واردات شتر از افغانستان​؛ تردد از مرز میلک هنوز هم پرچالش است

رکنا - به گزارش ایلنا، به گفته نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان هر چند صادرات ایران به افغانستان در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد داشته، اما تردد

محمد امتی درباره آخرین وضعیت تجارت دو کشور از افزایش صادرات ایران به افغانستان در سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: هم وزن و هم ارزش صادرات ایران به افغانستان در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۰ حدود ۲۰ درصد افزایش داشته است. آمار گمرک هم این رشد را تایید می‌کند.

براساس آماری که اتاق مشترک ایران و افغانستان در اختیار ایلنا قرار داده ارزش صادرات ایران به افغانستان در سال ۱۴۰۲ به یک میلیارد و ۸۶۹ میلیون و ۸۷۲ هزار و ۹۸۱ دلار رسید، همچنین وزن صادرات ۴ میلیون و ۳۷۶ هزار و ۹۱۳ تن بود.

این در حالی است که ارزش صادرات ایران به افغانستان در سال ۱۴۰۱، یک میلیارد و ۶۴۷ میلیون و ۱۹۳ هزار و ۶۴۴ دلار و وزن آن ۳ میلیون و ۴۱۴ هزار و ۲۱۰ تن برآورد شد.

بنا بر این داده‌ها روغن‌های سبک و فرآورده‌ها به جز بنزین، گاز‌های نفتی و هیدروکربور‌های گاز مایع، شمش آهن و فولاد غیرممزوج، هیدروکربور‌های حلقوی بنزن، تولوئن، اکسلین‌ها، استیرن، اتیل بنزن، کومن، گاز طبیعی مایع شده، کامپاند پلی اتیلن ویژه روکش سیم و کابل با چگالی کمتر از ۹۴ درصد، کف‌پوش‌های غیرمخملی، انواع اوره حتی به صورت محلول در آب، سیب زمینی، روغن و محصولاتی که از تقطیر قطران‌های زغال سنگ در درجه حرارت زیاد به دست می‌آید، اصلی‌ترین گروه‌های کالایی را شامل می‌شوند که از ایران به مقصد افغانستان صادر می‌شود.

واردات ایران از افغانستان در سال ۱۴۰۲

آمار رسیده از اتاق مشترک ایران و افغانستان همچنین گویای اینست که ارزش واردات ایران از افغانستان در سال ۱۴۰۲، ۴۲ میلیون و ۶۲۳ هزار و ۸۸۵ دلار بوده است و جو به استثنای بذر، انواع شتر‌ها و گونه‌های شتر به استثنای شتر دارای مولد نژاد خالص، انواع نباتات و اجزای مصرفی آن‌ها در عطرسازی و داروسازی، سرب تصفیه شده، گاو گوشتی مولد، بادام زمینی پوست‌کنده، دانه کنجد به استثنای بذر آن، فلفل خرد نشده و نسابیده، سنگ منگنز و کنسانتره آن، طلا به اشکال خام از جمله طلای آبکاری شده با پلاتین برای مصارف غیرپولی اصلی‌ترین کالا‌هایی است که از افغانستان به ایران می‌آید.

با وجود افزایش وزن و ارزش صادرات ایران به افغانستان، اما مشکلات موجود در مرز میلک همچنان برقرار است؛ امتی در توضیح بیشتر در این باره، گفت: مرز میلک ایران یا نیمروز افغانستان هنوز هم به یک مرز روان تبدیل نشده و تردد بار از آن همچنان با مشکلاتی رو‌به‌روست که جریان تجارت را کند می‌کند، کرایه حمل را بالا می‌برد و هزینه‌های تجارت را گاه تا ۱۰۰ درصد افزایش می‌دهد در نتیجه این‌ها مرز‌های دوغارون و ماهیرود همچنان برای تجارت با افغانستان جذابیت بیشتری دارد.

کدخبر: 988671 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟