بزرگترین تولیدکنندگان نفت جهان در سالی که گذشت / آمریکا اول، عربستان دوم و ایران هشتم شد! + اینفوگرافیک و جدول

به گزارش رکنا، قیمت نفت سال 2022 به بیش از 100 دلار در هر بشکه رسید و پس از یک سال آشفتگی در بازارهای انرژی در پی حمله روسیه به اوکراین، به بالاترین حد خود در 8 سال گذشته رسید. شرکت‌ های نفتی سود خود را دو برابر کردند و اقتصاد بزرگترین تولیدکنندگان نفت در جهان رشد چشمگیری پیدا کرد اما کدام کشورها بیشترین نفت جهان را عرضه کردند؟

تولیدکنندگان نفت

بزرگترین تولیدکنندگان نفت جهان / آمریکا در رتبه نخست و عربستان دوم شد!

بر اساس داده های آماری و بررسی آژانس بین المللی انرژی، ایالات متحده از سال 2018 بزرگترین تولیدکننده نفت جهان بوده است و در سال 2022 با تولید نزدیک به 18 میلیون بشکه در روز حدود یک پنجم عرضه نفت جهان را به خود اختصاص داده است. تقریباً سه چهارم نفت این کشور در پنج ایالت تگزاس، نیومکزیکو، داکوتای شمالی، آلاسکا و کلرادو تولید می شود.

تولیدکنندگان نفت جهان

پس از پیشروی قابل توجه آمریکا در تولید نفت، عربستان با تولید 12 میلیون بشکه در روز در رتبه دوم قرار دارد که این میزان تولید نفت عربستان حدود 13 درصد عرضه جهانی است.

روسیه با تولید 11 میلیون بشکه نفت در روز در سال 2022 به رتبه سوم رسید. این در حالی است که این کشور در سال 2013 بزرگترین تولیدکننده نفت جهان را به خود اختصاص داده بود.

بعد از سه غول بزرگ تولیدکننده نفت یعنی آمریکا، عربستان و روسیه، کشور کانادا قرار داد که به رتبه چهارم رسید.

گفتنی است کشور عراق در سال 2022 رتبه پنجم را به خود اختصاص داده است که با 4 کشور رتبه اول جدول جمعا حدود نیمی از نفت جهان را عرضه می کنند.

در ادامه 10 تولیدکننده برتر جهان کشورهای چین، امارات، ایران، برزیل و کویت با تولید بیش از 21 درصد از نفت جهان در رتبه های 6 تا 10 قرار دارند.

قابل ذکر است که تمام 10 غول بزرگ نفتی تولید خود را بین سال‌های 2021 تا 2022 افزایش دادند و در نتیجه تولید جهانی 4.2 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت.

خاورمیانه تولید کننده عمده نفت جهان در سال 2022

براساس داده های آماری و بررسی آژانس بین المللی انرژی، کشورهای تولیدکننده نفت در خاورمیانه یک سوم نفت جهان را تولید می کنند این در حالی است که آمریکای شمالی نیز یک سوم دیگر نفت جهان را تولید می کند. کشورهای مشترک المنافع - متشکل از کشورهای پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی - یکی دیگر از تولیدکنندگان بزرگ منطقه ای نفت است که سهم 15 درصدی از تولید جهانی را دارد.

تولیدکنندگان نفت جهان 2

براساس داده ها آنچه مشهود است کاهش سهم اروپا از تولید نفت جهان در سال 2022 است که تنها 3 درصد از عرضه جهان را به خود اختصاص داده است. در 20 سال گذشته تولید نفت اتحادیه اروپا بیش از 50 درصد کاهش یافته است که دلیل آن عوامل مختلفی از جمله قوانین سختگیرانه زیست محیطی و تغییر به سمت گاز طبیعی بوده است.

چرخش به سمت انرژی های تجدیدپذیر

تولیدکنندگان نفت جهان 3

مساله دیگر تولید نفت از سوی اعضای اوپک است که حدود 35 درصد از تولید نفت جهان و حدود 70 درصد از ذخایر نفت جهان را در اختیار دارند.

همچنین عرضه و سهم تولید نفت کشورهای دهگانه غیر عضو اوپک و موسوم به اوپک پلاس (روسیه، مکزیک، جمهوری آذربایجان، بحرین، سودان، سودان جنوبی، مالزی، قزاقستان، برونئی، و عمان) به بیش از نیمی از عرضه جهان در حال افزایش است و در سال گذشته حدود 18 درصد از تولید نفت جهان را به خود اختصاص داده است.

بنابراین باتوجه به قوانین کاهش و تعادل در میزان تولید نفت، کشورهایی که مقادیر قابل توجهی از تولید نفت خود را کنترل می کنند، از مزایای سیاسی و اقتصادی بسیار زیادی نیز برخوردار می شوند.

در عین حال، تلاش‌ های مداوم برای چرخش به سمت انرژی‌ های تجدیدپذیر، بسیاری از صادرکنندگان بزرگ نفت را وادار می‌ کند تا اقتصاد خود را متنوع کنند. یک مثال قابل توجه عربستان است که صندوق سرمایه گذاری دولتی آن در شرکت هایی مانند Uber و WeWork سرمایه گذاری کرده اند.

با این حال، جهان همچنان به نفت نیاز دارد، زیرا نزدیک به یک سوم تقاضای جهانی انرژی را تامین می کند.

منبع: visualcapitalist

کدخبر: 932031 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر: اصغر آزاددل سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟