اتکا به دانش بیشتر از اتکا به سرمایه در مبنا کار اقتصاد قرار دارد

به گزارش رکنا از قزوین؛ محمدمهدی اعلایی در نشست هم‌اندیشی هیات رئیسه و روسای دانشکده های دانشگاه که در سالن جلسات ساختمان مرکزی برگزارشد، ضمن حمایت از برنامه های دانشگاه و قدردانی از زحمات ریاست و مجموعه مدیریت دانشگاه افزود: استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی به ویژه اعضا هیات علمی در تصمیم‌سازی استانی یک امر بدیهی است و استفاده از مبنا علم و دانش در حل مسائل و تصمیم‌گیری‌ها باید لحاظ شود و ما از جوامع دانشگاهی می‌خواهیم در احصا نظام مسائل استانی و راهکارهای پرداختن به موضوعات که همواره یکی از دغدغه‌های همیشگی استان بوده یاری‌گر باشند که البته لازم است نسبت به این موضوع یک راهکار مناسب‌تر اتخاذ شود. 

SAVE_۲۰۲۳۰۹۱۹_۱۰۳۸۴۱

وی افزود: از ظرفیت جوامع دانشگاهی می‌توان در حوزه مشاوره و تصمیم‌سازی استفاده کرد و ما در سال جدید به دنبال ایجاد فضای ارتباط این چنینی خواهیم بود چنانچه ارتباط دانشگاه با بخش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در ابتدا، یک امر مسلم و طبیعی در ذهن تلقی می‌شود و به طور یقین برکات متعددی را نیز به همراه خواهد داشت اما شکل درست استفاده از این امکان باید دو طرفه باشد به طوری که از سوی خود دانشگاه تلاش و پیگیری و از سوی مجموعه مدیریتی استان تسهیل گری اتفاق بیفتد تا به نتیجه منجر شود.

وی خاطرنشان کرد؛ دانشگاه و دانشگاهیان می توانند به مدیریت کلان استان در شناسایی مشکلات، نظام مسائل و راه حل آنها یاری رسانند و تاکید می کنیم مدیران استان نسبت و روابط خود را با دانشگاه بیش از پیش تقویت کنند.

این مسئول با تاکید براینکه استفاده از ظرفیت دانشگاه به عنوان یک مزیت استانی مغفول مانده است ابراز کرد: مجموعه مدیریتی استان از فضای تعامل و بهره گیری از ظرفیت‌های دانشگاهی استقبال می‌کند چنانچه در انتخاب مدیران نگاه به دانشگاه‌ها وجود داشته و از آنها مشورت گرفته شده است، از این پس هم به مدیران تاکید می‌شود که در این حوزه تسهیل گری داشته باشند.

وی تشریح کرد: افزایش ارتباط واحدهای تولیدی با جامعه دانشگاهی یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که مدیران دستگاه‌های اجرایی باید آن را در دستور کار قرار دهند تا در پی آن بتوان از ظرفیت علم در فضای اقتصادی بهره بیشتری گرفت.

این مسئول یادآور شد: در راستا تغییر شیوه سنتی به شیوه دانشی در حوزه‌هایی نظیر کشاورزی و صنعت ما نیازمند تربیت نیروهای انسانی توانمند در حوزه علم و دانش هستیم که به مراتب دانشگاه گزینه مناسبی برای تربیت نیرو متخصص است اما لازم است ارتباط جامع و مناسبی بین دانشگاه با صنعت و کشاورزی شکل بگیرد. 

وی ادامه داد: در حوزه صنعت نیز تغییراتی رخ داده که در پی آن اتکا به دانش بیشتر از اتکا به سرمایه در مبنا کار قرار دارد و دانش سبب دست یافتن به بهره‌وری بیشتر در حوزه صنعت می‌شود که باز هم در این میان نقش دانشگاه پررنگ‌تر خواهد بود. 

اعلایی مطرح کرد: لازم است بین دانشگاه با واحدهای صنعتی و کشاورزی ارتباطات لازم شکل گرفته و این ارتباطات به برقراری تعامل منجر شود تا طرفین بتوانند از ظرفیت‌های موجود استفاده کنند. 

وی افزود: باتوجه به وجود ظرفیت خوب بخش خصوصی دانشگاه باید به فکر ارتباط بیشتر با بخش خصوصی باشد و با تشکیل اتاق فکرهای مشترک نیاز بخش خصوصی به دانش روز و بهره وری بیشتر را با استفاده از توان علمی موجود رفع کند. 

این مسئول در پایان صحبت‌هایش با تاکید براینکه ورود مجموعه دانشگاهی به بخش‌های مدیریتی استان باید با مزیت همراه باشد گفت: در خصوص مسئله کمبود مکان برای مسائل مختلف و برنامه‌های تعریف شده فعلا شرایط تخصیص مکان و رفع نیاز وجود ندارد یا اینکه این فرایند بسیار زمان‌بر است که در این میان پیشنهاد ما استفاده از ظرفیت‌های موجود است و در حوزه مسکن و خواسته های ریاست محترم دانشگاه مساعدت و از برنامه های دانشگاه حمایت می کنیم و تلاش ما بررسی و رسیدگی به مسائل مسکن دانشگاهیان نیز خواهد بود./ت

لیلابیگدلی/قزوین 

کدخبر: 929925 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟