

از سویی دیگر، زنگ های تفریح، صرفا زمانی برای استراحت نیستند و می بایست با انجام فعالیت های ورزشی؟ جنب و جوش در نوجوانان را افزایش داد تا تنش و اضطراب از آنها دور شود.

 

 

کدخبر: 988876 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟