نشریه اسپانیایی: جنگ اوکراین نشان داد هژمونی غرب توخالی است

به گزارش رکنا ، نشریه لاوانگواردیا اسپانیا در گزارشی آورده است: میرا میلوسویچ متخصص سیاست بین‌الملل از موسسه سلطنتی الکانو اسپانیا معتقد است غرب در جنگ سرد پیروز شده اما صلح را از دست داده است. وقتی جنگ تمام شود، دنیا دیگر مثل قبل نخواهد بود.

به گفته این کارشناس اسپانیایی، بعد از جنگ اوکراین ، وضعیت از یک سیاست امنیتی به سمت یک سیاست دفاعی و دو بلوک "غرب و دیگران" می رود. این وضعیت چندان تاریک یا روشن نیست و به سبک جنگ سرد نخواهد بود چرا که وابستگی متقابل اقتصادی بیشتر است.

در حال حاضر، قدرت‌های جدیدی مانند چین و هند و دیگر قدرت‌های منطقه‌ای‌تر مانند برزیل و ترکیه، نفوذ خود را افزایش داده‌اند. اما آنچه در بافت غربی شاهد هستیم، کاملا برعکس است: زوال نسبی. بر اساس نقشه جهان، شرق بیشتر طرفدار مسکو است و غرب تقریبا به موازات آن، در برابر روسیه قرار دارد. آفریقا به عنوان یک محل برخوردها، برجسته است.

جرمی شاپیرو، مدیر تحقیقات شورای اروپا در روابط خارجی که پیشتر در وزارت امور خارجه ایالات متحده فعالیت داشته است به لا وانگواردیا گفت: فکر نمی‌کنم این عادلانه باشد که بگوییم کشورها از روسیه یا تهاجم آن حمایت می‌کنند. منصفانه‌تر این است که اشاره کنیم آن‌ها بی‌طرف هستند. جنگ اوکراین، صرف‌نظر از نتیجه، نشان داده است که هژمونی غرب بیش از پیش توخالی شده است. اما این جنگ، نه فرسایش را آغاز کرد و نه جنگ برای ادامه این فرسایش ضروری بود.

میلوسویچ در ادامه گفت: غرب در این سال‌ها ساده‌لوح بوده و اعتبار خود را با اشتباهاتش از دست داده است، مثل اینکه بخواهند دموکراسی را پس از جنگ تحمیل کنند، مانند خاورمیانه. احمقانه است. تاریخ پر از تجربیاتی است که می گوید وقتی شکست خوردگان ادغام شوند، صلح پایدار است و نظم بین المللی کنونی گسترش به شرق از دهه ۱۹۹۰ پس از جنگ جهانی دوم است.

به باور تحلیلگران، اوکراین را نه به عنوان نقطه پایان، بلکه به عنوان نقطه اصطکاک چشمگیرتر در تغییر نظم بین‌المللی باید در نظر گرفت.

منبع : ایرنا

کدخبر: 866491 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟