میزان خسارات پروژه نفتی بانکول برآورد شده است/ توافق ایران و عراق برای اجرای طرح‌های مقابله با گرد و غبار

به گزارش رکنااز ایلام، ابراهیم  پیرزادیان، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام شامگاه جمعه در سومین نشست کارگروه مجازی اصحاب رسانه و مطبوعات استان ایلام با مدیران دستگاه های اجرایی استان، با موضوع طرح اکتشاف نفت و گاز در منطقه بانکول و چالش های پیش رو،  منابع طبیعی و اقدامات انجام شده برای حفظ منابع طبیعی، آتش سوزی مراتع و جنگل ها گفت: همکاران ما در حوزه مدیریت منابع طبیعی به عنوان حافظ محیط زیست در چهارچوب قوانین وضع شده از سوی قانون گذار و بر اساس بند ب ماده ۲٠ قانون افزایش بهره وری کشاورزی و منابع طبیعی تمام وظایف خود را به نحو مطلوب به انجام رسانده اند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام با اشاره به اینکه، در چند سال اخیر با خشکیدگی درختان بلوط در جنگل های استان ایلام مواجه بوده ایم، ادامه داد: بیش از ۷۲ علت بر این عامل میتواند نقش داشته باشد که مهم ترین آنها خشکسالی، ریزگردها، درجه حرارت هوا و مخاطرات زیست محیطی است.

وی با اشاره به اینکه اجرای طرح تفصیلی، شناسایی کانون های بحران، پروژه های مکانیکی و بیومکانیکی در داخل استان و شناسایی کانون های بحرانی در داخل خاک عراق با یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار انجام گرفته است، افزود: باتوجه به انعقاد تفاهم نامه ای که سال ۹۵ توسط استاندار وقت ایلام با استاندار واسط عراق برای اجرای طرح نهال کاری به طول ۸۰ کیلومتر صورت گرفت، فاز اول آن از خروجی مرز مهران تا شهر کوت واقع در استان واسط عراق ۲۰ کیلومتر نهال کاری شده است

پیرزادیان  در پایان گفت : تهران و بغداد توافق کردند که در چهار استان عراق و دو استان ایران  طرح‌های آزمایشی مشترک برای مقابله با گرد و غبار را تعیین و اجرایی کنند. کانون اصلی گرد و غبارهایی که بخش عمده‌ای از کشور ایران را تحت تأثیر قرار داده است.

منشأ آن در بیابان‌های استان دیرالزور سوریه و الانبار  المثنی  زیقار و واسط عراق قرار دارد. که کاهش نزولات آسمانی در این مناطق و عدم اجرای طرح‌های درختکاری و بیابان‌زدایی عامل افزایش این گرد و غبارها است.

کوثر موسوی/ایلام 

 

کدخبر: 916229 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟