بیانیه معاون وزیر صمت به مناسبت روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان

به گزارش رکنا از سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اظهار داشت: پس از ارزیابی اولیه پرونده شرکتهای متقاضی توسط واحد تخصصی سازمان حمایت،  نتایج به کمیته فنی ارائه می شود.

وی یادآور شد: اعضای شورای سیاستگداری همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان با حضور نمایندگانی از سازمان ملی استاندارد ، وزارت خانه های بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، اقتصاد و دارایی ، جهاد کشاورزی ، تعاون ، کار و رفاه اجتماعی ، صنعت ، معدن و تجارت ،  بانک مرکزی، انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان، اتاق بازرگانی ، صنایع و معادن وکشاورزی ایران ، سازمان برنامه و بودجه و نمایندگان شرکتهای متقاضی تشکیل می شده است.  

وی همچنین اظهار داشت : یکی از بخش های مورد ارزیابی بنگاه اقتصادی در این همایش میزان رضایتمندی مشتریان بوده که در جداول شاخص های ارزیابی از امتیاز قابل توجهی نیز برخوردار می باشد؛ طی سنوات گذشته ارزیابی این شاخص بر اساس خود اظهاری شرکت متقاضی و بررسی کارشناسان برروی داده های ارائه شده صورت می پذیرفته است.

معاون وزیر صمت تصریح کرد: شورای سیاستگذاری همایش به منظور دسترسی صحیح و دقیق تر به میزان رضایتمندی مشتریان شرکت های متقاضی و پایش اطلاعات ارائه شده، مقرر کرد از سال جاری میزان رضایتمندی مشتریان شرکت های متقاضی توسط شرکت پیمانکار ثالث و بر اساس روش های علمی انجام و نتیجه آن طی گزارشی به کمیته فنی همایش ارائه شود.

رییس سازمان حمایت در پایان با اشاره به تغییر زمان برگزاری همایش افزود: با عنایت به برگزاری انتخابات وتاکیدات مقام معظم رهبری بر اولویت انتخابات بر هر موضوعی و همچنین مصادف شدن آن با شروع طرح های ویژه نظارتی ماه مبارک رمضان و عید نوروز ، زمان برگزاری همایش نهم اسفند ماه سال جاری به زمان دیگر موکول شد تا در یک فرصت مناسب با پوشش رسانه ای مطلوب بتوانیم برترینهای جایزه ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان را به آحاد جامعه معرفی نماییم که متعاقبا اعلام می گردد.

وی در پایان سخنان خود از اقدامات و زحمات کلیه دست اندرکاران ، اعضای کمیته های فنی و شورای سیاستگذاری تشکر و قدردانی نموده و حضور نمایندگان متعدد از دستگاههای متولی در این جلسات و صرف وقت فراوان در تحلیل و ارزیابی شاخصهای تعیین کننده بنگاههای متقاضی دریافت جایزه ملی حمایت از حقوق مصرف کننده را نشانگر نقش مهم و جایگاه ویژه همایش ملی تقدیر از بنگاههای حامی حقوق مصرف کنندگان در کشور دانست .

لازم بذکر است؛ در خاتمه این نشست با حضور اعضاء از پوستر بیست و دومین همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان  رونمایی شد.

بیانیه معاون وزیر و رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان به مناسبت روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان

9 اسفند ماه 1402

نهم اسفند ماه در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان نام گذاری شده است. موضوع حقوق مصرف کننده در آموزه‌های دینی و فرهنگی بشر در اعصار مختلف همواره از اهمیت بالایی برخوردار بوده است و در مجامع بین المللی، اعلامیه های جهانی حقوق بشر و رهنمودهای سازمان ملل به کشورهای عضو بر رعایت آنها به عنوان حقوق پایه انسانی تأکید مکرر گردیده است.

جایگاه مصرف کننده در نظام بازارهای توسعه یافته متفاوت از آن چیزی است که امروز در کشورمان شاهد آن هستیم. در واقع مصرف کننده است که با خرید خود، کسب و کاری کوچک را تبدیل به قوی‌ترین برندهای دنیا می کند و اوست که با وفاداری و حمایت خود از یک تولید کننده می‌تواند به محصولات آن بنگاه حیثیت و ماندگاری ببخشد.

 در نقطه مقابل باز هم مصرف کننده است که با روی برگرداندن از یک برند یا محصول به دلیل عدم توجه تولید کننده به سلائق و نیازهای مشتری و یا نقض حقوق بنیادی مصرف‌کنندگان موجبات سقوط یک کسب و کار را رقم می زند و کم نبوده‌اند برندهایی که زمانی یکه تاز بازار خود بودند و امروز نامی از آنها وجود ندارد.

مسلم این است که برای حمایت از مصرف‌کننده نیز، همانند دیگر مسائل اقتصادی باید روندی اصولی و سازوکاری متناسب با اهداف تعیین شده در نظر گرفته شود تا به این صورت اولاً: نقش هدایتگر و متقابل مصرف‌کننده و تولیدکننده تعریف شود و ثانیاً از سیاست‌های غیراصولی که نه تنها وضع مصرف کنندگان را بهبود نداده بلکه به شیوه‌های مختلف از جمله تولید کالاهای بی‌کیفیت و نامرغوب، ایجاد الگوی مصرف غلط، افزایش آلودگی محیط زیست ، ایجاد بی‌اعتمادی به بازار داخلی و… مصرف‌کننده را در شرایطی بس ناگوارتر از سابق رها کرده است جلوگیری شود.

فهم دقیق حقوق مصرف‌کننده مستلزم این است که ابتدا باید از کالا و مصرف کننده تعریفی درست و نزدیک به واقع داشته باشیم و در کنار آن ضمن شناسایی دقیق و صریح حقوق مصرف‌کننده، راهکارهای اصولی در جهت تحقق آن در پیش گرفته شود. همچنین ضرورت، حساسیت و اولویت این حقوق مورد ارزیابی قرار گیرد و برای آن وزن مشخصی در مقایسه با سایر سیاست‌های کلی تعریف شود. در زنجیره تولید، تمامی تولیدکنندگان به نوعی مصرف کننده هستند و حمایتی که از مصرف کننده انجام می شود، حمایت از تولیدکننده است.

تعالی جایگاه مصرف کننده به لطف وجود زیرساخت‌ها و بسترهای مناسب، بازارهای رقابتی و ضد انحصار، ثبات اقتصادی و برخورداری مردم از بازارهای آزاد حادث می شود و اینجاست که مصرف کننده در جایگاه واقعی خود قرار گرفته و از عنصری که نیازمند حمایت است به اصلی ترین رکن حامی یک تولیدکننده و کسب و کار تبدیل می گردد.

سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکننگان در تمام سالهای فعالیت خود  به عنوان تنها دستگاه حاکمیتی حامی حقوق مصرف کننده در کشور سعی نموده تمام تلاش خود را در راستای حمایت از حقوق مصرف کنندگان داشته باشد و در این راه با نظارت بر بازار در سطح کشور با متخلفین برخورد کرده و در دو دهه اخیر سعی نموده با ایجاد ساز وکاری با تشویق واحد هایی که در راستای رعایت حقوق مصرف کنندگان گام برداشته اند گامی در ایجاد فرهنگ رعایت حقوق مصرف کنندگان بر داشته باشد.

بر این اساس و به مناسبت این روز مهم و مرتبط با حیطه مسئولیت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان  ضمن یادآوری بر اهمیت جایگاه این سازمان در حمایت از تولید داخلی که در منویات و سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) و دستورات رئیس جمهور محترم و مردمی، به دقت و صراحت تبیین شده است  ؛ بار دیگر بر ضرورت رعایت حقوق مصرف کنندگان و  ارتقاء کیفیت و کمیت خدمات به مصرف کنندگان به منظور  ایجاد حس اعتماد و امید به کالای ایرانی و مصرف تولید داخلی که یکی از راهبردهای کلان ما در خانواده تولید کشور است ، تاکید می گردد.

سازمان حمایت در لایه سیاست گذاری و تسهیل گری و شما افسران و فرماندهان جنگ اقتصادی در صف تولید و خدمت رسانی به مصرف کنندگان باید در کنار یکدیگر به این امر مهم اهتمام داشته باشید.   

احقاق حقوق مصرف کنندگان با حمایت از تولید و ارتقاء کیفیت خدمات قطعاً میسر خواهد بود که انشاءالله در ذیل توجهات امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و  اخلاص در خدمت به مردم به این مهم نیز دست خواهیم یافت.

حسین فرهیدزاده

کدخبر: 976652 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟