توسعه اجتماعی مقدمه توسعه اقتصادی است

احمد وحیدی روز جمعه در نشست «رویداد ملی همت» که در مجتمع فرهنگی ۱۳ آبان و در جمع گروه‌های اندیشه‌ورز مردمی برگزار شد، گفت: اندیشه‌ورزی ذاتاً امر مهم و مقدسی است و گنجینه عظیمی است که از مسیر آن می‌توان خود و جهان را متحول ساخت.

وی با بیان اینکه تحول باید از درون صورت گیرد و تغییرات درون‌زا پایدارند، ادامه داد: ممکن است گاهی تغییرات از بیرون شکل گیرد اما مانایی تغییرات به نهادینه شدن و درونی سازی آنها است.  استمرار اندیشه‌ورزی موجب تکامل و تکامل، باعث دستیابی به یک حقیقت و هدف مورد نظر می‌شود.

وحیدی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب درباره گروه‌های جهادی، حلقه‌های میانی و هیات‌های اندیشه‌ورز گفت: این حلقه‌ها در سطح مردم به ویژه جوانان فعالیت دارند.

وزیر کشور با یادآوری فعالیت نزدیک به ۵۵ هزار گروه جهادی در کشور اظهارکرد: حلقه‌های میانی مفهوم جدیدی است که شرایط متحول شدن جریان‌های منفرد را در قالب یک جریان فکری منسجم به منصه ظهور می‌رساند.

توسعه اجتماعی مقدمه توسعه اقتصادی است

وزیر کشور با معرفی برخی مدل‌های توسعه، اظهارکرد: به نظر می‌رسد توسعه اجتماعی مقدمه توسعه اقتصادی باشد و شاهد هستیم که اقتصاد مقاومتی به نقش‌آفرینی آحاد مردم می‌پردازد. از این رو، ضرورت توسعه اجتماعی در اقتصاد فراگیر بیشتر نمایان می‌شود. باید اقتصادی را تعریف کنیم که از نظر اجتماعی با مردم همخوانی داشته باشد، در این صورت احساس رضایت مردم از سرمایه‌گذاری‌ها و طرح‌های اقتصادی افزایش خواهد یافت.

وی خاطرنشان کرد: با توسعه فعالیت‌های گروه های جهادی، حلقه‌های میانی و هیات های اندیشه ورزی، حرکت اجتماعی ایجاد می‌شود و دستاوردهای بزرگی به همراه خواهد داشت.

وزیر کشور جامعه آرمانی را جامعه اندیشه‌ورز و متفکر توصیف کرد و گفت: اندیشه‌ورزی می تواند علاوه بر مسایل اقتصادی که محور نشست امروز است، موضوعات اجتماعی و فرهنگی را هم در برگیرد.

وحیدی با تاکید بر بومی‌سازی مدل‌های بیرونی و استقلال در تصمیم گیری، گفت:‌ در وزارت کشور چند موضوع مرتبط با این نشست در حال انجام است که یکی از آنها حکمرانی روستایی است. روستا محور تولید، روابط صمیمی، حل و فصل درونی موضوعات، تعاون و همراهی، دارای فرهنگ و هویت و دانش تجربی خاص است.

وزیر کشور با بیان اینکه ۳۸ هزار روستا در کشور وجود دارد، افزود: به دنبال آن هستیم تا علاوه بر تعریف برنامه توسعه و پیشرفت برای هر روستا، تسهیلگری را هم مشخص کنیم.

وحیدی به دستورکار ۱۰۰ هزار تسهیلگر روستایی در وزارت کشور اشاره کرد و ادامه داد: هیات‌های اندیشه ورز علاقمند به فعالیت در این حوزه می‌توانند با سازوکار ایجاد شده در وزارت کشور مرتبط شوند.

وی مساله «زنجیره ارزش راهبردی» را از دیگر برنامه‌های در دست اجرای وزارت کشور برشمرد و اضافه کرد: با تعریف این زنجیره برای هر استان، مجموعه فعالیت ها نظم می‌یابد و با مشخص شدن خلاء‌ها، مسیر ثروت‌زایی روشن می شود.

وزیر کشور بار دیگر تاکید کرد در این زنجیره، جایگاه و نقش مردم برجسته می‌شود و می‌تواند پیوند بین فعالیت‌های شهرستان‌ها، استان‌‎ها و حتی فضای بین‌الملل را برقرار سازد.

وحیدی، ثروت‌زایی، مهارت افزایی، ویژندسازی و هویت بخشی را از آثار این اقدام برشمرد و خاطرنشان کرد: هیات‌های اندیشه‌ورز می‌توانند از ظرفیت های شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌ها استفاده کنند و از لیست‌های در دست اقدام آنها برای هم‌افزایی بهره‌مند شوند.

منبع: ایسنا

کدخبر: 951251 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟