شهرهای اقماری مهم‌ترین محل شکل‌گیری رفتارهای مجرمانه هستند

به گزارش خبرنگار رکنا ازقزوین، محمد قاسمی در اولین جلسه ستاد کنترل مجرمان حرفه‌ای و محکومین سابقه‌دار که در سالن جلسات شهید سلیمانی دادگستری کل استان برگزار شد، گفت: در استان برنامه‌ها و طرح های قابل توجه و موثری در جهت کنترل مجرمان و پیشگیری و مقابله با اعمال و اقدامات مجرمانه آنها در جریان است و با این ‌حال نباید به وضع موجود قانع شد، زیرا تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم و باید حس امنیت به امنیت پایدار تغییر چهره دهد و ناامنی به سمت بزه‌کار و مجرمان باشد.

این مقام قضایی استان در ادامه بیان داشت: مردم امنیت را از دستگاه قضایی و نیروی انتظامی مطالبه می‌کنند و ما نیز باید پاسخگوی مطالبه بحق جامعه باشیم و کمبود امکانات نباید سد راه شود و در این زمینه برخی موارد نیاز به تصمیمات کلان دارد، اما برخی از موضوعات در سطح استان قابل حل است و باید در جهت آن‌ها برنامه‌ریزی و اقدام لازم صورت گیرد.

دادستان مرکز استان تاکید کرد: در مواجهه با فردی که به صورت حرفه‌ای دست به اعمال مجرمانه می زند، باید به صورت حرفه‌ای عمل کرد و در این راستا کمبود امکانات توجیه قابل قبولی نیست.

قاسمی در خصوص حادثه تیراندازی شهر محمدیه گفت: اگر نظارت‌ها با دقت انجام می‌شد و این متهمان تحت رصد مستمر قرار داشتند، می توانستیم از نزاع و وقوع قتل جلوگیری نمود.

این مقام مسئول یادآور شد: باید از ظرفیت های قانونی در برابر مجرمان حرفه‌ای و سابقه‌دار به نحو مطلوب بهره برد و به عنوان مثال باید این افراد از تمامی ارفاقات قانونی محروم شوند.

وی همچنین اظهار داشت: تکمیل بانک اطلاعاتی دستگاه‌های متولی بسیار حائز اهمیت است و از طرفی دستیابی به ادبیات و تعاریف مشترک میان اعضای ستاد در برابر وظایف مشترکی که عهده‌دار آن هستند، در پیشبرد اهداف قابل توجه است.

محمد قاسمی تاکید کرد: نباید ارازل و اوباش نوظهور که در فضای مجازی قدرت نمایی کرده و امنیت روانی جامعه را تهدید می‌کنند، مورد غفلت قرار گیرند و این اتفاقات باید به ‌صورت روزانه رصد شود و نباید اجازه دهیم این افراد به مجرم حرفه‌ای تبدیل شوند.

وی تبیین کرد: گاهاً در تحقق پیشگیری از وقوع جرم باید به جلوگیری از روی دادن بزه و برچیدن زمینه‌های آن توجه کرد و گاهی نیز به رفتار بزهکار برای پیشگیری از وقوع جرم باید دقت شود.

دادستان قزوین گفت: وقوع جرایم خشن و انتشار آنها در فضای مجازی تبعات گسترده‌ای دارد و آرامش روانی جامعه را تحت الشعاع قرار می دهد و به همین خاطر در این حوزه حتماً باید دقت و جدیت بیشتری به خرج داد.

وی همچنین تاکید کرد: بسیاری از عوامل بزه‌کاری معتادین متجاهر هستند و باید در کمپ‌ها روی اصلاح اخلاقی آن‌ها تمرکز بیشتری شود و برای آینده آن‌ها برنامه‌ای داشت، در غیر این صورت خروج از کمپ برابر است با از سر گیری اقدامات پیشین که قطعاً این موضوع مطلوب نیست.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین در پایان خاطرنشان کرد: حاشیه شهرها و نواحی اقماری مهم‌ترین محل شکل‌گیری رفتارهای بزه‌کارانه است و لازم است امکانات رفاهی و فرهنگی و ساختار امنیتی در این بخش‌ها تقویت شود، تا فرد امکان ارتکاب به جرم را نداشته باشد و باید از تجربیات گذشته به نحو مطلوب بهره برد.

 

کدخبر: 790100 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟