یادواره شهدای غریب اسارت در قزوین برگزار می‌شود/ رونمایی از مستند شهید ابوترابی فرد

به گزارش رکنا ازقزوین؛ این مراسم همزمان با ۲۶ مرداد ماه، سالروز گرامیداشت ورود آزادگان سرافراز به میهن اسلامی و با حضور مسئولان کشوری و استانی در سالن (29 فروردین) لشکر 16 زرهی قزوین برگزار شد.

در این مراسم، سمیه اسمعیلی با بیان اینکه آزادگان سفیران غریب ایران اسلامی و ذخایر واقعی انقلاب هستند، گفت: یاد و خاطره این عزیزان و همچنین آزادگانی که غریبانه در دوران اسارت به شهادت رسیدند را گرامی می‌داریم.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین افزود: ملت ایران مدیون خون شهداست خونی که برای اقتدار، عزت، پایداری، اقتدار، حجاب و ناموس ایرانی ریخته شده تا امروز آحاد جامعه در مسیر راه شهدا از جمله شهیدان ابوترابی‌فرد و لشگری گام بردارد.

photo_2023-08-18_16-13-13

این مقام مسئول با بیان اینکه آزادگان پیام‌آوران اسلام و مبلغان اصلی جهاد تبیین در بیرون از مرزهای کشور هستند، بیان کرد: استان قزوین به واسطه داشتن شهیدان ابوترابی و لشگری پرچم‌دار آزادگی و مقاومت است.

یادواره شهدای غریب اسارت در قزوین برگزار می‌شود

وی گفت: استان قزوین دارای 662 آزاده است که از این آمار 43 نفر در آبیک، 23 نفر در البرز، 42 نفر در بوئین‌زهرا، 64 نفر در تاکستان، 378 نفر در قزوین و یکصد و 12 نفر در محمدیه ساکن هستند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین بیان کرد: 25 شهید مظلومانه و غریبانه در دوران اسارت از استان قزوین به شهادت رسیدند که یادواره این شهدا طی سال جاری برگزار می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: همچنین در این برنامه، یاد ۶ آزاده که بر اثر جراحات ناشی از دوران اسارت در استان قزوین به شهادت رسیدند گرامی داشته می‌شود.

اسمعیلی افزود: کنگره ملی شهدای غریب دوران اسارت در سال آینده برگزار می‌شود و اکنون یادواره آن در استان‌ها در حال اجرا است.

وی با اشاره به اینکه جمع‌آوری خاطرات آزادگان از سال گذشته آغاز شده و اکنون 30 درصد آن به اتمام رسیده است، گفت: اختتامیه این خاطره‌نگاری تا پایان سال جاری برگزار می‌شود.

تولید مستند «بدون حکم» از شهید ابوترابی

این مقام مسئول با اشاره به مستند «بدون حکم» گفت: تولید این مستند در ۳ قسمت با روایت متفاوت از سیره شهید ابوترابی‌فرد در هفته گذشته به اتمام رسیده و امروز رونمایی از آن انجام می‌شود.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین افزود: همچنین سرود الماس‌های درخشان برای آزادگان تولید شده که امروز در این مراسم اجرا می‌شود.

photo_2023-08-18_16-13-16

مسئولان به تاسی از شهید ابوترابی پاک و خدمتگزار باشند

دستیار ویژه رئیس جمعیت هلال‌احمر گفت: مسئولان به تاسی از سید آزادگان شهید ابوترابی پاک و خدمتگزار باشند و در خدمت به مردم تلاش کنند تا خداوند از آنها راضی باشد.
 سعید اوحدی دستیار ویژه رئیس جمعیت هلال‌احمر، گفت: مجالسی که به نام شهدا و آزادگان برگزار می‌شود باید آحاد جامعه در آن حضور یابند تا شناخت خودشان را از سیره و منش آنها جهت الگوبرداری ارتقا دهند.

وی افزود: حضور در برنامه‌هایی مانند الماس‌های درخشان می‌تواند بصیرت انسان‌ها را نسبت به انتخاب صحیح ارتقا دهد تا در بزنگاه‌های حساس که انتخاب بین حق از باطل است، درست تصمیم بگیرند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: انتخاب صحیح در سعادتمندی نقش دارد و می‌تواند انسان‌ها را به‌ جایی برساند که تبدیل به الگو شوند مانند آزادگان و شهدا و بازماندگان‌شان که با درست انتخاب کردن الگو شدند.

دستیار ویژه رئیس جمعیت هلال‌احمر افزود: اگر انسان‌ها مانند شهید ابوترابی درست انتخاب کنند به کمال الهی و سپس مقام شهادت خواهند رسید.

اوحدی با بیان اینکه انتخاب‌های شهید ابوترابی در سخت‌ترین لحظات زندگی بود، گفت: این لحظه‌ها در همه فرهنگ‌نامه‌ها به بن‌بست‌ معنا می‌شود ولی این شهید بزرگوار در مسیر رشد و کمال خود بهره برد.

این مقام مسئول افزود: امروز آحاد جامعه به تاسی از سبک زندگی الماس‌های درخشان می‌توانند درست انتخاب کردن را بیاموزند و در مسیر الهی حرکت کنند تا عاقبت به‌خیر شوند.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با آزادگان مبنی بر اینکه «اسارت دوره کوتاه شده‌ قرن‌هایی است که انسان‌ها در شرایط سخت به الماس‌های درخشان تبدیل می‌شود»، یادآور شد: الماس مقاوم‌ترین عنصر در عالم خلقت است، همچنین نوع هندسی شکل‌گیری گروه‌های کربن الماس، بالاترین میزان در انعکاس نور و پرتوافکنی را دارد به همین دلیل رهبری آزادگان را به الماس‌های درخشان لقب دادند.

دستیار ویژه رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به خاطرات شهید ابوترابی گفت: این شهید بزرگوار مکرر از نجف به کربلا پیاده می‌رفت که بیانگر عشق و ارادت ایشان به سیدالشهدا(ع) و یاران باوفایش بود.

سجده‌های طولانی شهید ابوترابی زبانزد آزادگان است

وی خاطرنشان کرد: شهید ابوترابی در نماز شب‌های خود در دوران اسارت سجده‌های طولانی داشت و همین سجده‌ها زبانزد همه آزادگان است، آنها خیال می‌کردند که این شهید بزرگوار در سجده به خواب فرو رفته است ولی این چنین نبود.

این مقام مسئول افزود: شهید ابوترابی در هنگام آزادی آزادگان به آنها می‌گفت ۱۰ سال در نماز شب‌هایم دعا کردم که شاهد آزادی شما عزیزان باشم، بروید که دعا مستجاب شده و تا می‌توانید در خدمت مردم باشید.

دستیار ویژه رئیس جمعیت هلال‌احمر گفت: شهید ابوترابی به همه مسئولان و مردم سفارش می‌کرد که پاک و خدمتگزار باشند و در خدمت به مردم تلاش کنند تا خداوند از آنها راضی باشد.

اوحدی افزود: امروز در این شرایط سخت که دشمنان یاس و ناامیدی را در دل مردم به وجود می‌آورند می‌طلبد همه مسئولان این ‌چنین باشند.

گفتنی است در این مراسم، آزاده و جانباز سعید اوحدی دستیار ویژه رئیس جمعیت هلال‌احمر، حجت‌الاسلام سید محمدحسین ابوترابی‌فرد برادر سید آزادگان شهید سیدعلی‌اکبر ابوترابی‌فرد، امیر سرتیپ دوم حسین محمدشفیعی فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر 16 زرهی قزوین، لطف‌اله سیاهکلی‌مرادی و فاطمه محمدبیگی نمایندگان مردم شهرستان‌های قزوین، آبیک و البرز، رجب رحمانی نماینده مردم شهرستان تاکستان و روح‌اله عباسپور نماینده مردم شهرستان‌های بوئین‌زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی، محمد حسینی مشاور استاندار در امور ایثارگران، غلامحسن اسلامی‌صدر فرماندار شهرستان قزوین، امیر سرتیپ دوم ستاد علی زمانی فرمانده تیپ 116 مکانیزه هجومی شهید صفوی قزوین و جمعی از مسئولان استانی حضور داشتند.

لیلا بیگدلی/قزوین

کدخبر: 920439 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟