تعقیب قضایی  عاملان  خشک شدن بالیخلوچای اردبیل

به گزارش رکنا از اردبیل،  جلال آفاقی گفت: حسب بررسی‌های اولیه از گزارش مرگ ماهیان و خشک شدن بالیخلوچای به‌دلیل عملیات عمرانی داخل بستر و حریم رودخانه که توسط شهرداری اردبیل در حال انجام است، حوضچه‌های غیرمتعارف و غیرطبیعی آب در برخی محل‌های داخل رودخانه تشکیل و به‌تدریج در حال خشک شدن بوده و موجب تلفات ماهیان گرفتار در حوضچه‌ها شده است.

وی افزود: مانداب‌های ایجاد شده به‌دلیل عدم جریان آب دچار فساد مواد آلی و ایجاد آلودگی و بوی نامطبوع می‌شود و کانال‌های انحرافی طراحی شده جهت انتقال مازاد آب در محل‌های مورد نظر، به دلیل حجم کم آب، کارایی لازم برای بقا و نگهداری یا انتقال آبزیان به منابع آبی رودخانه را ندارند.

دادستان اردبیل تصریح کرد: عدم تخصیص مقدار کافی آب رودخانه تحت عنوان حق‌آبه زیستی موجب خشکی نسبی یا کامل رودخانه در بیشتر امتداد آن در داخل شهر بوده و تراکم زباله و آلاینده‌ها نیز مشکلات زیست محیطی ایجاد کرده است.

آفاقی گفت: در صورت احراز قصور یا ترک فعل، برخورد جدی با مسبب یا مسببان صورت خواهد گرفت و از مسئولان ذیربط در دستگاه‌های مرتبط، فرمانداری و شهرداری درخواست می‌شود به‌خاطر اهمیت و حساسیت امر در اسرع وقت اقدامات و تدابیر لازم به‌ویژه جهت اصلاح طراحی رودخانه به منظور عملیات عمرانی و تخصیص حجم کافی آب داشته باشند.

بالیخلوچای یا بالیخلی چای از معدود رودخانه‌هایی است که از داخل شهر اردبیل عبور می‌کند و دلیل نامگذاری آن وجود ماهی‌های فراوان آن است، این رودخانه از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری اردبیل است.

 

کدخبر: 917918 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟