به زودی یکی از بزرگترین پروژه های صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران در سریلانکا به بهره برداری می رسد

امروز سه شنبه 28 فروردین ماه نشست خبری جهت روشنگری ابعاد مختلف طرح عظیم و چند منظوره "اومااویا" با حضور سخنگوی صنعت آب، مدیرکل امور بین الملل وزارت نیرو و مدیرعامل فرآب (شرکت مجری طرح) در وزارت نیرو برگزار شد.

70 درصد صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور مربوط به صنعت آب و برق است

مجتبی اکبری

 "مجتبی اکبری" امروز سه‌شنبه، 28 فروردین در نشست خبری بهره‌برداری از پروژه چند منظوره «اومااویا» در سریلانکا با بیان اینکه در اردیبهشت امسال اتفاق‌های خوبی در حوزه دیپلماسی وزارت نیرو رخ خواهد داد و اخبار آن اعلام می‌شود، گفت: پروژه چند منظوره اومااویا با حضور مقامات ارشد دو کشور ایران و سریلانکا به زودی به طور رسمی افتتاح می‌شود.

وی با بیان اینکه شرکت فراب در کشور سریلانکا از سال‌های گذشته پروژه بزرگ و چندمنظوره اومااویا را آغاز کرده است، ادامه داد: پروژه سد و نیروگاه اومااویا یکی از بزرگترین پروژه‌های کشور سریلانکا است و 400 مهندس ایرانی در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران در این پروژه فعال بوده‌اند.

اکبری یادآور شد: همچنین سال‌ها پیش، پروژه برق رسانی به 1000روستا به همت متخصصان ایرانی توسط یک شرکت داخلی در سریلانکا آغاز و در سال 1392 به اتمام رسید. نکته مهم این است که روستاهای این کشور به صورت پراکنده است و فرآیند برق رسانی را با دشواری و پیچیدگی روبرو می‌کند، اما شرکت فراب با اتکا با توان مهندسان ایرانی در حوزه سدسازی، نیروگاه‌سازی و برق‌رسانی بسیار در این باره موفق ظاهر شد.

رئیس مرکز بین‌الملل و هماهنگی دیپلماسی وزارت نیرو در ادامه به نظر مساعد و موافق رئیس جمهور و نخست وزیر کشور سریلانکا در پی فعالیت مهندسان ایرانی برای پیشبرد پروژه‌های مهم صنعت آب و برق اشاره کرد و بیان داشت: اعتبار پیشبرد پروژه اومااویا به میزان 500 میلیون دلار توسط دولت سریلانکا تامین شد.

اکبری همچنین اظهار کرد: در شمال کشور عراق نیز شرکت فراب، پروژه‌ دیگری را در دست اقدام دارد و در ماه‌های آینده، افتتاح و به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با بیان اینکه صادرات خدمات فنی و مهندسی صنعت آب و برق ایران هم‌اکنون در بیش از 18 کشور دنیا در حال انجام است، اضافه کرد: راهبرد دولت سیزدهم با تاکید بر این نکته لحاظ شده است که در حوزه دیپلماسی اقتصادی طی 4 تا 5 سال آینده بیش از 5 میلیارد دلار واردات ارز به کشور صورت گیرد.

اکبری یادآور شد: صادرات خدمات فنی – مهندسی صنعت آب و برق در سال گذشته 600 میلیون دلار بوده است؛ البته توان صادرات در این بخش 5 میلیارد دلار است اما در شرایط حاضر این امکان میسر نشده است. در عین حال هم اکنون 70 درصد صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور مربوط به صنعت آب و برق است

رئیس مرکز بین‌الملل و هماهنگی دیپلماسی وزارت نیرو در ادامه از پیشبرد پروژه‌ای با همکاری پژوهشگاه نیرو و شرکت‌های منطقه درحوزه ساخت و فروش تجهیزات صنعت آب و برق خبر داد.

اکبری در پایان خاطرنشان کرد: مطالعات احداث مزرعه انرژی خورشیدی توسط متخصصان ایرانی در کشور سریلانکا آغاز شده است و شاهد برقراری رایزنی‌ها در این باره هستیم.

وی با بیان این که هم‌اکنون برگزاری پنج کمیسیون مشترک اعم از سریلانکا، قطر، الجزیره، اسلونی، و تاجیکستان در دستور کاراست، افزود: هدف از تشکیل این کمسیون‌های مشترک همکاری‌های اقتصادی برنامه‌ریزی به منظور توسعه حجم مبادلات حوزه اقتصادی و ارائه خدمات فنی – مهندسی است و درکشورهایی چون تاجیکستان، سریلانکا، قطر، عراق و حوزه افریقا در حال پیشبرد امور هستیم.

50 درصد سدهای بلند باستانی دنیا در ایران است

سخنگوی صنعت آب کشور

"عیسی بزرگ‌زاده" امروز در نشست خبری پروژه چند منظوره «اومااویا» سریلانکا گفت: شرکت فراب به نمایندگی از جامعه مهندسی ایران این پروژه پیچیده را در خارج از کشور اجرا و به نتیجه رساند.

سخنگوی صنعت آب کشور با بیان اینکه ایران در حال حاضر 102 مهندس مشاور رسمی و صاحب صلاحیت در رشته های مختلف دارد، افزود: در همین راستا 14 هزار و 623 پیمانکار فعال بوده و 701 هزار نفر در این بخش به طور رسمی مشغول به کار هستند.

وی یادآور شد: ایرانیان ذاتا از دانش و توان مهندسی برخوردار هستند. نیاکان ما در بخش آب‌های زیرزمینی سازه‌ای پیچیده مانند «قنات» را یا ابداع یا توسعه داده‌اند و همینطور در حوزه آب‌های سطحی نیز می‌توان ادعا کرد که 50 درصد سدهای بلند باستانی دنیا در ایران وجود دارد.

بزرگزاده با اشاره به اینکه تشدید تحریم‌های ظالمانه بر کشور، فعالیت در این حوزه را با دشواری‌هایی مواجه کرده است، افزود: به رغم این شرایط مهندسان و متخصصان ایرانی از هند تا آفریقا و از امریکای جنوبی تا آسیای میانه در حال اجرا و پیشبرد پروژه‌های بزرگ و پیچیده در صنعت آب و برق هستند، از جمله می‌توان به اجرای این پروژه‌ها در کشورهای عراق، ازبکستان، سودان، نیجریه، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و افغانستان و غیره اشاره کرد.

سخنگوی صنعت آب کشور به توصیف سدهای مختلف از جمله سدهای خاکی، سنگ ریزه‌ای و سدهای بتنی و غیره پرداخت و تصریح کرد: در ساخت سدها از عناصر مقاومت و نفوذناپذیری استفاده می‌شود؛ به طوری‌که بیش از 100 متر زیر سدها عایق نفوذناپذیر ایجاد می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه دانش سدسازی در کنار مهارت و امکان ساخت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اضافه کرد: در این زمینه توجه مهندسان ایرانی به مباحث غیرسازه‌ای، مهارت تامین مالی، مهارت کنترل پروژه، اعمال ملاحظات کنترل و مدیریت سیلاب و نیز اعمال ملاحظات مربوط به مباحث تغییر اقلیم قابل توجه است.

وی اظهار کرد: در عرصه‌های ملی و بین‌المللی پروژه‌های مختلفی در صنعت آب و برق در بیش از 20 کشور توسط جامعه 701 هزارنفری مهندسین مشاور ایرانی در حال انجام است.

سخنگوی صنعت آب کشور افزود: در کمیسیون بین‌المللی سدهای بزرگ، 106 کشور عضو هستند و ایران نیز از سال 1374 به عضویت این کمیسیون درآمد و 23 کمیته داخلی ذیل این امر در کشور ایجاد شده است.

بزرگ‌زاده اضافه کرد: همچنین ایران در کمیسیون بین‌المللی آبیاری و زهکشی از سال 1347 عضو شده و در این زمینه حدود 10 کمیته استانی در کشور فعال شده است؛ در این کمیسیون 78 کشور عضو هستند و سالانه 10ها مقاله و تحلیل معتبر مهندسان ایرانی حاصل کار بین صنعت و دانشگاه در نشریات عرصه بین الملل مختلف به چاپ می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت صادرات سازه‌های فنی - مهندسی سالانه 3.5 میلیارد دلار است، اما شرایط حاضر فعالیت را در این بخش با دشواری‌هایی مواجه کرده است.

اومااویا از پروژه‌های منحصر به فرد مهندسی است

محمد حیدری

 "محمد حیدری" در نشست خبری بهره‌برداری از پروژه چند منظوره اومااویا در سریلانکا که بزودی با حضور مسئولان دو کشور انجام می‌شود، گفت: مقدمات ساخت سد چند منظوره اومااویا به دنبال توافق مقامات دولتی ایران و سریلانکا در سال ۱۳۸۷ آغاز و شرکت مهندسی فراب به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران و مجری پروژه انتخاب شد.

مدیرعامل فراب افزود: پس از مطالعات مقدماتی و طی تشریفات اولیه، عملیات اجرایی پروژه اعم از طراحی، نظارت و اجرای طرح از سال ۲۰۱۶ شروع شد و در حال حاضر این پروژه آزمایش‌های اولیه را با موفقیت سپری کرده و آماده بهره‌برداری است.

وی با اشاره به اینکه جغرافیای سریلانکا یک جغرافیای منحصربفرد است که منابع بارشی آن موسمی است، افزود: به دلیل محدودیت‌های زیادی که سریلانکا در حوزه تامین سوخت برای تولید انرژی دارد، موضوع تامین برق از طریق نیروگاه‌های برقابی در این کشور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

حیدری ادامه داد: با اجرای طرح چند منظوره اومااویا که در ۲۳۰ کیلومتری پایتخت کشور سریلانکا واقع شده است، آب مازاد رودخانه‌های اومااویا و ماهاتوتیلااویا در دو حوضه آبریز مجزا به منطقه کم آب همین استان منتقل می‌شود تا علاوه بر تامین آب کشاورزی برای ۵ هزار هکتار از اراضی منطقه، همچنین از آن برای تولید برق به ظرفیت ۱۲۰ مگاوات استفاده شود.

وی گفت: این پروژه از نظر اجرای ۲۳ کیلومتر تونل با دو دستگاه TBM بدون دسترسی میانی در شرایط بسیار سخت زمین‌شناسی و وجود جریان‌های آبی پرفشار، حفاری یکی از بلندترین شفت‌های (تونل ها) عمودی دنیا در نیروگاه‌های آبی به طول ۶۱۸ متر، اجرای پوشش فلزی شفت عمودی به وزن تقریبی ۱۰۰۰ تن به صورت معلق و نصب و احداث نیروگاه در حفره و فضا‌هایی در عمق ۷۵۰ متری زمین که به آن مقار می‌گویند، جزو پروژه‌های منحصر به فرد مهندسی محسوب می‌شود.

حیدری در مورد سختی‌های فرایند احداث این نیروگاه چندمنظوره گفت: جریان‌های آبی پرفشار، بارش‌های سنگین موسمی، تفاوت فرهنگی با مردم محلی، بعد مسافت محل اجرای پروژه با ایران، پوشش جنگلی منطقه و عدم دسترسی به جاده از جمله مشکلات فرایند ساخت بود که البته هیچکدام از این مشکلات مانع این نشد که مهندسان ایرانی پروژه را با بهترین شکل ممکن اجرایی نکنند.

مدیرعامل شرکت فرآب با تاکید بر اینکه هزینه اجرای پروژه سد اومااویا ۵۰۰ میلیون دلار بود که به صورت نقدی به مجری ایرانی پرداخت شد، گفت: در فرایند احداث این پروژه به دلیل اهتمام ویژه‌ای که مجری ایرانی به حل مشکلات جوامع محلی داشت و عملیات آبرسانی به چندین روستا در منطقه را اجرایی کرد، در فرایند احداث پروژه جایزه مسئولیت اجتماعی را در سطح بین المللی دریافت کرد.

مدیرعامل شرکت فراب در ادامه گفت: یکی از افتخارات ما در جریان ساخت سد چند منظوره اومااویا این بود که با وجود سختی‌های بسیار زیاد فرایند ساخت سد، هیچگونه خسارت جانی و مالی نداشتیم و تمامی استاندارد‌های زیست محیطی و بهداشتی مرتبط با پروژه‌های سدسازی نیز در این خصوص رعایت شد.

کدخبر: 988935 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟