تا ٦ ماه آینده بخش عمده ای از خانه های زلزله زدگان را تحویل می دهیم

به گزارش رکنا، مهدی دوستی، استاندار هرمزگان پس از برگزاری جلسه و بازدید از روستاهای زلزله زده، در روستای سایه‌خوش و در گفت‌وگویی از  آخرین اقدامات لازم برای حادثه‌دیدگان و مردم زلزله‌زده را تشریح کرد:

 چه اقداماتی پس از زلزله و در این چند روز صورت گرفته است و مردم الان در چه شرایطی قرار دارند؟

ما چادرها را در کوتاه‌ترین زمان به کمک همه امدادگران و ارگان‌ها، برپا کردیم. توانستیم هفت هزار نفر را اسکان موقت دهیم. نگرانی‌مان گرمای هوا بود که بخشی از کانکس‌ها و کولرها رسیده و تعدادی هم نصب شده است. بقیه هم در حال نصب است. کولرها و سیم‌کشی برق‌هایی هم که نصب شده قابل توجه است. ضمن اینکه عملیات آواربرداری بلافاصله پس از زلزله شروع شده و درحال انجام است. روز سوم زلزله نیز جلسه‌ای برای ساخت ساختمان‌ها و نقشه معماری آنها داشتیم که ان‌شاءالله به‌زودی انجام خواهد شد.

 فکر می‌کنید چقدر زمان می‌برد تا ساختمان‌ها تحویل داده شوند و مردم بتوانند به زندگی عادی خود برگردند؟

بیش از هزار واحد است. بخشی از توان ما الان درگیر دو سیل قبلی است. در زلزله قبلی هم مقداری از واحدها کارهای نازک‌کاریشان باقی‌مانده است. برای همین داریم کارها را تقسیم می‌کنیم تا همگی در اسرع وقت انجام شود. برنامه ما این است که بتوانیم تا ٦ ماه آینده بخش عمده‌ای از خانه‌ها را تحویل دهیم.

 در تمام روستاها برنامه و اقدامات به‌طور یکسان است؟

روستاهای دیگر هم به همین منوال است. مثلا روستای کلاتو در زلزله دوم و سوم به شدت آسیب دیده است. تمرکز زلزله دوم بیشتر روی آنجا بود. برای همین در همه روستاهایی که تخریب شدید داشتند، برنامه و اقدامات لازم انجام خواهد شد. در آن روستاها نیز کارهای بازسازی به زودی انجام خواهد شد.

 به نظر شما حدودا میزان خسارت این زمین‌لرزه چقدر بود؟

بیش از هزار واحد تخریب شده است. حالا هرکدام را ضرب در ٣٠٠ میلیون کنیم، حدودا ٣٠٠ میلیارد می‌شود.

 در مورد بحث بیمه خانه‌ها توضیح دهید.

کارشناسان بیمه در اینجا مستقر شده‌اند و از هیأت‌مدیره‌شان نیز یک نفر در جلسه حضور داشت. بیمه تمام خانه‌های روستایی هرمزگان سه هفته پیش انجام شد. ما امیدوار بودیم که هیچوقت از آن استفاده نشود ولی به کار آمد. در حال حاضر نیز کارشناسان در حال ارزیابی هستند و تا سقف ١٠٠ میلیون تومان اگر خسارتی به خانه‌ها و وسایل خانه‌ها وارد شده باشد، جبران خواهد شد.

 تا زمانی‌که کار بازسازی خانه‌ها انجام شود، اقداماتی برای اسکان مردم صورت گرفته؟

همین کانکس‌ها محل اسکان موقت است. با توجه به اینکه کولر، حمام و دستشویی هم در حال تعبیه شدن است، اسکان خوبی محسوب می‌شود و خیلی بهتر از چادر است.

کدخبر: 800759 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟