زیان 6 ماهه و عجیب برخی نانوایان استان فارس / اصلاح قیمت نان در وزارت کشور معطل است!

به گزارش رکنا، قیمت نان نانوایی های استان فارس که نان با آرد یارانه ای نوع 2 (نیمه یارانه ای) تولید می کنند، تغییر نکرده است و در حال حاضر پخت نان برای این نانوایی ها با ضرر و زیان همراه است.

طبق گفته برخی نانوایی های این شهرستان، قیمت نان یارانه ای نوع یک در استان فارس و شهرستان آباده طی مدت 7 ماه گذشته اصلاح شده است. این در حالی است که آخرین قیمت گذاری نان نیمه یارانه ای نوع 2 مربوط به 4 سال گذشته است و نانوایان متضرر شده اند.

در حال حاضر قیمت نان نیمه یارانه ای (نوع 2) از قیمت نان یارانه ای (نوع یک) ارزان تر است.

از سوی دیگر به گفته مسئولان استان فارس، کمک هزینه پرداختی از سوی دولت برای نانوایان نوع یک یارانه ای 40 درصد محاسبه می شود اما برای نانوایان نیمه یارانه ای نوع 2 این کمک هزینه به 23 الی 24 درصد می رسد. همچنین هزینه های تولید، قیمت آرد و کرایه حمل برای نانوایان نیمه یارانه ای نوع 2 بالاتر از نانوایان نوع یک یارانه ای است و اکنون نانوایان نوع 2 متضرر شده اند.

یک نانوا از شهرستان آباده در این خصوص به رکنا گفت: نانوایان نوع 2 به خاطر اصلاح نشدن قیمت نان در آستانه ورشکستگی هستند، چون کارگران برخی از نانوایان از کار بیکار شده اند و نانوایان به جای کارگران مجبور هستند از دستگاه تمام اتوماتیک استفاده کنند. چند نانوایی هم برای فروش گذاشته شده است.»

یک نانوایی دیگر از شهرستان آباده گفت: قیمت نان تافتون نوع یک که قبل از مرداد ماه 700 تومان بود به 1100 تومان رسید. قیمت نان نوع دو در حال حاضر بیش از 3 سال است که هزار تومان است و قیمت نان نوع سه هم چون از آرد سنتی استفاده می کنند و قیمت آن بالاست وکیلویی ۲۱ هزارتومان می خرند 6 هزار و 800 تومان است و مرتب امروز و فردا می کنند و حدود 6 ماه گذشته است و از اصلاح قیمت نان نوع دو خبری نیست.

وی در ادامه با بیان اینکه قرار بود مرداد ماه قیمت نان نوع دو اصلاح شود و به 1400 تومان برسد، گفت: در حال حاضر ما نانوایی های نوع دو، آرد را گران تر از نانوایی های یارانه ای نوع یک می خریم. این در حالی است که وزن نان نوع 2 با نوع یک تفاوتی ندارد اما ما نان را هزار تومان به دست مردم می دهیم و نانوایی های نوع یک که آرد را ارزان تر می خرند، نان را 1100 تومان به دست مردم می دهند. علاوه بر این کمک هزینه 40  درصدی هم از دولت می گیرند اما نانوایی های نوع دو، 26 درصد کمک هزینه می گیرند.

فرمانداری شهرستان آباده: مشکلات را به تهران منعکس کردیم

طبق گفته رئیس شورای آرد و نان استان فارس، قیمت نان در شورای اقتصادی استانداری مشخص می شود و برای این شهرستان نیز قیمت محاسبه شده است اما مشکل در تنظیمات نرم افزاری و تهران است. قیمت جدید هنوز در سامانه نانینو ثبت نشده است و علی رغم اینکه مسئولان استان بارها با تهران و بانک سپه مکاتبه داشته اند اما هیچ تغییری رخ نداده است.

در این خصوص با فرهاد سعدی، فرماندار شهرستان آباده تماس گرفته شد اما بعد از وعده پیگیری و پاسخگویی روابط عمومی فرمانداری آباده، بالاخره بعد از 3 روز معطلی این روابط عمومی در پیامی کوتاه برای خبرنگار رکنا نوشت: «پیگیری های متعدد در سطح استان انجام و به تهران هم منعکس شده است.»

کوروش نجم آبادی: اجازه مصاحبه ندارم!

پس از آن با کوروش نجم آبادی، مدیر اجرایی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان تماس گرفته شد و نجم آبادی در پاسخ به این سوال خبرنگار رکنا که چرا قیمت جدید نان تافتون نانوایی های نوع 2 استان فارس در سامانه نانینو ثبت نمی شود، گفت: با مسئولین صحبت کنید. با مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان فارس صحبت کنید.

نجم آبادی در پاسخ به خبرنگار رکنا که طبق گفته مسئولین استان فارس، مشکل از تهران است، گفت: مشکل از سامانه نانینو نیست و مشکل را از مراجع ذیصلاح بپرسید. من اجازه مصاحبه ندارم و در جایگاهی نیستم که توضیح دهم. این گفتگو هم هیچ ارزشی ندارد و شما هرچه می خواهید بنویسید و من قطعا برخورد می کنم.

مشکل نانوایی های نیمه یارانه ای مربوط به وزارت کشور است

 مهدی جمالی، مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان فارس در این رابطه گفت: علت مشکل نانوایی های نوع 2 در سطح استان نیست و مربوط به حوزه کاری سامانه نانینو است. این نوع نان باید در سامانه نانینو ثبت شود و تاکنون ثبت نشده است. زمانی هم که محسن کوشش‌تبار، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ ای وزارت کشور به استان فارس آمد، به عنوان یکی از مشکلات و چالش های سامانه نانینو که پیش روی نانوایان استان فارس است، مطرح شد. هفته گذشته نیز حوزه اقتصادی استانداری استان فارس نامه ای برای حل این مشکل به وزارت کشور ارسال کرد که مجوز صادر شود و این نوع پخت در سامانه نانینو ثبت شود.

جمالی با بیان اینکه مکاتبات متعددی از طریق استانداری با متولیان سامانه نانینو و وزارت کشور درخصوص ثبت این نوع نان صورت گرفت، گفت: طبق گفته متولیان سامانه نانینو، ملاک تغییر نرخ نان برای امسال، آخرین جدول ابلاغی مصوب نرخ نان استان فارس است، اما مساله اینجاست که این توجیه درستی نیست، زیرا این نوع نان در آن نرخنامه نبوده است و بعد از سال 1400 این نوع نان به ثبت رسید و مجوز پخت آن صادر شد. بنابراین تخلف محسوب نمی شود و نانی که در مقطعی نبود، دو سال است که به صورت قانونی تولید می شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان فارس در پاسخ به این سوال که چند نوع نان در استان فارس تولید می شود، گفت: نان های اصلی و نان های فرعی که همان نان های سنتی و محلی است در استان فارس با 37 شهرستان وجود دارد. شمال تا جنوب استان فارس 970 کیلومتر فاصله است و تنوع فرهنگی بسیار وسیعی در این استان وجود دارد و حدود 15 نان محلی و سنتی و نان های اصلی سنگک، بربری، لواش و تافتون پخت می شود.

جمالی با بیان اینکه نرخ نان در سال 1402 شامل تعدیل شده است اما نرخ نان تافتون نانوایی های نوع 2 هنوز تغییر نکرده است و به نرخ 4 سال گذشته نان می پزند، گفت: علیرغم مکاتبات زیاد اما تاکنون این مشکل حل نشده است. سوال من این است، اگر همین امروز بخواهیم یک نوع جدید از نان را در سامانه نانینو ثبت کنیم، تکلیف چیست؟ این که گفته می شود، نرخ نان نوع دو در سامانه ثبت نخواهد شد، چه معنی دارد؟ مشخص نیست چه خبر است که مجوزی صادر نمی شود. متولیان وزارت کشور و سامانه نانینو باید پاسخگو باشند و این مشکل را حل کنند.

گفتنی است، پس از پیگیری های خبرنگار رکنا از وزارت خانه ها و نهادهای ذیربط، مشخص شد که گره این مشکل در وزارت کشور باز می شود. زیرا ابتدا قیمت جدید نان توسط کارگروه آرد و نان استان فارس تصویب می شود و سپس نرخ جدید طی مکاتبه به کارگروه آرد و نان کشور در معاونت اقتصادی وزارت کشور اعلام می شود. اگر کارگروه آرد و نان کشور مصوبه کارگروه آرد و نان استانها مانند استان فارس را تایید و ابلاغ کند، نرخ جدید قابلیت اعمال خواهد داشت، اگر نه نرخ اصلاح نمی شود. بنابراین وزارت کشور باید پاسخگوی نانوایان استان فارس و مشکل عدم اصلاح قیمت نان نیمه یارانه ای یا نوع دو باشد، اگر قرار است قیمت اصلاح شود، روشن و شفاف بیان کند و مراحل بعدی که جبران خسارت این نانوایی ها طی 7 ماه گذشته است را هم به طور دقیق بیان کنند. اگر هم برنامه دیگری برای اصلاح و حل این مشکل دارند  به طور شفاف اعلام کنند.

کدخبر: 965231 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر: اصغر آزاددل
آیا این خبر مفید بود؟