برگزاری کارگاه آموزشی کاشت نرگس سمنان

به گزارش رکنا از سمنان، با نزدیک شدن به فصل زمستان زمان کاشت گل نرگس فرا می رسد. گل نرگس را به نام شیراز می شناسیم. با این حال این واریته زیبا تنها مختص شهر شیراز نیست. منطقه سمنان در حاشیه کویر دارای واریته ای خاص از خانواده گل نرگس با عطری شگفت انگیز و روح افزا است. "نرگس سمنان " امروز به نام این منطقه ثبت شده است که این روزها علاوه بر حاشیه باغ راه ها و کنار نهرهای آب که به شکلی خودرو رشد میکند، آنرا در گلخانه ها و باغچه های خانگی نیز پرورش می دهند.

÷123312341234234

"نرگس سمنان" همراه زمستانی کویر

سمیه قاسمی مدیر بانوان و خانواده شهرداری سمنان در گفتگو با خبرنگار رکنا به برخی مشخصه های گل نرگس سمنان اشاره کرد و گفت: گل نرگس از دیرباز میهمان خانه های مردم خونگرم سمنان بوده است. این گل به عنوان یک گل بومی و خانگی از گذشته های این شهر و در خانه های کاهگلی تا زندگی مدرن این روزها جایگاهی ویژه دارد به طوریکه در خیلی از منازل در کنار سفره هفت سین در روزهای زیبای عید نوروز قرار می گیرد.

ghasemi

وی افزود: با این که اکثریت مردم نرگس را به نام شیراز می شناسند، اما نرگس سمنان نرگسی متمایز و بسیار خوش عطرتر از نرگس شیراز است که در ناحیه کویری این شهر پرورش می یابد.

 قاسمی گل نرگس را یک گل بومی معرفی کرد و  گفت: طی سال های متمادی این گل در فصل زمستان و نزدیک بهار به صورت خودرو در حاشیه نهرها و باغ های شهر سمنان می روید با این حال کشاورزان سمنانی دید اقتصادی به آن نداشته و برای پرورش و ازدیاد و درآمدزایی آن اقدامی نمی کنند. می توان گفت کشاورزان و شهروندان قدیمی این منطقه با این گل زیبا پیوند خانوادگی احساس می کنند و آن را از خود می دانند.

وی خاطرنشان کرد این روزها اما همه شهروندان می توانند پرورش این گل زیبا و کم نظیر و کم توقع را فرا گرفته تا علاوه بر اینکه سفره های هفت سین خود را با این گل زینت ببخشند، از فروش و عرضه آن محل درآمدی برای کمک به اقتصاد خانواده ی خود دست و پا کنند.

به گفته سرکار خانم قاسمی داستان نرگس سمنان به خانه ها و سفره های هفت سین ختم نمی شود. علاوه بر کاشت، پرورش و نگهداری این گل در گلدان های زیبای سفالی، کاشت سنتی این گل زیبا در "کلم قمری" و "کدو حلوایی" با پیگیری های دو بانوی فعال سمنانی ثبت ملی شده است. "ملیحه صیادطوری" بانوی پرتلاش سمنانی به همراه "هدی طالبیان" دو سال قبل موفق شدند پرونده « نحوه کاشت ارگانیک پیاز گل نرگس سمنان (کاشت گل نرگس در قمری)» را در میراث فرهنگی کشور به ثبت برسانند تا این واریته از گل نرگس رسما به نام سمنان ثبت ملی شود.

7251b46f-e1d0-4995-8c60-86ff4f542759

بیاموزیم چطور گل نرگس را پرورش دهیم

مدیر بانوان و خانواده شهرداری سمنان در خصوص برگزاری کارگاه آموزشی یک روزه کاشت "گل نرگس سمنان" و سرفصل های این کارگاه آموزشی هم گفت: آشنایی با نرگس سمنان، کاشت نرگس در گلدان های سوراخ دار، کاشت پیاز گل نرگس در کلم قمری، کدو حلوایی و نگهداری از این گل زیبا سرفصل‌های این کارگاه آموزشی یک روزه است .

به گفته وی این کارگاه آموزشی چهارشنبه دهم آذر ماه ساعت ۱۰ صبح در باغ سبز واقع در بلوار حکیم الهی ۵ برگزار می‌شود و حضور همه شهروندان در آن آزاد و رایگان  است .

این کارگاه به همت مدیریت بانوان و خانواده شهرداری سمنان و با مشارکت انجمن حافظان میراث فرهنگی ،سازمان فرهنگی ،ورزشی اجتماعی شهرداری سمنان و در محل با صفای مجموعه گردشگری کشاورزی "باغ سبزسمنان" برگزار می‌شود .

وی خاطر نشان کرد؛ این کارگاه آموزشی پیش درآمدی برای برگزاری نخستین جشنواره گل نرگس در سمنان است و علاقه مندان به شرکت در این کارگاه مفرح می توانند با شماره تلفن 09905095142 تماس گرفته یا پیامک ارسال کنند.

حسن رستم زاده- سمنان

 

کدخبر: 745268 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟