آغاز بهره‌ برداری رسمی از 15طرح بزرگ آب و برق در استان بوشهر با حضور رئیس‌ جمهور
حجم ویدیو: 132.58M | مدت زمان ویدیو: 00:06:56

به گزارش رکنا، سید ابراهیم رئیسی که در قالب دور دوم سفرهای دولت مردمی به استان بوشهر سفر کرده است، در آغاز برنامه‌های خود در روز دوم این سفر طی مراسمی از ۱۵طرح بزرگ آب شیرین‌کن‌های مپنا و وحدتیه، خط آبرسانی سیراف جم، آبگیری سدهای اخند و باغان و همچنین پروژه‌های انتقال برق به صورت رسمی بهره‌برداری کرد.

در این مراسم از آب شیرین‌کن گروه مپنا در شهرستان بوشهر با ظرفیت ۳۵۰۰ متر مکعب، آب شیرین‌کن وحدتیه و دالکی شهرستان دشتستان با ظرفیت ۶۵۰۰ متر مکعب و فاز اول طرح آب‌رسانی به شهرستان جم با خط انتقالی به طول ۴۲ کیلومتر با حضور دکتر رئیسی رسماً بهره‌برداری شد.

پروژه آب شیرین‌کن ۳۵۰۰ متر مکعبی بوشهر، پروژه‌ای ۱۰۰ درصد ایرانی است که با سرمایه‌گذاری، طراحی نصب و اجرای گروه صنعتی مپنا احداث شده است.

فاز اول طرح آبرسانی شهرستان جم نیز پس از ۱۵سال توقف، تکمیل و به بهره‌برداری رسیده است. همچنین دو پروژه سد مخزنی باغان با ظرفیت ۳۲ میلیون متر مکعب و پروژه سد مخزنی اخند با ظرفیت ۲میلیون متر مکعب با دستور رئیس جمهور افتتاح و آبگیری شد.

در این مراسم ۱۰ طرح انتقال برق در بخش‌های مختلف استان بوشهر از جمله احداث پست برق ۲۰/۶۳ کیلو ولتی شهید ماهینی در شهرستان بوشهر نیز با حضور رئیس جمهور به صورت رسمی افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

۴ طرح برق‌رسانی دیگر نیز در سطح استان بوشهر شامل خط ۲۳۰ کیلو ولتی، پست منطقه ویژه اقتصادی دیلم و شرکت برنامه‌ریزی نیرورسانی، توسعه و بهسازی تاسیسات برق به صورت همزمان و با دستور رئیس جمهور کلنگ زنی شد.

پایان جیره‌ بندی آب در بوشهر

سید ابراهیم رئیسی صبح امروز جمعه در آیین افتتاح و بهره‌برداری رسمی از ۱۵ طرح بزرگ آب و برق در استان بوشهر احداث این طرح‌ها به دست توانمند متخصصان و کارگران ایرانی را اقدامی بزرگ و افتخارآمیز دانست و گفت: این طرح‌های چندساله که با همت وزارت نیرو و متخصصان توانمند داخلی طی چند ماه به سرانجام رسیده است، از جمله کارهای بسیار بزرگ و افتخارآمیز در جهت گره‌گشایی از مشکلات مردم است.

رئیسی همچنین عملکرد و اقدامات گروه صنعتی مپنا به عنوان یکی از مجریان این پروژه‌ها را قابل تقدیر دانست و گفت: گروه صنعتی مپنا با ضمیمه کردن دانش به توانایی منشأ اقدامات و خدمات بسیار بزرگی در کشور بوده است.

رئیس جمهور در ادامه، اجرای پروژه‌های آب‌رسانی جهت رفع تنش‌های آبی در استان‌های کم‌آب کشور را از برنامه‌های محوری دولت عنوان کرد و گفت: رفع مشکل آب شرب مردم بوشهر و پایان جیره‌بندی آب در این استان از نتایج توجه دولت به رفع مشکلات ناشی از تنش آبی در کشور است.

رئیسی همچنین از اقدامات قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء در اجرای پروژه‌های دولت تقدیر و بر ضرورت تسریع در تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌های نیمه‌تمام در استان تاکید کرد.

رئیسی استقبال گرم مردم بوشهر از کاروان دولت مردمی و همچنین حضور پرشور آنها در عرصه‌های مختلف را برای دولت مسئولیت‌آور دانست و گفت: ما یقین داریم به لطف خدای متعال، با کمک این مردم عزیز و خدمتگزاری دولت بسیاری از مشکلات استان مرتفع خواهد شد.

رئیس جمهور همچنین وجود ظرفیت‌های عظیم در استان بوشهر را مورد اشاره قرار داد و بر ضرورت استفاده و بهره‌برداری مناسب از این ظرفیت‌ها در جهت رفع نیازهای مردم تاکید کرد.

آغاز عملیات اجرایی فاز ۲ مجتمع فناورانه آبزیان جهاددانشگاهی بوشهر

رئیس جهاددانشگاهی استان بوشهر در حاشیه مراسم افتتاح مجتمع فناورانه تولید بچه ماهی و تولید غذای زنده آبزیان اظهار کرد: فاز اول این مجتمع به متراژ ۱۲ هزار مترمربع در حال ساخت است و عملیات فاز دوم مجتمع با متراژ ۲۸ هزار متر مربع در شهرک زیست فناورانه دلوار امروز آغاز شد.

علی احمدی‌زاده، اعتبار مجتمع فناورانه تولید بچه ماهی و تولید غذای زنده آبزیان را ۶۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار از این اعتبار از طریق مشارکت بخش خصوصی تامین شده است.

وی یادآور شد: از آنجا که تامین بچه ماهی سی باس آسیایی در سال‌های اخیر از کشورهای استرالیا و تایلند صورت می‌پذیرفت، جهاد دانشگاهی استان بوشهر بر آن شد تا بر تکیه بر دانش بومی و پتانسیل‌های موجود در قالب طرح پایلوت به تولید لارو این آبزی بپردازد و طرح تجاری سازی آن در دستور کار قرار گرفت.

رئیس جهاددانشگاهی استان بوشهر تصریح کرد: هدف از انجام این پروژه به‌همت جهاد دانشگاهی استان بوشهر تولید سالانه پنج میلیون قطعه بچه ماهی ۲۰-۴۰ گرمی در سال است.

احمدی‌زاده ادامه داد: این طرح در دو فاز پایلوت و تجاری در استان بوشهر تعریف شده است. فاز پایلوت در نیمه اول سال ۱۴۰۰ به اتمام رسیده است و فاز تجاری نیز امروز با تکیه بر دانش فنی کسب شده در حال انجام است.

وی تاکید کرد: این طرح به‌منظور حفظ امنیت غدایی کشور، جلوگیری از خروج ارز، تولید فناوری، رفع نیاز پرورش دهندگان ماهی درقفس، جلوگیری از فشار مضاعف بر ذخایر دریایی موجود استان، ایجاد و توسعه آبزی‌پروری دریایی، بهره‌برداری از ظرفیت بلا استفاده دریا و اشتغال‌زایی تبیین شده است.

وزیر جهادکشاورزی نیز در این مراسم گفت: تولید بچه ماهی یکی از نیازهای اساسی کشور است و تکمیل زنجیره پرورش ماهی در قفس، افق‌های خوبی در صنعت آبزی پروری را به دنبال خواهد داشت.

سیدجواد ساداتی نژاد تصریح کرد: در توسعه اقتصاد دریا محور یکی از طرح‌ها و پروژه‌های مهم پرورش ماهی در قفس است که کار بزرگ جهاددانشگاهی در رفع نیازها و حفظ امنیت غذایی کمک شایانی به این صنعت خواهد کرد.

وی عنوان کرد: آمادگی هر گونه کمک جهت انجام و توسعه این پروژه مهم را از طرف وزارت جهادکشاورزی اعلام می‌داریم.

در این مراسم معاون وزیر، فرماندار تنگستان، مدیرکل جهادکشاورزی، مدیرکل شیلات استان، امام جمعه و مسئولین ارشد استانی و شهرستان، وزیر را همراهی می‌کردند.

کدخبر: 874201 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟