کمیسیون عمران مجلس مشکلات نهضت ملی مسکن را پیگیری می کند/ بانک ها و دستگاه های اجرایی کوتاهی کردند

به گزارش رکنا، بررسی 5 پروژه مسکن ملی هشتگرد در گزارش "اینجا قبرستان نیست مسکن ملی هشتگرد است!" رکنا، نشان می دهد که ساخت اغلب پروژه های طرح نهضت ملی مسکن شهر هشتگرد (مهستان) متوقف مانده و حتی به مرحله پی کنی ساختمان هم نرسیده است. یک پروژه شرکت سازنده اش مشخص و پروژه دیگر نامشخص است. یک پروژه به تازگی جواز ساخت گرفته و در مرحله فونداسیون است و جواز ساخت پروژه دیگر مشخص نیست.

هیچ نظمی در روند ساخت پروژه ها وجود ندارد و از یک مدل واحد پیروی نمی کنند. این در حالی است که متقاضیان همه پروژه ها آورده اولیه را واریز کرده و در بعضی از آنها تا 3 واریزی هم داشته اند و قرار بود بعد از دو سال خانه دار شوند اما نه تنها خانه ها آماده نیست بلکه باوجود عدم پیشرفت در پروژه ها، پول های مردم نیز از حساب هایشان برداشت شده است.

در این خصوص گفتگوی رکنا با آرا شاوردیان، دبیر دوم کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی را بخوانید:

آرا شاوردیان، نماینده مجلس

آرا شاوردیان ، دبیر دوم کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به دستورجلسه شهرک های جدید و برگزاری جلسات متعدد با معاونین وزیر راه و شهرسازی در کمیسیون عمران، گفت: وضعیت طرح نهضت ملی مسکن دغدغه همه نمایندگان خصوصا نمایندگان کمیسیون عمران است.

زمانی که رئیس محترم جمهور اعلام کردند در پایان دولت باید تعداد واحدهای مشخصی آماده واگذاری به مردم باشد اما باتوجه به شرایط اقتصادی، بحران اقتصادی و بحران همه گیری کرونا از یک طرف و تحریم ها از طرف دیگر، متاسفانه از برنامه ای که رئیس جمهور فرمودند عقب تر هستیم.

شاوردیان در ادامه گفت: کمیسیون عمران جلسات متعددی با معاونین وزیر راه و شهرسازی، رئیس بنیاد مسکن، رئیس بانک مسکن و مدیرعامل بانک مسکن داشته و گزارش های مجلس حاکی از نظارت بر عملکرد این سازمان ها و نهادها است.

بحث واگذاری زمین های رایگان بود که متاسفانه دیگر دستگاه های اجرایی این زمین ها را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار ندادند که وزارت راه و شهرسازی بتواند پروژه ها را اجرایی کند.

این نماینده مجلس با اشاره به گزارش های وزارت راه و شهرسازی و مشکلات و موانعی که وجود دارد، گفت: از طرف دیگر قرار بر این بود بانک ها تسهیلات لازم را پرداخت کنند اما متاسفانه فقط بانک مسکن آن هم در حد چند درصد توانست کمک کند و عملا بانک ها تسهیلات بانکی را به انبوه سازان، پیمانکاران و متقاضیان پرداخت نکردند.

شاوردیان در ادامه گفت: در برخی شهرک ها بحث زیرساخت ها از جمله آب، برق، فاضلاب شهری، گاز و ... مطرح است که یک ماه پیش جلسه ای با معاونین محترم وزارت نیرو و وزارت راه و شهرسازی برگزار کردیم تا مشکلات و موانع رفع شود.

وی در پاسخ به این سوال که باتوجه به این مشکلات چرا برخی پیمانکاران باتوجه به عدم پیشرفت پروژه ها، پول متقاضیان را برداشت کرده اند، گفت: در گزارش های مردمی، نگرانی هایی از این دست وجود دارد که در هفته های آتی در دستورالجلسه کمیسیون عمران خواهد بود و درخصوص این موضوع ها گفتگو خواهیم کرد.

شاوردیان در آخر درخصوص پیگیری مشکلات مردم گفت: در این ایام کمیسیون عمران جلساتی با ستاد اربعین و یکی از اعضای این ستاد که وزارت راه و شهرسازی است برگزار کرده و گزارش هایی از خدماتی که وزارت راه ارائه می کند، دریافت کردیم اما اگر هنوز مردم با مشکلات و کم و کاستی هایی در این ایام خصوصا در مسیر نجف و کربلا مواجه هستند، مراتب را به ما اطلاع دهند.

در حوزه مسکن هم رویکردمان همین است. مردم موارد و مشکلاتی که وجود دارد از جمله قصور پیمانکاران و عدم دریافت نتیجه مطلوب و مطالبه پول از متقاضیان در حالی که پیشرفتی در کار نمی بینند را به اصحاب رسانه و کمیسیون عمران مجلس و نمایندگان شهر خود اطلاع دهند. وظیفه کمیسیون عمران مجلس است که پیگیری کند.

کدخبر: 925521 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر: اصغر آزاددل سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟