صرفه‌جویی ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب در شبکه اصلی مغان

به گزارش  رکنا از اردبیل، علی حیدری اناری در جلسه مدیریت آب استان اردبیل گفت: سالانه ۲ میلیارد متر مکعب آب در این استان مصرف می‌شود که یک و هفت دهم میلیارد متر مکعب آن مربوط به آب‌های سطحی و سه دهم میلیارد متر مکعب نیز مربوط به آب‌های زیرزمینی است.

وی با اشاره به تغییرات گسترده اقلیمی و کاهش سطح بارندگی‌ها در استان افزود: در سال آبی جاری متوسط بارندگی در استان ۲۵۳ میلیمتر است که این میزان در مدت مشابه سال قبل ۲۶۱ میلیمتر و در بلند مدت هم ۳۲۵ میلیمتر بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با اشاره به کاهش چشمگیر پوشش سطح برف در ارتفاعات و افزایش متوسط دما در استان گفت: میزان جریان و آورد رودخانه‌ها در استان ۶۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل و ۸۰ درصد نسبت به بلند مدت کاهش یافته است.

حیدری اناری ظرفیت ذخیره‌سازی آب در مخازن سد‌های استان را ۵۸۲ میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: امسال با توجه به وضعیت بحرانی آب آشامیدنی مرکز استان و کاهش مخازن سد‌ها به‌ویژه سد یامچی اردبیل، امکان اختصاص آب از سد یامچی به زراعت و کشاورزی اردبیل مقدور نشد.

وی با اشاره به کاهش ۲۰ درصدی آورد آب مخزن سد یامچی اردبیل اظهار کرد: در حال حاضر مصرف آب آشامیدنی در مرکز استان به صورت ماهانه چهار میلیون متر مکعب برآورد می‌شود که ۷۰ درصد آن مربوط به آب‌های سطحی و ۳۰ درصد دیگر هم مربوط به آب‌های زیرزمینی می‌باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل ادامه داد: ۹۳ درصد آب استان اردبیل در بخش کشاورزی، ۶ درصد در بخش آشامیدنی و تنها یک درصد در بخش صنعت مصرف می‌شود که ضروری است کشاورزان از مصرف بی‌رویه آب در مزارع خودداری کنند.

 

 

کدخبر: 926086 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟