واردات جت شخصی به نام مردم و به کام آقازاده ها؟

به گزارش رکنا، روز گذشته رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه خرید و فروش هواپیما‌های جت هفت نفره برای عموم آزاد است، گفت: در حال حاضر بسیاری از مردم از این فضا استفاده می‌ کنند و تاجرها، برخی از مسئولان، تیم‌ های ورزشی و تیم‌ های اقتصادی از مخاطبان جت‌ های خصوصی هستند.

طبق گفته رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، «خرید و فروش هواپیماهای جت برای عموم آزاد است. مالک این هواپیماها می‌تواند افراد حقیقی باشد، اما بهره‌ بردار حتما باید حقوقی باشد. متقاضیان می‌توانند نسبت به خرید بیزنس جت اقدام کنند و افراد متقاضی استفاده از این ناوگان هم می‌توانند با شرکت‌های دارنده این هواپیما‌ها وارد قرارداد شوند و در حال حاضر هم بسیاری از مردم از این فضا استفاده می‌کنند.»

در حالی این اظهارات از سوی رئیس سازمان هواپیمایی کشور بیان شد که مشخص نیست منظور این مقام مسئول از «مردم» دقیقا چه کسانی است، زیرا هم اکنون مردم در تامین اقلام و کالاهای اساسی زندگی خود درمانده اند و چگونه می توانند هواپیمای جت 7 نفره وارد کنند.

از سوی دیگر کشور ما در شرایط فشار تحریمی قرار دارد و برای خرید هواپیما و تامین و تعمیر هواپیما مشکل داریم و هواپیماهای موجود و وارداتی هم کفاف تعداد مسافران را نمی‌دهد و تعداد هواپیماهای مسافربری با معضل کمبود شدید مواجه است و مسافران را با مشکل مواجه کرده است و افزایش عجیب قیمت بلیط هواپیما به دلیل کمبود هواپیما و ایرلاین‌ها است. چنانچه طبق اعلام سازمان هواپیمایی کشوری «در حال حاضر 190 فروند هواپیما در کشور وجود دارد، در صورتی که برای تامین این تقاضای موجود، 500 تا 550 فروند هواپیما نیاز است.»

بنابراین متقاضی خرید و فروش هواپیماهای جت نه عموم مردم، بلکه همان تجار و متولیان کشور یا چند آقازاده است که یا درخواست خرید و واردات جت شخصی کرده یا خریداری کرده اند و در پی اخذ مجوز واردات هستند و این خبر قرار است واردات جت را عادی سازی و قانونی کند، زیرا خرید و فروش هواپیماهای جت نه در توان مردم عادی بلکه تنها در توان کمتر از یک درصد اقشار جامعه است.

گفتنی است، در شرایطی که کشور در تحریم است و در تامین ارز واردات کالاهای اساسی از جمله دارو با مشکل مواجه هستیم و حتی توان تامین ارز واردات خودرو بعد از دو سال را نداریم و عموم مردم همچنان در پیچ و خم سامانه وزارت صمت و خودروسازان برای خرید یک خودرو داخلی بی کیفیت و گران گرفتار هستند و اغلب توان خرید یک خودرو دست دوم و از رده خارج ایرانی را هم نداشته و در تامین مخارج روزمره خود مانده اند، حال قرار است ارز خرید این جت ها از کدام منابع تامین شود؟ بازهم قرار است جور زندگی لاکچری یک درصد جامعه از جیب مردم هزینه شود؟

اطلاعیه سازمان هواپیمایی کشوری

 سال 1382 به‌پیشنهاد وزارت راه و ترابری و به‌استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران‌، آیین‌نامه مالکیت و بهره‌برداری‌ هواپیمای شخصی به تصویب رسید. براساس این آیین‌نامه هر شخص حقیقی یا حقوقی دارای تابعیت جمهوری اسلامی ایران‌، مجاز است با رعایت قوانین و مقررات‌ مربوط‌، اقدام به خرید و مالکیت هواپیمای شخصی غیرنظامی کند.

همچنین بهره‌برداری از هواپیمای شخصی منوط به اخذ مجوز صلاحیت پرواز هواپیما و بهره‌بردار، مطابق‌ استانداردهای پرواز و قوانین و مقررات سازمان هواپیمایی کشوری است.در این راستا خبرنگاری سال گذشته در مصاحبه‌ای با رئیس سازمان هواپیمایی کشوری به پرسش در خصوص مالکیت خصوصی هواپیماهای خصوصی می‌پردازد.

پس از انتشار مطالبی در این خصوص این پرسش مطرح شد که خرید جت‌های شخصی به‌تازگی برای عموم آزاد شده است این در حالی است که این موضوع نه‌تنها اتفاق جدیدی نبوده است بلکه آیین‌نامه مالکیت و بهره‌برداری ‌هواپیمای شخصی در سال 1382 به تصویب رسیده است. لذا رویکرد سازمان هواپیمایی کشوری از ابتدا ترغیب و تشویق بخش خصوصی برای ورود به صنعت هوایی در چارچوب قوانین و مقررات موضوعه کشور بوده است.

کدخبر: 990351 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر: اصغر آزاددل
آیا این خبر مفید بود؟