تسهیلات 30میلیاردی برای شرکت های دانش بنیان لرستان + جزئیات

به گزارش رکنا از لرستان؛ سیروس ابراهیمی در هشتمین جلسه کارگروه عملیاتی کردن شعار محوری سال «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» اظهار داشت: دانشگاه تولید علم می کند و راه را نشان می‌دهد و ما نیز باید این مسیر را طی کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان گفت: طی ماه های اخیر ارتباط با دانشگاه ها در استان خیلی خوب شده است اما به طور کلی ارتباطات باید جدی و جدایی ناپذیر باشد و باید همگی با هم یک استراتژی را تعریف و در این مسیر حرکت کنیم.

وی عنوان کرد: باید این مسائل و مشکلات را حل کنیم و با این صنایع هزینه بر، کم بهره و کشاورزی سنتی نمی توانیم جامعه را اداره کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان گفت: لرستان پس از استان های شمالی کشور بیشترین بارندگی ها را دارد اما از طرف دیگر بیشترین خشکیدگی رودخانه ها و چشمه ها را داریم و راهکار حل این مشکلات در علم و دانش و نوآوری است که باید آنها را تقویت کنیم.

ابراهیمی افزود: در رویداد «تانا» دانش بنیان ها با صاحبان صنایع تفاهم نامه امضا کردند و خدمات علمی را به صنایع ارایه خواهند کرد.

وی اظهار داشت: تلاش می شود امسال رشد ۲ برابری در حوزه دانش بنیان ها و رشد ۱۵ درصدی اشتغال در این بخش داشته باشیم و این انتظارات فوق العاده باید به سرعت و ملموس به صدر جامعه برسند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان ادامه داد: مفاهیم دانش بنیان باید به مطالبات استان تبدیل شود و مکلف به تقویت دانش بنیان ها هستیم.

ابراهیمی با اشاره به حمایت تسهیلاتی از شرکت های دانش بنیان استان افزود: مشکلات پیش روی دانش بنیان ها باید برطرف شود و امسال از محل تسهیلات تبصره ۱۶ و دو و نیم برابر سال گذشته تسهیلات تبصره 18 در نظر گرفته شده است.

معاون استاندار تصریح کرد: در آئین‌نامه اجرایی تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور آمده است که حداکثر دوره تنفس و بازپرداخت ۶ ماهه برای شرکت های دانش‌بنیان و خلاق در نظر گرفته شود که به آنها ۳۵ هزار میلیارد ریال تخصیص پیدا می‌کند.

وی افزود: حداکثر دوره تنفس و بازپرداخت برای شرکت‌های نوآور، استارت‌آپی، واحد فناور و خلاق ۶۰ ماهه بوده که تا ۱۵ هزار میلیارد ریال می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند و صندوق‌های پژوهش و فناوری این شرکت‌ها را به بانک‌های عامل برای دریافت تسهیلات معرفی می کنند.

هزار شناسه برای جذب نخبگان در دستگاههای دولتی اختصاص یافت

حمیدرضا طهوری هم در هشتمین کارگروه عملیاتی کردن شعار محوری سال«تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین»  از تخصیص هزار شناسه به نخبگان به منظور جذب  در دستگاه های دولتی و استفاده از استعداد این افراد خبر داد.

وی افزود: در سطح کشور ناچاریم  اقتصادی که به کمک نفت و کمک های خارجی در قبل اداره می شد را با اقتصاد درونی و قوای محرکه با ریشه علم و فناوری متخصصان داخلی با ارزش افزوده بالا ارتقا دهیم.

وی با اشاره به اینکه در دهه های اخیر شاهد رشد چندین کشور دیگر در این حوزه بودیم، ادامه داد: البته این کشورها در فضاهای بزرگتر و با همکاری های بیشتری فعال هستند، اما ما در شرایط خاصی هستیم و کشور ما با ریشه های عمیقی در حال رشد و حرکت است.

طهوری با تاکید براینکه باید بیش از پیش متکی به توان و ظرفیت های داخلی باشیم، اظهار داشت: اکنون در ارزیابی وضعیت علم و فناوری کشور که توسط مجامع بین المللی تهیه می شود یکی از پیشرفت های جدی ایران تربیت منابع انسانی متخصص است و در رده چهارم دنیا هستیم.

وی با بیان اینکه هر کشوری براساس ظرفیت های موجود پیشرفت می کند، افزود: منابع انسانی فراوان،  متخصص و قوی از ظرفیت های مهم کشور است و جهت ایجاد موتور محرک در اقتصاد کشور باید با بهم رسانی متخصص، زیرساخت مناسب، دانش و ظرفیت های قبلی، هم افزایی کنیم.

مشاور وزیر کشور با بیان اینکه مباحث تئوریک نیز  در این زمینه به وفور برگزار شده است، افزود: در مرحله اجرا آنچه که پاسخگو است، خوب فکر کردن، روابط صادقانه و تعامل است.

وی اظهار داشت: اگر سازوکار فراهم شده با جدیت و باور پیش برود بسیاری از مسایل برطرف خواهد و از طرفی برگزاری جلسات منظم و منسجم نیز در پیشبرد اهداف بسیار تاثیرگذار است.

طهوری با اشاره به برنامه توسعه اقتصادی لرستان ادامه داد: باید از بازیگران علم و فناوری در اجرای این برنامه که تکلیف داشته و در این راستا گام  بر می دارند، استفاده کرد.

وی عنوان کرد: اقتصاد دانش بنیان نباید جدای از برنامه اقتصادی استان باشد و باید همان برنامه اصلی اقتصادی استان را با کمک همگانی و حضور بیشتر متخصصان و نهادهای علمی و فناوری ، پیش ببریم.

 حمیدرضا طهوری افزود: هیات اندیشه ورز نخبگان نباید محدود باشد و با مدل علمی، فراغت و نقشه، طرح های خوبی تعریف کند و مسال مورد نظر با حضور جمع نخبگان مطرح و بررسی شود.

مشاور وزیر کشور ادامه داد: نباید نخبگان به خارج از کشور مهاجرت کنند و از طرفی مشکلات داخلی بدون راه حل باشند و استفاده از استعداد نخبگان بسیار ضروری است.

وی با اشاره به ارزیابی های انجام شده استان ها در این حوزه گفت: براساس قانون، رییس هیات امنای کارآفرینان برتر، استاندار است و جلسات این هیات در استان ها باید تشکیل شود تا به کمک استان بیایند.

 طهوری ادامه داد: در این راستا یک هزار شناسه به نخبگان داه می شود تا در دستگاه های دولتی جذب شوند و از استعداد این افراد استفاده شود.

مهدی زکی پور/ لرستان

کدخبر: 852727 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟