تجهیز ۲۸ درصد اراضی کشاورزی اردبیل به آبیاری مدرن

به گزارش رکنا از اردبیل، تقی‌زاده در بازدید از اراضی کشاورزی اردبیل اظهار کرد: ۲۸ درصد از اراضی آبی کشاورزی استان به سیستم‌های نوین آبیاری تحت فشار مجهز شده است.

وی با بیان اینکه کل اراضی آبی استان ۲۵۲ هزار هکتار شامل ۳۶ هزار هکتار باغ و ۲۱۶ هزار هکتار زراعت است، افزود: عملیات اجرایی سامانه‌های نوین آبیاری از سال ۷۴ در استان شروع شده و تاکنون بیش از ۴۵ هزار هکتار اجرا شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ادامه داد: از این میزان ۸ هزار و ۱۵۶ هکتار به آبیاری قطره‌ای و تیپ و ۲۳ هزار ۵۲۶ هکتار بارانی و ۱۴ هزار و۲۷۹ هکتار کم فشار اختصاص داده شده است و حدود ۲۵ هزار هکتار نیز توسط کشاورزان بدون استفاده از تسهیلات دولتی به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شده‌اند که با احتساب آن بیش از ۷۰ هزار هکتار از اراضی استان به سامانه نوین آبیاری مجهز شده‌اند.

تقی‌زاده با اشاره به اجرای حدود ۴۲ هزار هکتار نیز در قالب پروژه مهار آب‌های مرزی افزود: با توجه به شرایط اقلیمی و خشکسالی‌های پی در پی ضرورت صرفه جویی از آب‌های موجود در دستور کار جهاد کشاورزی قرار گرفته و باید از منابع آبی موجود استفاده بهینه شود.

وی با بیان اینکه با توجه به حجم بالای استفاده آب در حوزه کشاورزی تجهیز آبیاری مدرن برای جلوگیری از هدر رفت آب مورد توجه جدی قرار گرفته است، گفت: برای این موضوع باید پروژه‌های مهم و اولویت دار در آب و خاک تعریف شود و به موقع اجرا و مورد بهره برداری قرار گیرد.

 

کدخبر: 911027 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟